A berlini Szenátus legutóbbi ülésén új terveket fogadott el a levegő tisztaságának megőrzésére és a zajvédelemre vonatkozóan. Ez a döntés komoly változásokat eredményez a német főváros közlekedéspolitikájában, mivel számos fő közlekedési útvonalon feloldották a korábban bevezetett 30 km/h-s sebességkorlátozásokat (Tempo 30), visszatérve ezzel az 50 km/h-hoz. Az elsődleges indok az, hogy az érintett területeken ismét javult a levegő minősége.
A korlátozások eredete és feloldásának részletei
A Szenátus korábban ideiglenes dízelvezetési tilalmak mellett összesen 41 főúti szakaszon rendelt el 30 km/h-s sebességhatárt Berlin különböző kerületeiben. Ezen intézkedések célja az volt, hogy javítsák a levegő minőségét és az EU előírásainak megfelelően csökkentsék az olyan káros anyagok kibocsátását, mint a nitrogén-dioxid. A levegő minősége számos helyen javult. Következésképpen a Szenátus álláspontja szerint a levegőminőség már nem tartható fenn indokként a 30-azás fenntartására.
Fontos azonban megjegyezni, hogy az 50 km/h-s sebesség nem tér vissza mindenütt: 41 érintett útszakaszból 23 helyen. Ezzel szemben további hét érintett úton a károsanyag-értékek továbbra is olyan magasak, hogy a 30 km/h-s korlátozás érvényben marad. Tizenegy további szakaszon szintén marad a Tempo 30, de itt a közlekedésbiztonsági szempontok az irányadóak, például bölcsődék vagy idősek otthonai előtt.
A közlekedésbiztonsági szempontok vizsgálata
Ute Bonde (CDU), közlekedési és környezetvédelmi szenátor saját elmondása szerint körülbelül két tucat útszakaszon rendelte el annak vizsgálatát, hogy fennállnak-e olyan közlekedésbiztonsági indokok, mint például sűrűn használt iskolai útvonalak, amelyek indokolnák a 30 km/h-s korlátozás megtartását. A közlekedési ügyekért felelős hivatal által elvégzett vizsgálat azonban kimutatta, hogy az érintett utakon nincsenek ilyen besorolású iskolai útvonalak.
A Bonde által említett további tervek között szerepel az is, hogy a Szenátus éjszaka – 22:00 és 06:00 óra között – Tempo 30-at rendel el számos fő közlekedési útvonalon. A szenátor nemrégiben úgy fogalmazott: „Ezt a zajvédelem és ezáltal az egészségvédelem miatt kívánjuk megtenni”. Ez az éjszakai korlátozás összesen 230 kilométernyi útszakaszt érint.
Viták és politikai reakciók
A Tempo 30 korlátozások visszavonása politikai vitákat váltott ki. A Zöldek és a koalíciós partner SPD soraiból érkező kritikusok elsősorban a közlekedésbiztonságot hozzák fel érvként. Attól tartanak, hogy a sebesség emelésével ismét nőhet a súlyosabb kimenetelű, sérüléssel vagy halállal járó balesetek száma.
Jürgen Resch, a Német Környezetvédelmi Segélyszervezet (Deutsche Umwelthilfe) szövetségi ügyvezetője is hasonlóan látja a helyzetet. Resch szerint a „Viszlát Tempo 30 Berlinben” című írásban idézett kijelentés szerint: „50 km/h sebességnél a levegő minősége romlik, az autók zajszintje nő, és a közúti forgalom is veszélyesebbé válik”. Resch kemény kritikával illette Bonde szenátort, mondván, hogy „Bonde közlekedési szenátor vissza akarja katapultálni Berlint a múltba, és meg akarja szilárdítani az autóknak kedvező várostervezést”.
Bonde szenátor ezzel szemben a kritikusoknak azzal vág vissza, hogy a német KRESZ (Straßenverkehrsordnung, StVO) értelmében lakott területen az 50 km/h az alapértelmezett sebesség. A Tempo 30 bevezetéséhez minden esetben konkrét indoklásra van szükség. Ezek az indokok lehetnek például a balesetek gyakorisága, konkrét veszélyek gyermekek vagy idősek számára, vagy éppen a rossz levegő. A zeit.de megjegyzi, hogy az StVO nemrégiben lehetővé tette a sebességkorlátozást a sűrűn használt iskolai útvonalak esetében is.
A balesetkutatás szakmai álláspontja
A kérdésre, hogy a 30-as korlátozás valóban kevesebb és enyhébb balesetet eredményez-e, Kirstin Zeidler, a Biztosítók Balesetkutatásáért felelős részlegének (Unfallforschung der Versicherer, UDV) vezetője árnyalt választ ad. Szerinte a maximális sebesség csak egyike a biztonságot befolyásoló tényezőknek, melyek között szerepel az infrastruktúra, a járműtechnika és az összes közlekedő viselkedése. Bár igaz, hogy „ahol lassabban vezetnek, ott a balesetek enyhébben végződhetnek”, azt is tudni kell, hogy sok súlyos baleset történik alacsony sebesség mellett. Ez utóbbi különösen érinti a kerékpárosokat a kereszteződésben történő kanyarodáskor, vagy a gyalogosokat, akiket járművek manőverezése, be- vagy kiparkolása közben ütnek el. Zeidler hangsúlyozza, hogy „az a döntő, hogy a sebességet célzottan ott csökkentsék, ahol az valóban növeli a biztonságot". Az UDV vezetője szerint Berlin számos útján és a baleseti gócpontokon már érvényben van a 30 km/h vagy az annál alacsonyabb sebességkorlátozás.
A sebességkorlátozások jelenlegi aránya
A Szenátusi Közlekedési Hivatal áttekintése szerint Berlin főútvonalainak jelentős részén, pontosabban 1707 kilométerből 389 kilométeren (az autópályák nélkül), jelenleg Tempo 30 van érvényben az 50 km/h helyett. Ez közel egynegyedet (23 százalékot) jelent. Mellékutak esetében a sebességkorlátozás 4975 kilométerből 3661 kilométert érint, ami majdnem háromnegyedet (74 százalékot) tesz ki.