Ez a javaslatcsomag a KRESZ illetve a kapcsolódó szabályozások megújítását előkészítő intézményekkel folytatott egyeztetéseket követően készült az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületnél. Az anyag nem az ÉKKE komplex közlekedési víziója, nem is öncélú ötletbörze-jegyzőkönyv, hanem az ÉKKE alaptevékenységével összefüggésben az elmúlt évek során felmerült olyan javaslatok pragmatikusan összeállított listája, melyek esetében realitás, hogy esetleg beépülhetnek a jelenleg készülő új közlekedési szabályrendszerbe.
1, Az Ajánlott sebesség intézményének alkalmassá tétele arra, hogy a totális sebességkorlátozás életszerűbb, betarthatóbb alternatívája lehessen. Javaslatunk szerint az Ajánlott sebesség tábla kihelyezése az út kezelőjét éppen úgy mentesítené az esetlegesen az ilyen táblával jelölt útszakaszokon bekövetkező balesetek, járműsérülések felelőssége alól, mint a Sebességkorlátozás tábla, viszont nem kriminalizálná automatikusan azokat a járművezetőket, akik erre való képességüket sikeres vizsgával igazoltan úgy döntenének, hogy az adott körülmények között adott járművükkel az adott helyen képesek biztonságosan gyorsabban is haladni.
Tipikus alkalmazási területei az Ajánlott sebesség kijelölésének: főutak le- és felhajtó rámpái, útkanyarulatok, körforgalmak előtti útszakaszok, jól belátható, egyenes útszakaszokon található alárendelt kereszteződések előtti útszakaszok, építésre kijelölt, de éppen nem munkavégzés alatt álló útszakaszok, hibás burkolatú utak.
2, Többsávos utakon a jobbról előzés illetve elhaladás fogalmának egyértelműsítését várjuk az új KRESZ-től. Jelenleg az autópályákon, gyorsforgalmi utakon a jobbról előzést a rendőrség deklaráltan "elhaladás"-nak tekinti és nem szankcionálja, pedig a nagy sebességű jobbról előzés komoly veszélyforrás ezeken az utakon. Ha viszont többsávos úton az elhaladás nem előzés, akkor problémássá válik a gyalogátkelőhelyeken való előzési tilalom értelmezése, illetve az autópályákon, jellemzően útépítéseknél alkalmazott Előzni tilos táblák értelmezése is.
3, A haladási iránnyal szemben megállás, várakozás lehetőségének megadása a kis forgalmú utcákban. Javaslatunk szövege: "Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni." (A témáról bővebben itt írtunk korábban.)
4, Javasoljuk, hogy a kerékpárosok előzésére vonatkozó konkrét távolságérték NE kerüljön bele a KRESZ-be, mert a közbeszédben gyakran felbukkanó, lakott területen belül 1, lakott területen kívül 1,5 méteres oldaltávolság tartása számos útszakaszon fizikai képtelenség, ennek megkövetelése a gépjárművezetők általános kriminalizálása lenne. (A javaslat azért is paradox, mert az úttesten kijelölt kerékpársávok mellett sincs 1-1,5 méter holtsáv, ezeket a sávokat jellemzően csak egy festékcsík választja el a párhuzamos forgalmi sávtól.) Javasoljuk ugyanakkor a KRESZ szövegében rögzíteni, hogy a kerékpárok (és mikromobilitási eszközök) előzésénél 1-1,5 méter oldaltávolság a javasolt, ha pedig ez nem lehetséges, az előzést minél kisebb sebességkülönbséggel (akár számszerűsítve: maximum 20 km/h sebességkülönbséggel), az előzött jármű biztonságára folyamatosan odafigyelve javasolt végrehajtani. (Még egy kis adalék a témához.)
5, Elektromos rollerek, egyéb mikromobilitási eszközök esetében kifejezzük egyetértésünket az ezen eszközöknél a 25 km/h-s maximálisan elérhető sebesség, mint kategóriahatár deklarálásában; ez alatt közlekedési szabályok tekintetében a kerékpárral azonos megítélést javaslunk ezen járművek számára. Az elektromos rollerek menetdinamikai sajátosságai miatt javasoljuk a műszaki feltételek között az irányjelző használatának megengedését, kölcsönzői rollerekben kötelező műszaki előírását a kézjelzések kiváltására.
