Baleset után betiltott elektromos kerékpárokról, Dubaiban szolgálatba állt új elektromos rendőrautóról, néhány tucat összefirkált Cybertrukról, és szintén elektromos-hajtású, kompként használható szárnyashajókról szól a legfrissebb összefoglaló
BLOG
Ezen a héten az elektromos szupersportkocsik körül forgott a világ. Sínen van a Ferrari első elektromos autója. A Hyundai hidrogén-elektromos hibrid modellből készít hamarosan 200 darabot. Elkezdődött egy hipergyors - és kényelmes - töltőállomás sorozatgyártása és megnézhetjük, hogyan eszi meg reggelire egy elektromos sportautó belsőégésű vetélytársait.
Bár nem tűnhet jó ötletnek elektromos rendőrautóval üldözni a haramiákat, Amerikában mégis elkészült az első villanyos üldözőautó. Braziliában óriási, elektromos bányadömper segít egy bányavállalatot a CO2 kibocsátás csökkentésében. A Toyota újabb, tisztán elektromos járműve a Hilux elektromos-hajtású változata.
Van olyan város, ahol már hamarabb találunk elektromos gyorstöltőt, mint benzinkutat - Kínában. A Ford viszont már vakargatja a fejét a saját magának kitűzött 2030-as elektromos átállási céldátum kapcsán. Végül egy amerikai, önjáró elektromos kamionról adunk hírt, ami már tényleg szinte teljesen magától közlekedik az autópályán.
Az elektromos autók terjedésével párhuzamosan divatba jöhetnek a villanyautókra optimalizált gumiabroncsok is. Bár szinte havonta jelennek meg hírek arról, hogy most már tényleg mindjárt itt az olcsó, gyorsan tölthető szuperakkumulátor, a CATL bejelentését talán érdemes komolyan venni. A világ jelenleg legnagyobb akkumulátorgyártója bitang gyorsan tölthető akkumulátort mutatott be, és a tervek szerint nyárig felére csökkentik a LFP akkumulátorok költségét is. Végül pedig egy elképesztő, 1 MW-os - sikeres - töltési tesztről is beszámolunk, ami a Siemens nevéhez köthető.
Ezen a héten két elektromos bányagéppel kezdődnek a zöld hírek. Az egyik a felszínen mozgat meg sok millió tonna vasércet, a másik mélyen a föld alatt dolgozik, távolról vezérelve. A munka után egy kis lazítás: egy elképesztő méretű, berendezésű és menetdinamikájú kínai elektromos luxusbusz és a családi házat hetekig energiával ellátó Chevy Silverado.
A héten az MAN belsőégésű, de hidrogénnel működő 200 darabos tesztflottájáról, egy kedves tekintetű elektromos traktorról, és a világ legritkább, legdrágább, leggyorsabb, leg legebb elektromos autójáról lesz szó.
Zöldnek nehezen nevezhető egy negyvenméteres, minden extrával, és 1100 kWh-s akkuval felszerelt elektromos luxuskatamarán, de valahol csak el kell kezdeni a hajók CO2 semlegessé tételét. A tengerbe telepített szélturbinaparkok megépítéséhez fejlesztettek norvég mérnökök egy rafinált, pókszerű darut, ami a készülő szélturbina testét használja támasztékként. Végül pedig a Tesla ígérete is belefért a múlt heti gyűjtésbe, aki önvezető Robotaxi-t mutat be, az előzetes tervek szerint augusztus elején.
Ezen a héten pár nap alatt felállítható japán akkumulátorcserélő állomásról, belsőégésűként megszűnő, majd elektromosként újraéledő Porschékról, a hatmilliomodik Tesláról és egy teljesen elektromos hajóról hoztunk híreket.
Vezeték nélküli autótöltőkkel még nem találkozni az utcákon, de a Tesla Cybertruck akkumulátora már kiegészíthető indukciós töltőfejjel is, így ez lehet az első, kábeldugdosás nélkül tölthető elektromos autó. Brit tudósok közben arra figyelmeztettek, hogy az Európát ellepő kínai elektromos autók trójai falóként is használhatók, hiszen azok távolról leállíthatók, és a felhasználók személyes adatait is megkaparinthatják. Magyarországon átadták az első olyan lakóparki mélygarázst, melyben több száz, intelligens vezérléssel összehangolt töltőpont található.
A Hyundai az elektromos személyautók piacán elért sikerei után elektromos kishaszonjárművet mutatott be. A nagyobb méretű elektromos teherautók vezetői is örülhetnek, nekik a BP telepít nagyobb mennyiségű, irgalmatlan teljesítményű töltőpontot Európa egyik legnagyobb kamionparkolójába. Egy furcsa, kétláncos hegyi bicikli is bekerült a heti válogatásba, amit brutális, 2,3 kW-os teljesítménye indokolt.
A Honda és a GM elkezdte az olcsóbb és hosszabb élettartamú hidrogén üzemanyagcellák sorozatgyártását. Svájcban kiszámolták, hogy egyelőre drágább és környezetszennyezőbb egy akkumulátoros elektromos busz, mint egy dízel, közben Anglia egyik autópályáján rendőrautókkal kellett megállítani egy fékezhetetlenné vált villanyautót.
