A figyelemelterelés a balesetek első számú oka az osztrák autópályákon

A figyelemelterelés/felügyelet a közúti balesetek leggyakoribb oka. Tavaly az osztrák autópályákon és autóutakon 569 baleset volt közvetlenül ennek az oknak tulajdonítható, ami az összes baleset több mint egynegyede (2023-ban összesen 2137 baleset történt autópályákon). Az osztrák autópályaépítő és -fenntartó ASFINAG által megrendelt felmérés szerint különösen a mobiltelefonok okozzák a problémát, melyek ma már állandó társak a volánnál. A megkérdezettek közel 60 százaléka elismerte, hogy vezetés közben használja a mobiltelefonját, akár telefonálásra, akár üzenetek olvasására, akár saját maga írja azokat. A 30 év alatti vezetők körében ez az arány elérte a 80 százalékot.

A megoldás egyszerű az ASFINAG szerint: tartson szünetet, és biztonságban telefonáljon, olvasson vagy írjon üzeneteket. A 2250 kilométeres osztrák autópálya-hálózaton átlagosan 9 kilométerenként található pihenőhely.

A 2024 májusában végzett felmérésben több mint 800 járművezetőt kérdeztek meg, és a válaszokat anonim módon elemezték.

Alexandre Boucher B Nrl Dv8w07 Y Unsplash

Az eredmények:

  • A megkérdezettek csaknem fele „kényelmetlenül” érzi magát, ha nincs mobiltelefon elérhető közelségben a járműben.
  • 40 százalékuk a mindennapokban gyorsan szeretné elolvasni és megválaszolni az SMS-eket, és negyedüknek az is kellemetlen, ha még nem olvastak el egy üzenetet.
  • Közel 20 százalék ezért még vezetés közben is elolvassa az üzeneteket. És a többségük azonnal vissza is ír.
  • A válaszadók kétharmada rendszeresen telefonál, de kihangosító készülékkel. Minden hetedik azonban még mindig a füléhez tartott mobiltelefonnal telefonál.
  • Minden harmadik ember készített már videót vezetés közben, és a fiatalabbak ebben a tekintetben lényegesen aktívabbak. 60 százalék a 30 év alattiak közül filmez valami látványosat/izgalmasat vezetés közben.
  • Összességében a megkérdezettek közel 60 százaléka ismerte el, hogy vezetés közben valamilyen módon használta mobiltelefonját. A fiatalabbak (30 év alattiak) körében ez az arány elérte a 80 százalékot. Minden második ember használja rutinszerűen menet közben a navigációs készüléket vagy a rádiót.

A következő okokat adták meg ezekre az aggályos viselkedésekre:

  • szünetet tartani a vezetésben fárasztó;
  • a mobiltelefon használata „úgyis csak rövid ideig tart”;
  • a pihenőhelyek túl messze vannak.

A meglévő bírságok (100 euró) sokak számára nem eléggé elrettentőek, a válaszadóknak csak egyharmada tartja ezt elegendő oknak  mobilozás elkerülésére. A válaszadók mindössze 7 százalékát büntették meg az elmúlt öt évben. A fiatal férfiak azonban kiemelkednek: 16 százalékukat szólították már fel fizetésre.

A közlekedésbiztonsági szakértők szerint legkésőbb két óra vezetés vagy 200 kilométer megtétele után szünetet kellene tartani. Ezt azonban a sofőröknek csak egyharmada teszi meg. Tízből kilenc válaszadó csak 500 kilométernél hosszabb út után megy parkolóba vagy pihenőhelyre, ahol átlagosan 15 perces szünetet tartanak. Ennek fő oka a fáradtság és egy emberi szükséglet, a WC-szünet.

A baleseti statisztikákból (Ausztriában) egyértelműen kiderül, mennyire veszélyes a figyelemelterelés és a figyelmetlenség: 2023-ban 569 baleset volt erre az okra visszavezethető, amelyekben 119 ember sérült meg súlyosan. Tizenkét ember vesztette életét a balesetekben. Ezt követte a biztonságos távolság hiánya (523 baleset 49 súlyos sérüléssel és egy halálos áldozattal) és a nem megfelelő sebesség (439 baleset 62 súlyos sérüléssel és tizenkét halálos áldozattal).

Az ASFINAG kiemeli, hogy a megoldás egyszerű, ugyanis átlagosan kilenc kilométerenként van egy pihenőhely. 130 km/h sebességgel alig négy perc alatt el lehet érni egy „Park & Write” területre, ahol biztonságosan lehet üzeneteket olvasni vagy írni, telefonálni, a navigációs rendszert programozni vagy a megfelelő rádióállomást beállítani.


Ezt teszi az ASFINAG a vezetés közbeni mobilozás, érintőképernyőzés ellen:

  • Az újságokban, rádióspotokban, online bannereken és a közösségi médiában megjelenő hirdetések felhívják a figyelmet a „Park & Write” létesítményekre, ahol „érdemes megállni, hogy megnézzük a mobiltelefonunkat”.
  • Június 24-től közvetlenül az autópálya fölött és oldalán hídbannerek (177 db) és 24 lapos plakátok (239 db) hirdetik ezt a lehetőséget.
  • Az ASFINAG néhány pihenőhelyet külön „Park & Write” területként is megjelölt.
  • A cserélhető szöveges kijelzőkre új szlogenek is kerültek – például: „Ha te írsz, ki vezet?”

Egyesületünk tavaly fogott bele egy részletes tanulmány elkészítésébe ebben a témában és nagyon hasonló eredmények születtek. Alapvető különbség azonban az, hogy a magyar rendőrség nem vizsgálja a figyelemelterelést, mint okot, hanem legfeljebb csak a közvetlen okokat, mint például a sebesség nem megfelelő megválasztása, ittas vezetés stb. Emiatt egyelőre a figyelemelterelt vezetés – bár az EU-s közlekedésbiztonsági szervezetek is egyre inkább előveszik a témát – Magyarországon nincs a hivatalos balesetmegelőzési aktivitás fókuszában. Ezért is készítettük ezt a tanulmányt .

fotó: Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