6, Javasoljuk a tehergépkocsik, járműszerelvények, országutakon az autóbuszok általánosan megengedett legnagyobb sebességét a valósághoz igazodva lakott területen kívül, de legalább a gyorsforgalmi utakon 90 km/h-ban megállapítani, a jelenlegi általános kriminalizáltság megszüntetése érdekében. (Tudomásunk szerint több EU-tagállamban is van példa ilyen szabályozásra: Szlovákia, Észtország, 12 tonnáig Franciaország, 7,5 tonnáig Belgium, stb.) Az erre a sebességre műszakilag nem alkalmas járművek, vontatmányok maximális sebességét ne a KRESZ határozza meg, hanem a műszaki vizsga!
7, Az úthálózaton egyre gyakrabban alkalmazott útkezelői előzési tilalom miatt javasoljuk lakott területen kívül az előzés lehetőségének megadását extrém lassú járművek (az érvényes sebességkorlátozásnál 50 km/h-nál alacsonyabb sebességgel haladás) utolérése esetében akár záróvonalat sértve is - természetesen csak ha ennek a járművezető által felelősen megállapított biztonsági feltételei fennállnak. Olyan útszakaszokon, amelyeken egy 20-cal cammogó traktor megelőzése is tilos, a kettős záróvonal, mint totális tiltás útkezelői alkalmazását javasoljuk bevezetni.
8, A jelenlegi KRESZ és a valóság ütközése, hogy mivel a magyar KRESZ-ben minden kereszteződés kezdete feloldja az útra addig érvényes korlátozásokat, emelt sebességű úton elvileg minden kereszteződés előtt le kellene lassítani az általános sebességkorlátozás szintjére. Ezt senki sem teszi: itt is megvalósul az általános kriminalizáció, ezért módosítást javaslunk (feltéve, hogy az új KRESZ is megőrzi a kereszteződések feloldó hatását a sebességkorlátozásokra). Javasoljuk tehát, hogy a Sebességkorlátozás jelzőtábla hatályát a kereszteződés kezdete abban az esetben ne oldja, ha közvetlenül a kereszteződést követően újabb, az addig hatályossal megegyező értékű sebességkorlátozás jelzőtábla került kihelyezésre.
9, Lakott területen kívüli, közlekedési lámpával védett gyalogátkelőhelyek esetében jelenlegi előírás az útkezelők számára a maximum 60 km/h-s sebességkorlátozás alkalmazása, míg lakott területen belül, emelt sebességű úton ez 70 km/h is lehet (pl. Budapest, Hungária körút zebrái). Javasoljuk a külterületi zebráknál is 70 km/h-ra emelni az előírt minimális korlátozást.
10, Az út menti munkák miatt kihelyezett ideiglenes korlátozó táblák területi érvényessége legyen meghatározva a KRESZ-ben, hogy egy gallyazás miatt kirakott 40-es tábla érvényessége ne mindig automatikusan a következő kereszteződésig tartson. Javaslataink: az ideiglenes korlátozások általánosan meghatározott területi hatálya a tábla utáni 500 méterig tartson, kivéve, ha nincs megjelölve kiegészítő táblával pontosítás vagy ha nincs már korábban kihelyezett feloldó tábla a korlátozott útszakasz végén. Pontszerű korlátozás esetén (pl. mozgó járművön elhelyezett sebességkorlátozó tábla) kiegészítő tábla mutassa, hogy pontszerű korlátozásról van szó.
11, A többsávos körforgalom intézménye Magyarországon nincs leszabályozva, ezek a forgalmi megoldások rosszul is működnek. Tudjuk, hogy van általános útkezelői szándék a többsávos körforgalmak kiváltására turbó körforgalmakkal, ennek ellenére jelenleg is léteznek és vélhetőleg még sok évig létezni fognak klasszikus, nagy forgalmú többsávos körforgalmak (pl. Budaörs, Bretzfeld u.). Javaslatunk, hogy a KRESZ legalább ajánlás szintjén tartalmazza az alábbiakat:
- többsávos körforgalomba a külső sávban behajtani akkor szabad, ha a jármű az első kijáratnál elhagyja a körforgalmat, a külső sávra belülről átsorolni pedig csak kihajtás előtt lehessen
- többsávos körforgalomban jobbról előzni (elhaladni) másik jármű mellett tilos.
12, Javasoljuk a KRESZ-be illeszteni sávelfogyásnál telített forgalmi sávok esetén a kötelező előrehaladást az elfogyó sávban az elfogyás pontjáig, valamint a cippzár-elv kötelező érvényesítését az el nem fogyó sávban ugyanitt.
(2024. 04. 30.)
