Sokáig úgy tűnt, hogy a Ferrari kitart a belsőégésű motorral felszerelt sportautók mellett, de már úton van a márka első villanysportkocsija. A Tesla végre talált megoldást a Cybertruck gumiabroncsot kidörzsölő, veszélyes dísztárcsájának pótlására. Angliában új, elektromos légitaxi prototípust mutattak be, a Városligetben megtette első nyilvános köreit a Ganz új, elektromos midibusza.
Zöld mobilitás
A mögöttünk hagyott héten mutatták be a Ford Capri elektromos változatát, és megtudtuk, hogy hónapokat késik a Tesla kormány és pedál nélküli Robotaxija. Közben egy másik taxi, ami repül és hidrogénhajtású, már túl van egy több száz kilométeres tesztrepülésen, egy amerikai szigeten pedig bekeményítettek és 25 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, hogy elejét vegyék az elektromos kerékpáros baleseteknek.
Hidrogénhajtású óriási munkagép a Liebherr-től, apró, de annál hatékonyabb elektromos bicikli a DJI-tól. Ezek mellett még egy furcsa gyári frissítésről lesz szó ezen a héten, amelyben a Tesla cseréli ki ingyen a korábban megvásárolt Cybertruck-ok motorját.
Az Extreme E sorozat átvált akkumulátoros elektromos versenyautókról hidrogénüzeműekre. Lassan döcög a hazai elektromosautó vásárlási támogatás, ami most cégeknek szól, és a keret fele még mindig rendelkezésre áll. Problémás elektromos Porschék, amelyeket visszahív a gyártó, mert fékbajaik lehetnek.
Baleset után betiltott elektromos kerékpárokról, Dubaiban szolgálatba állt új elektromos rendőrautóról, néhány tucat összefirkált Cybertrukról, és szintén elektromos-hajtású, kompként használható szárnyashajókról szól a legfrissebb összefoglaló
Hárommillió forint alatti elektromos autóval törnének borsot az eddigi legolcsóbb villanyautót kínáló BYD orra alá, pár éven belül a Volán flottája saját hidrogén-üzemű busszal bővül, és még a világ - jelenlegi - leggyorsabb elektromos autója is belefért az eheti gyűjtésbe.
Hidrogénhajtású kerékpártól a világ végére, az erdőbe telepített elektromos töltőállomásig, bér-villanyterepjáró szolgáltatáson át a Tesla Cybertruckból faragott rendőrautóig, jutott zöld érdekesség bőven erre a hétre.
Ezen a héten a munkáé a főszerep, mert csupa elektromos munkagépről lesz szó. Kezdve az elektromos kukásautóval, majd jön a villanyúthenger, végül egy konnektorból is üzemeltethető exkavátor érkezik.
Ezen a héten az elektromos szupersportkocsik körül forgott a világ. Sínen van a Ferrari első elektromos autója. A Hyundai hidrogén-elektromos hibrid modellből készít hamarosan 200 darabot. Elkezdődött egy hipergyors - és kényelmes - töltőállomás sorozatgyártása és megnézhetjük, hogyan eszi meg reggelire egy elektromos sportautó belsőégésű vetélytársait.
Bár nem tűnhet jó ötletnek elektromos rendőrautóval üldözni a haramiákat, Amerikában mégis elkészült az első villanyos üldözőautó. Braziliában óriási, elektromos bányadömper segít egy bányavállalatot a CO2 kibocsátás csökkentésében. A Toyota újabb, tisztán elektromos járműve a Hilux elektromos-hajtású változata.
Van olyan város, ahol már hamarabb találunk elektromos gyorstöltőt, mint benzinkutat - Kínában. A Ford viszont már vakargatja a fejét a saját magának kitűzött 2030-as elektromos átállási céldátum kapcsán. Végül egy amerikai, önjáró elektromos kamionról adunk hírt, ami már tényleg szinte teljesen magától közlekedik az autópályán.
A mesterséges intelligencia által vezérelt falépítő robotmunkagépről, bődületes kapacitású akkumulátorkonténerekkel megrakott elektromos teherhajóról és egy sorozatgyártás előtt álló, több éves tesztperiódust teljesítő helyből felszálló légitaxiról szólnak a hírek ezen a héten
Az elektromos autók terjedésével párhuzamosan divatba jöhetnek a villanyautókra optimalizált gumiabroncsok is. Bár szinte havonta jelennek meg hírek arról, hogy most már tényleg mindjárt itt az olcsó, gyorsan tölthető szuperakkumulátor, a CATL bejelentését talán érdemes komolyan venni. A világ jelenleg legnagyobb akkumulátorgyártója bitang gyorsan tölthető akkumulátort mutatott be, és a tervek szerint nyárig felére csökkentik a LFP akkumulátorok költségét is. Végül pedig egy elképesztő, 1 MW-os - sikeres - töltési tesztről is beszámolunk, ami a Siemens nevéhez köthető.
