Az új Nissan Leaf menetpróbája kapcsán találtam Dániában ezt a rém szimpatikus KRESZ-táblát, amit nálunk nem is nevezhetnénk KRESZ-táblának. Egyrészt, mert az Ajánlott sebesség tábla nálunk sosem ilyen volt, hanem egy kék négyzetben fehér számos ábra. Másrészt azért, mert mint nemrég szembesültem a dologból, a hazai KRESZ-ből valamikor az elmúlt egy-két évtized folyamán érthetetlen okokból kikerült ez a tábla! Pedig mennyivel szimpatikusabb már, amikor nem egy buta, a csurig rakott pótos IFÁ-ra és a vadiúj, ESP-s személyautóra, jégen, hóban, szárazon egyaránt érvényes merev korlátozás, csak egy, a bizonytalan, az utat nem ismerő sofőröknek szóló ajánlás szerepel például egy húzósabb kanyar előtt:
Pedig a közlekedési morálnak is jót tenne, ha komolytalan tiltó-korlátozó táblák helyett inkább hasznos ajánlásokat alkalmaznának az útkezelők mindenhol, ahol csak lehetséges. Ha tényleg csak ott szerepelne korlátozás, ahol az minden közlekedőt egyformán érint valamilyen általános biztonsági okból, sokkal könnyebb lenne komolyan venni és akár még be is tartani ezeket a sofőröknek.
Ha pedig az útkezelő a felelősséget szeretné átruházni azokra, akik egy bizonyos tempónál gyorsabban haladnak egy néha vagy némely járművekre veszélyesebb útszakaszon, ezt simán meg lehetne tenni úgy is, hogy a közlekedési jogban rögzítjük: bár ez itt csak ajánlott sebességet megjelenítő tábla, ha ennél gyorsabban mész, a felelősség teljes mértékben a tiéd, ha netán történne valami baj! Egy ilyen jogi biztosíték mellett az évekig elnyúló útépítések vagy az előregedett, elhasználódott, kikátyúsodott utak mellett található, senki által be nem tartott korlátozásokkal se kellene rombolni a morált. Például a 4-es út épülő szakasza melletti 40-es, 60-as, vagy a lepukkant részei melletti 70-es táblák helyett remekül lehetne alkalmazni az ajánlásokat, ha az útkezelő (illetve útépítő) cég ezzel biztosíthatná magát minden felelősség alól, ha valaki gyorsabban megy, mint amennyivel tud és mégis lekoccol egy bóját vagy megcsúszik egy sárfelhordáson.
Mi, a Traffix.hu oldalt üzemeltető Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület tagjai mindenesetre lelkesen lobbizunk sok éve ezért a lehetőségért. Ha az új KRESZ-ben benne lesz az Ajánlott sebesség (és úgy tudjuk, benne lesz), az nem kis részben a mi érdemünk is lesz majd! Azt se bánjuk, ha kék és szögletes helyett zöld és kerek lesz ez a tábla, csak legyen már!