13, (listához adva: 2024. 05. 30. Rácz Tamás, az ÉKKE elnöke, közlekedési szakíró) Az ilyen eszközök növekvő számára és közlekedésbiztonsági kockázataikra való tekintettel javasoljuk a KRESZ-ben definiálni a mozgáskorlátozottak kis személyi járműveinek kategóriáját vagy ezek közlekedésének szabályait.
14, (listához adva: 2024. 06. 13., Horváth Zsolt, a Vezess főszerkesztőjének javaslata) Javasoljuk a figyelmeztető jelzés használatát olyan feltételekhez kötni, amelyek kizárják a normál forgalommal haladó, normál méretekkel, tulajdonságokkal rendelkező járműveken az indokolatlan használatot illetve minimalizálják a forgalmat zavaró, akadályozó, veszélyeztető használat lehetőségét. Életből vett példa látható a probléma illusztrálására ide kattintva.
15, (listához adva: 2024. 06. 13., Szörényi András, autós szakíró, Vezess.hu) Bár úgy tudjuk, hogy van szándék az új KRESZ-ben a tapasztalt járművezetők, jellemzően családtagok általi vezetés-oktatás lehetőségének megadására, rögzítjük, hogy hasznosnak tartanánk "kísért vezetési lehetőség" biztosítását a fiataloknak, francia mintára. Eszerint autós iskolai előképzés után, de még a forgalmi vizsga előtt 15 éves kortól a fiatal vezethetne egy adott tapasztalatú, adott korú felnőtt mellett; ez felnőtt viselné a járművezetéssel kapcsolatos felelősséget. Ezzel kevesebb lehet a későbbi sikertelen vizsga, a vezetésben tapasztaltabb emberek szereznek jogosítványt 17-18 évesen, javulhat a közlekedésbiztonság, amikor saját jogon nagyobb tapasztalattal kezdhet vezetni a fiatal. Franciaországban az így tanulók 75%-a veszi sikeresen a forgalmi vizsgát, a sima alapképzés után ez csak 52%.
16, (listához adva: 2024. 07. 04., Rácz Tamás) Javasoljuk az új KRESZ-ben rendezni a gyorsforgalmi utak leállósávján műszaki hibából eredő lassú haladás ügyét. Jelenleg a meghibásodott, de mozgásképes járművel is tilos haladni a leállósávon (37. § 5. pont), 130 ezer forintos közigazgatási bírság terhe mellett. Ezt a büntetést az autópályákon lévő kamerák felvételei alapján ki is szokták szabni, ezután levelezgetéssel lehet mentesülni a befizetéstől. Javasoljuk, hogy az új KRESZ tegye lehetővé a leállósáv használatát műszaki hibás járművek számára, vészvillogóval, maximum 60 km/h sebességgel, de a haladó sávok forgalmánál mindenképpen lassabban, kötelező kihajtással az első lehetőségnél, akkor is, ha az nem kihajtó, hanem pihenő vagy benzinkút.
17, (listához adva: 2024. 07. 18., Rácz Tamás) Javasoljuk a hazai közúti közlekedés rendszerének felülvizsgálatában a gyakorlati járművezető-képzés részévé tenni néhány alapvető vészhelyzeti magatartásforma gyakorlását: vészfékezés, nagy sebességű gyors irányváltás, aquaplaning, jégre futás helyzetének kezelése. Javasoljuk mindezt eltérő biztonsági felszereltségű, teljesítményű járművekkel is elvégezni, hiszen ma már jellemzően egy járművezető nem egy járművet használ rutinszerűen (car sharing, többautós háztartások, céges autók).
18, (listához adva: 2024. 07. 23., Rácz Tamás) Javasoljuk a Kresz szövegébe beépíteni a körforgalomban már bent haladók elsőbbségét, így kiváltható lenne egy csomó előjelző tábla a körforgalmak előtt. Kiegészítve, 2024. 09. 10.: javasoljuk az útkezelői előírások között rögzíteni, hogy körforgalom előtt a körforgalmakat megközelítőket általánosan kriminalizáló sebességkorlátozás-táblák helyett elegendő csak a körforgalmat előjelző figyelmeztető táblát (esetleg brit mintára LASSÍTS! figyelmeztető kiegészítő táblával kiegészítve) kihelyezni, emellett, ha szükséges, a biztonságos megközelítést minden körülmények mellett biztosító Ajánlott sebesség tábla lehet kihelyezve. (A KRESZ szövegében a kereszteződések, így a körforgalmak torkolatát is szabályozó, megfelelő sebesség megválasztását előíró rész már megtalálható, a mai nap ez a 28.§. 3. bekezdése.)
