Berlin 23 útszakaszon visszaállítja az 50-es tempót – a levegőminőség javult

A berlini Szenátus legutóbbi ülésén új terveket fogadott el a levegő tisztaságának megőrzésére és a zajvédelemre vonatkozóan. Ez a döntés komoly változásokat eredményez a német főváros közlekedéspolitikájában, mivel számos fő közlekedési útvonalon feloldották a korábban bevezetett 30 km/h-s sebességkorlátozásokat (Tempo 30), visszatérve ezzel az 50 km/h-hoz. Az elsődleges indok az, hogy az érintett területeken ismét javult a levegő minősége.

Berlin

A korlátozások eredete és feloldásának részletei

A Szenátus korábban ideiglenes dízelvezetési tilalmak mellett összesen 41 főúti szakaszon rendelt el 30 km/h-s sebességhatárt Berlin különböző kerületeiben. Ezen intézkedések célja az volt, hogy javítsák a levegő minőségét és az EU előírásainak megfelelően csökkentsék az olyan káros anyagok kibocsátását, mint a nitrogén-dioxid. A levegő minősége számos helyen javult. Következésképpen a Szenátus álláspontja szerint a levegőminőség már nem tartható fenn indokként a 30-azás fenntartására.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az 50 km/h-s sebesség nem tér vissza mindenütt: 41 érintett útszakaszból 23 helyen. Ezzel szemben további hét érintett úton a károsanyag-értékek továbbra is olyan magasak, hogy a 30 km/h-s korlátozás érvényben marad. Tizenegy további szakaszon szintén marad a Tempo 30, de itt a közlekedésbiztonsági szempontok az irányadóak, például bölcsődék vagy idősek otthonai előtt.

A közlekedésbiztonsági szempontok vizsgálata

Ute Bonde (CDU), közlekedési és környezetvédelmi szenátor saját elmondása szerint körülbelül két tucat útszakaszon rendelte el annak vizsgálatát, hogy fennállnak-e olyan közlekedésbiztonsági indokok, mint például sűrűn használt iskolai útvonalak, amelyek indokolnák a 30 km/h-s korlátozás megtartását. A közlekedési ügyekért felelős hivatal által elvégzett vizsgálat azonban kimutatta, hogy az érintett utakon nincsenek ilyen besorolású iskolai útvonalak.

A Bonde által említett további tervek között szerepel az is, hogy a Szenátus éjszaka – 22:00 és 06:00 óra között – Tempo 30-at rendel el számos fő közlekedési útvonalon. A szenátor nemrégiben úgy fogalmazott: „Ezt a zajvédelem és ezáltal az egészségvédelem miatt kívánjuk megtenni”. Ez az éjszakai korlátozás összesen 230 kilométernyi útszakaszt érint.

Viták és politikai reakciók

A Tempo 30 korlátozások visszavonása politikai vitákat váltott ki. A Zöldek és a koalíciós partner SPD soraiból érkező kritikusok elsősorban a közlekedésbiztonságot hozzák fel érvként. Attól tartanak, hogy a sebesség emelésével ismét nőhet a súlyosabb kimenetelű, sérüléssel vagy halállal járó balesetek száma.

Jürgen Resch, a Német Környezetvédelmi Segélyszervezet (Deutsche Umwelthilfe) szövetségi ügyvezetője is hasonlóan látja a helyzetet. Resch szerint a „Viszlát Tempo 30 Berlinben” című írásban idézett kijelentés szerint: „50 km/h sebességnél a levegő minősége romlik, az autók zajszintje nő, és a közúti forgalom is veszélyesebbé válik”. Resch kemény kritikával illette Bonde szenátort, mondván, hogy „Bonde közlekedési szenátor vissza akarja katapultálni Berlint a múltba, és meg akarja szilárdítani az autóknak kedvező várostervezést”.

Bonde szenátor ezzel szemben a kritikusoknak azzal vág vissza, hogy a német KRESZ (Straßenverkehrsordnung, StVO) értelmében lakott területen az 50 km/h az alapértelmezett sebesség. A Tempo 30 bevezetéséhez minden esetben konkrét indoklásra van szükség. Ezek az indokok lehetnek például a balesetek gyakorisága, konkrét veszélyek gyermekek vagy idősek számára, vagy éppen a rossz levegő. A zeit.de megjegyzi, hogy az StVO nemrégiben lehetővé tette a sebességkorlátozást a sűrűn használt iskolai útvonalak esetében is.

