A KRESZ szerint kétirányú forgalmú úton "Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad." A 2-5 bekezdések az egyirányú útra, a motorok, biciklik megállására, a lakott területen kívüli megállásra és a megállási tilalmakra vonatkoznak. Ide szeretnénk beszúrni egy hatodik bekezdést, ezzel a szöveggel:
"Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni."
Célunk ezzel a módosítással a gyakorlatban a legtöbb helyen amúgy is működő, az útkezelők által a legtöbbször hallgatólagosan jóváhagyott, bár néha kampányszerűen végigbüntetett mindennapi parkolási gyakorlat jogszerűsítése lenne. Egy keskeny belterületi úton álláspontunk szerint nem jelent veszélyt a közlekedőkre, ha az út mindkét oldalán bármilyen irányban meg lehet állni. Ugyanakkor felesleges és esetleg veszélyt is jelentő manőverezgetést, megfordulásokat spórolhatnánk meg az autósoknak ezzel az enyhítéssel.
FRISSÍTÉS: beszélgettünk több szavazónkkal is, akik az ötlet ellen voksoltak. Azt mondják, azért nem támogatják ezt a változtatást, illetve a KRESZ azért tiltja a túloldali parkolást, mert onnan elinduláskor nem lehet jól belátni az utat, így az veszélyes. Nos: nem mondjuk, hogy ne lenne valóban nehezebben belátható az út a túloldalról, bár akinek van jogosítványa, annak a képünkön látható helyzetben szabálytalanul parkoló autók egyikével sem szabad, hogy gondot okozzon a teljesen biztonságos elindulás! De gondoljunk bele abba is, hogy ha valaki az egyik irányból érkezik és a másikba menne majd tovább parkolás után, kétszer kell feleslegesen megfordulnia, ha csak a túloldalon talál helyet, ami még veszélyesebb manőver, mint az egyszeri elindulás a "rossz" oldalról. Illetve: a KRESZ nem tiltja azt sem, hogy mondjuk a képen látható utcában a kapubejáróból tolatva álljon ki valaki az utcára, pedig onnan aztán nem rosszabbul, hanem egyáltalán nem lehet belátni semmit, amíg a kocsi orra a fal mögött van. A javaslatunk tehát véleményünk szerint továbbra is inkább csökkenti a balesetveszélyes helyzetek számát (a felesleges forgolódások elmaradásával), nem pedig növeli.
Kedves olvasónk, kedves közlekedőtársunk: egyetértesz az ötletünkkel? Szavazz! (És ha van további hozzáfűznivalód, várunk szeretettel a kommentblokkban!)

FRISSÍTÉS 2021. 02. 12.
Választ kaptunk az ITM közlekedéssel foglalkozó államtitkárságától:
"Vitathatatlan, hogy számtalan olyan szituáció van, amikor – főleg a kis forgalmú utak esetében – nem okoz problémát a menetiránnyal szembeni megállás, várakozás, azonban az adott pillanatban meglevő forgalmi helyzet fennállása nem garantálható, az érintett járművezetőtől függetlenül az későbbiekben változhat. Ilyen eset lehet például, hogy a menetiránnyal szemben várakozó jármű elé áll egy másik gépkocsi, akár egy könnyű tehergépkocsi áll meg, ami kitakarja a kilátást, így a biztonságos elindulás nem biztosított, ami veszélyt jelent a menetirány szerint haladó járművekre és azok vezetőire, azon belül is a leginkább veszélyeztetett kerékpárosokra, segédmotoros kerékpárosokra és motorkerékpárosokra.
Megjegyzem, hogy a közelmúltban épp az említett indokolással olyan megkeresés érkezett államtitkárságunkra, hogy a kerékpárosok számára a menetiránnyal szemben való közlekedést biztosító egyirányú utcában kerüljön tiltásra a baloldali várakozás lehetősége.
Emellett a menetiránnyal szemben való megállás esetén a menetiránnyal szembeni oldalra vonatkozó megállási és egyéb jelzőtáblával jelölt szabályok megismerésének szabályi sem rendezettek.
A fenti álláspontom mellett kiegészítésként megjegyzem, hogy az adott javaslat tovább szofisztikálná a közúti közlekedési szabályozást, miközben annak egyszerűsítésére is jelentős társadalmi igény mutatkozik."
Mi is válaszoltunk:
1, „az adott pillanatban meglevő forgalmi helyzet fennállása nem garantálható”: az Önök által említett esetek mindegyike problémát jelent akkor is, ha a jelenlegi szabályok szerint parkolva indul el az autós. Pont ugyanúgy elé állhat egy nagyobb jármű és pont ugyanúgy érkezhet kisebb jármű mellette, illetve egy kapualjból kihajtva vagy a jelenlegi szabály miatt gyakori megfordulási helyzetekben ezekkel a szituációkkal most is meg kell tudni birkózni a járművezetőknek. A megfelelő oldaltávolság-tartás pedig a kerékpárosok, motorosok számára is előírás a parkoló járművektől. Felhívom figyelmüket arra, hogy mivel a jobbkormányos járművekkel közlekedés sem tiltott, a parkoló autókban az útszegély felé eső oldalon való vezetőülésen helyet foglalva való elindulás teljesen hétköznapi szcenárió ma is.
2, „a menetiránnyal szemben való megállás esetén a menetiránnyal szembeni oldalra vonatkozó megállási és egyéb jelzőtáblával jelölt szabályok megismerésének szabályi sem rendezettek” – ugyanez a helyzet akkor is, ha a járművezető a jelenlegi szabályoknak megfelelően először körülményesen, a forgalmat fenntartva megfordul és úgy foglalja el az út másik oldalán lévő parkolóhelyet. A vonatkozó szabályok megismerése ekkor is az ő felelőssége, a mi javaslatunk megvalósulása után is az maradna.
3, „az adott javaslat tovább szofisztikálná a közúti közlekedési szabályozást” – részben egyetértek, ugyanakkor a változtatás egyszerűsítést és könnyítést, valamint a valós gyakorlathoz való jogszabályi alkalmazkodást jelentene, amire saját felmérésünk szerint szintén jelentős társadalmi igény mutatkozik.
Módosítási javaslatunkat továbbra is fenntartjuk, viszont van egy ötletünk arra nézve, hogyan tehetnénk próbára a változtatás életképességét a gyakorlatban. Látnak lehetőséget arra, hogy segítsenek nekünk megvalósítani egy kísérleti alkalmazást az általunk javasolt szabályra egy arra alkalmas helyszínen? Ha igen, keresünk egy ilyen zónát és ha az Államtitkárság segít nekünk abban, hogy jogszabályilag megteremtsük a kísérlet feltételeit, kipróbálhatnánk, jelent-e bármilyen problémát, ha a szabályokat egy kicsit hozzáigazítjuk a mindennapi valósághoz a magyar közlekedésben.