Már a vízre is megérkezett a hidrogén-hajtás! A Yamaha bemutatta az első, H2 üzemanyaggal működő, motorcsónakokra szánt külmotorját. De nem csak vízen, szárazföldön is aktív a Yamaha, ha hidrogénről van szó. A Toyotával közösen fejlesztenek egy igazán izgalmas V8-ast, ami szintén hidrogént éget. És ha már égés: a Balatonon kiégett és elsüllyedt egy elektromos hajó. A holland rendőrség új fékpadjáról is lesz szó, amely a szabálytalan villanybicajok kiszűrésére alkalmas.
Már a mínusz 20-30 fok sem állíthatja meg az elektromos buszokat, legalábbis azokat, amelyeket kifejezetten ilyen klímára terveztek. Közben új útvonalra váltott a BKV elektromos tesztbusza, jött hír a díjnyertes elektromos Fiat 500-asról és megmutatták a Honda CR-V tüzelőanyagcellás változatát is.
Újabb európai autógyár kacsintgat a hidrogén felé, miközben Kínában épp visszaesett az elektromosautók eladása. A jövő lítiuma lehet a nátrium, ha akkumulátorgyártásról van szó, a briteknél pedig megtalálták a döcögősen haladó elektromos forradalom kerékkötőjét, aki nem más, mint Mr. Bean.
Újra lehet ingyen villanybuszozni Budapesten, Amerikában átadták az első, menet közben vezeték nélküli töltésre alkalmas 400 méteres útszakaszt és a Peugeot is beállt azok közé a gyártók közé, akik látnak fantáziát a hidrogénalapú, tiszta autózásban.
Ezen a héten az egyszerűen villanyosítható közúti szállítás, egy rettenetesen drága, az autó és a bicikli hátrányait egyesítő járgány szerepel a heti összefoglalóban, illetve kiderül, hogy nő, vagy csökken a súlyos közúti balesetek száma, ha az emberek átszoknak az autóról a tömegközlekedésre és a kerékpározásra. (Spoiler: durván nő)
Megnyílt Magyarország első hidrogénkútja, ahol ráadásul most ingyen is lehet tankolni, elindult a Budapest környéki járatokon a hidrogén tesztbusz. Közben Pécsen egy buszvezetőnek nem tetszett, hogy elektromos - szerinte tűzveszélyes - rollerrel akart valaki felszállni a buszra, Chicagóban pedig olyan hideg volt, hogy a villanyautósok egy ideig visszasírták a V8-as benzinzabáló motorokat. Miközben Amerikában megfagytak az elektromos autók, addig Afrikában az Audi behúzta a Dakar történetének első elektromos-hajtású versenyautóval elért győzelmét.
A múlt héten Vietnámból indult világhódító útjára egy cuki, elektromos városi kisautó, közben a Kia egy teljes villanyfurgon család eljövetelét lengette be, és bemutatkozott egy 3,6 milliós elektromos autó is. Igaz, Kínában kerül ennyibe. Persze nem mindenkinek jön be a villanyautó, a Hertz autókölcsönző például akkorát bukott rajtuk, hogy jóval áron alul próbál megszabadulni a villanyflottájának nagy részét kitevő Tesláktól.
Január első hetében érkezett hír az első nátrium-alapú akkumulátorral felszerelt kínai autóról, és arról is, hogy magyar gyártású buszokat vásárolt Belgium. Kevésbé vidám dolog, hogy a klímaaktivisták megharagudtak egy elektromos Teslára, és az is, hogy Spanyolországban rengeteg EU-s támogatást kell visszafizetni, ha nem készülnek el hamarosan legalább a támogatott zöld fejlesztések negyedével.
Az év utolsó hetében megismerkedhettünk a Xiaomi első elektromos autójával - és a cég nagyratörő terveivel - megtudhattuk, hogy a biopatisszontól a gérvágóig mindent lehet elektromos kamionnal szállítani, és nagyot szépített az egész világ által kicsúfolt orosz elektromos autó is.
Ezen a héten kiderül, hogy az elektromos busz sem mindenható, sőt: van ahol több bajt okoz, mint hasznot. Ennek ellenére a BKK új elektromos buszokat látna szívesen az utakon, és jövőre indul a vállalkozásoknak szóló elektromosautó vásárláshoz igényelhető támogatás is.
Apró magyar hidrogénautót mutattak be, óriási francia tüzelőanyagcella-gyárat avattak, valamint gázhajtású, csendben suhanó Scania kamionokról is érkezett hír az elmúlt napokban. Ez történt zöldségfronton az év 50. hetében.
Hidrogén-hajtású buszokkal utazhatunk a hó közepétől, jönnek az elektromos töltőpontok az OMV kútjaira is, és elképesztő lítium-mezőről is lesz szó a 49. heti zöld közlekedési összefoglalóban
- Újabb bejegyzések
- Korábbi bejegyzések