A balesetkutatás szakmai álláspontja

A kérdésre, hogy a 30-as korlátozás valóban kevesebb és enyhébb balesetet eredményez-e, Kirstin Zeidler, a Biztosítók Balesetkutatásáért felelős részlegének (Unfallforschung der Versicherer, UDV) vezetője árnyalt választ ad. Szerinte a maximális sebesség csak egyike a biztonságot befolyásoló tényezőknek, melyek között szerepel az infrastruktúra, a járműtechnika és az összes közlekedő viselkedése. Bár igaz, hogy „ahol lassabban vezetnek, ott a balesetek enyhébben végződhetnek”, azt is tudni kell, hogy sok súlyos baleset történik alacsony sebesség mellett. Ez utóbbi különösen érinti a kerékpárosokat a kereszteződésben történő kanyarodáskor, vagy a gyalogosokat, akiket járművek manőverezése, be- vagy kiparkolása közben ütnek el. Zeidler hangsúlyozza, hogy „az a döntő, hogy a sebességet célzottan ott csökkentsék, ahol az valóban növeli a biztonságot". Az UDV vezetője szerint Berlin számos útján és a baleseti gócpontokon már érvényben van a 30 km/h vagy az annál alacsonyabb sebességkorlátozás.

A sebességkorlátozások jelenlegi aránya

A Szenátusi Közlekedési Hivatal áttekintése szerint Berlin főútvonalainak jelentős részén, pontosabban 1707 kilométerből 389 kilométeren (az autópályák nélkül), jelenleg Tempo 30 van érvényben az 50 km/h helyett. Ez közel egynegyedet (23 százalékot) jelent. Mellékutak esetében a sebességkorlátozás 4975 kilométerből 3661 kilométert érint, ami majdnem háromnegyedet (74 százalékot) tesz ki.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró gyorshajtás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius tapolca királynő Trabant kötelező természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó Spanyolország mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos Nissan Hollandia kaiyun avtoexport kgfb kerékbilincs volkswagen közvilágítás kamion 112 terepjáró járda kresz-módosítás autóút busz rendszám szabály M1 elektromos bicikli 60-as tábla körforgalom autópálya Lime dízel FEOL 5g Velencei-tó vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam csákvár India őz jog m1m7 gumi tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás kerékpársáv USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés múzeum iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy légmentes gumi kerékpárút koccanás Európa 30 IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot e-roller Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák 20 utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás lidl karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés zebra párásodás Kína autó motor agresszió Budapest repülőtér statisztika gyerekek tesla kresz tábla útfelújítás Lakó-pihenő övezet maxxus lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD M7-es autópálya kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift fogyasztás teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés lámpa szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó izzókészlet Autobahn meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon LEVC segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás brit taxi teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország elektromos munkagép ADAC gyalogátkelő teszt szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria tömegközlekedés plug-in hibrid robogó kerékpáros TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás asszisztens jég hidrogén Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság SUV bukósisak Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás baleset 30-as tábla zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő deliver agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr Franciaország kamera sávváltás 37-es út antric elektromos autó cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű gumiabroncs continental Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés taxi nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség deliver 9 m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár elektromos robogó repülő autó hibrid mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika ferihegy pihenőhely M35 M44 biztonsági öv USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk világítás roller rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór renault fluence BKK korlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid KTI parkolás másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény balesetmegelőzés Ausztrália szigorítás elektromosautó biztosítás ittas vezetés furgon elektromos kerékpár elektromos moped elektromos repülő pötty mooncity porsche hungária útminőség kutatás kresz mini körforgalom haszonjármű napelem parkoló debrecen elektromos motor drón lpö akasztó stop ajánlott sebesség túlkorlátozás zöld németország közlekedésbiztonság levegőminőség Berlin sebességkorlátozás rekord elektromos tricikli ékm közlekedési minisztérium lázár jános közlekedéspolitika autónevek mentőfolyosó elektromos vontatóhajó togg xpeng autópiac znojmo

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