Ezen a héten két elektromos bányagéppel kezdődnek a zöld hírek. Az egyik a felszínen mozgat meg sok millió tonna vasércet, a másik mélyen a föld alatt dolgozik, távolról vezérelve. A munka után egy kis lazítás: egy elképesztő méretű, berendezésű és menetdinamikájú kínai elektromos luxusbusz és a családi házat hetekig energiával ellátó Chevy Silverado.
A héten az MAN belsőégésű, de hidrogénnel működő 200 darabos tesztflottájáról, egy kedves tekintetű elektromos traktorról, és a világ legritkább, legdrágább, leggyorsabb, leg legebb elektromos autójáról lesz szó.
Zöldnek nehezen nevezhető egy negyvenméteres, minden extrával, és 1100 kWh-s akkuval felszerelt elektromos luxuskatamarán, de valahol csak el kell kezdeni a hajók CO2 semlegessé tételét. A tengerbe telepített szélturbinaparkok megépítéséhez fejlesztettek norvég mérnökök egy rafinált, pókszerű darut, ami a készülő szélturbina testét használja támasztékként. Végül pedig a Tesla ígérete is belefért a múlt heti gyűjtésbe, aki önvezető Robotaxi-t mutat be, az előzetes tervek szerint augusztus elején.
Ezen a héten pár nap alatt felállítható japán akkumulátorcserélő állomásról, belsőégésűként megszűnő, majd elektromosként újraéledő Porschékról, a hatmilliomodik Tesláról és egy teljesen elektromos hajóról hoztunk híreket.
Vezeték nélküli autótöltőkkel még nem találkozni az utcákon, de a Tesla Cybertruck akkumulátora már kiegészíthető indukciós töltőfejjel is, így ez lehet az első, kábeldugdosás nélkül tölthető elektromos autó. Brit tudósok közben arra figyelmeztettek, hogy az Európát ellepő kínai elektromos autók trójai falóként is használhatók, hiszen azok távolról leállíthatók, és a felhasználók személyes adatait is megkaparinthatják. Magyarországon átadták az első olyan lakóparki mélygarázst, melyben több száz, intelligens vezérléssel összehangolt töltőpont található.
A Hyundai az elektromos személyautók piacán elért sikerei után elektromos kishaszonjárművet mutatott be. A nagyobb méretű elektromos teherautók vezetői is örülhetnek, nekik a BP telepít nagyobb mennyiségű, irgalmatlan teljesítményű töltőpontot Európa egyik legnagyobb kamionparkolójába. Egy furcsa, kétláncos hegyi bicikli is bekerült a heti válogatásba, amit brutális, 2,3 kW-os teljesítménye indokolt.
A Honda és a GM elkezdte az olcsóbb és hosszabb élettartamú hidrogén üzemanyagcellák sorozatgyártását. Svájcban kiszámolták, hogy egyelőre drágább és környezetszennyezőbb egy akkumulátoros elektromos busz, mint egy dízel, közben Anglia egyik autópályáján rendőrautókkal kellett megállítani egy fékezhetetlenné vált villanyautót.
Új adót kapnak jövőre a villanyautósok, az Apple leállította az önvezető elektromosautó projektjét, amire eddig elképesztő összegeket költöttek, Budapesten pedig megszűnik egy valóban zöld közlekedési lehetőség: a villanyrobogóbérlés.
Már a vízre is megérkezett a hidrogén-hajtás! A Yamaha bemutatta az első, H2 üzemanyaggal működő, motorcsónakokra szánt külmotorját. De nem csak vízen, szárazföldön is aktív a Yamaha, ha hidrogénről van szó. A Toyotával közösen fejlesztenek egy igazán izgalmas V8-ast, ami szintén hidrogént éget. És ha már égés: a Balatonon kiégett és elsüllyedt egy elektromos hajó. A holland rendőrség új fékpadjáról is lesz szó, amely a szabálytalan villanybicajok kiszűrésére alkalmas.
Már a mínusz 20-30 fok sem állíthatja meg az elektromos buszokat, legalábbis azokat, amelyeket kifejezetten ilyen klímára terveztek. Közben új útvonalra váltott a BKV elektromos tesztbusza, jött hír a díjnyertes elektromos Fiat 500-asról és megmutatták a Honda CR-V tüzelőanyagcellás változatát is.
Újabb európai autógyár kacsintgat a hidrogén felé, miközben Kínában épp visszaesett az elektromosautók eladása. A jövő lítiuma lehet a nátrium, ha akkumulátorgyártásról van szó, a briteknél pedig megtalálták a döcögősen haladó elektromos forradalom kerékkötőjét, aki nem más, mint Mr. Bean.
- Újabb bejegyzések
- Korábbi bejegyzések