19, (listához adva: 2024. 09. 10., Rácz Tamás) Francia, spanyol mintára javasoljuk a fizető várakozóhelyeket üzemeltető önkormányzatok, vállalkozások számára előírni olyan burkolati jelek elhelyezését az általuk kezelt területen, amelyek a közlekedők számára egyértelműen kijelölik a fizetős várakozóhelyek határait illetve a különleges feltételekkel használható várakozóhelyekre vonatkozó korlátozásokat. Javasoluk ehhez a feladathoz megfelelő műszaki ajánlási dokumentáció elkészítését is. Javasoljuk, hogy az új burkolati jelek kialakítására megfelelő türelmi idővel kötelezze az önkormányzatokat, parkolási cégeket (ajánlásunk szerint ez 2 év), illetve javasoljuk megteremteni a szankcionálási lehetőséget a fizetős parkolási területek nem megfelelő kialakítása esetén.
A javaslat célja a fizetős várakozási zónák, övezetek, tehát elméletileg a nagy forgalmú városrészek, közlekedési színterek járműforgalmának segítése, a megfelelő parkolóhelyek mielőbbi megtalálásának támogatása, ezáltal a forgalmat akadályozó parkolóhely-keresgélések arányának csökkentése a forgalomban.
20, (listához adva: 2024. 12. 10., Rácz Tamás) Javasoljuk a "pontszerű sebességkorlátozás" intézményének bevezetését. Jelenleg sem a mozgó járművön, munkaeszközön elhelyezett sebességkorlátozások, sem az út egy pontján lévő veszélyforrások miatt alkalmazott sebességkorlátozások nem realisztikusak, mivel a sebességkorlátozás fogalmilag csak egy útszakaszra vonatkozhat. Mivel a sebességhatárt jelző táblák hatálya a tábla vonalában már fennáll, nem látjuk a közlekedésbiztonságot befolyásoló akadályát annak, hogy a táblával jelzett korlátozás megfelelő esetekben ténylegesen csak arra a pontra vagy a forgalom szempontjából pontszerű, rövid szakaszra vonatkozzon, ahová a táblát kihelyezték. Tipikusan gyalogátkelők, kötöttpályás átjárók, mozgó vagy pontszerű munkaterületek, veszélyes útkanyarulatok, kereszteződések, kihajtók, dilatációk esetében tartanánk üdvösnek, ha a jelenlegi, sokszor feloldás nélkül elhelyezett korlátozások helyett egy új grafikai megoldással is jelzett pontszerű korlátozást alkalmazhatnának az útkezelők.
21, (listához adva: 2024. december 29., Rácz Tamás) Javasoljuk a jelenleg hatályos, a 20/1984-es KM rendeletben szereplő, forgalmi rendek kialakításáról szóló szabály, miszerint:
"10.2.1.3.80 Korlátozott sebességű övezetben, kivéve a gyorsforgalmi utak pihenő helyein
a) – ha az nem a település egészére kiterjesztett korlátozás – csak egyenrangú útkereszteződések vagy – indokolt esetben – körforgalmak lehetnek,"
törlését vagy ajánlássá finomítását. Az egész Európára jellemző "30-as láz" hatására akár indokoltan, akár indokolatlanul, de sok olyan új, nagyobb kiterjedésű 30-as zóna jött illetve jön létre, ahol szokásjognak, járművezetői érzéknek és forgalmi igényeknek ellentmondó lehet, hogy a gyűjtőút nem kap elsőbbséget a kis utcákból kifordulóktól vagy áthajtóktól. Tapasztalataink és közönségünk visszajelzései egyaránt azt mutatják, hogy jobb lenne, ha ezekben a zónákban is létezhetnének védett főutak.
22, (listához adva: 2025. február 16., Rácz Tamás) Javasoljuk az új KRESZ-ben a jelenleginél explicitebb módon megjeleníteni az egy irányban 2-nél több sávos gyorsforgalmi utakon a tehergépkocsik, járműszerelvények, buszok behajtásának megtiltását a leginkább balra eső sávba. Jelenleg ez a tiltás a párhuzamos közlekedésről szóló részben rejtezik, jobb lenne, ha az autópályákról, autóutakról szóló részben is megjelenne. (Kapcsolódó cikk.)
23, (listához adva: 2025. február 16., Villanyautósok.hu / Magyar Elektromobilitás Egyesület) Javasoljuk az új KRESZ-ben az elektromos járművek töltési lehetőségét jelző táblákat úgy megtervezni, hogy azok autópályán, nagy sebességgel haladva is könnyen, messziről azonosíthatók legyenek. (Kapcsolódó cikk a Villanyautosok.hu oldalon.)