A KRESZ szerint kétirányú forgalmú úton "Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad." A 2-5 bekezdések az egyirányú útra, a motorok, biciklik megállására, a lakott területen kívüli megállásra és a megállási tilalmakra vonatkoznak. Ide szeretnénk beszúrni egy hatodik bekezdést, ezzel a szöveggel:
"Lakott területen belül kétirányú forgalmú úton, abban az esetben, ha az úttest szélessége a hat métert nem haladja meg és az úttesten felezővonal és záróvonal nem található, járművel az út menetirány szerinti bal oldalán is meg szabad állni."
Célunk ezzel a módosítással a gyakorlatban a legtöbb helyen amúgy is működő, az útkezelők által a legtöbbször hallgatólagosan jóváhagyott, bár néha kampányszerűen végigbüntetett mindennapi parkolási gyakorlat jogszerűsítése lenne. Egy keskeny belterületi úton álláspontunk szerint nem jelent veszélyt a közlekedőkre, ha az út mindkét oldalán bármilyen irányban meg lehet állni. Ugyanakkor felesleges és esetleg veszélyt is jelentő manőverezgetést, megfordulásokat spórolhatnánk meg az autósoknak ezzel az enyhítéssel.
FRISSÍTÉS: beszélgettünk több szavazónkkal is, akik az ötlet ellen voksoltak. Azt mondják, azért nem támogatják ezt a változtatást, illetve a KRESZ azért tiltja a túloldali parkolást, mert onnan elinduláskor nem lehet jól belátni az utat, így az veszélyes. Nos: nem mondjuk, hogy ne lenne valóban nehezebben belátható az út a túloldalról, bár akinek van jogosítványa, annak a képünkön látható helyzetben szabálytalanul parkoló autók egyikével sem szabad, hogy gondot okozzon a teljesen biztonságos elindulás! De gondoljunk bele abba is, hogy ha valaki az egyik irányból érkezik és a másikba menne majd tovább parkolás után, kétszer kell feleslegesen megfordulnia, ha csak a túloldalon talál helyet, ami még veszélyesebb manőver, mint az egyszeri elindulás a "rossz" oldalról. Illetve: a KRESZ nem tiltja azt sem, hogy mondjuk a képen látható utcában a kapubejáróból tolatva álljon ki valaki az utcára, pedig onnan aztán nem rosszabbul, hanem egyáltalán nem lehet belátni semmit, amíg a kocsi orra a fal mögött van. A javaslatunk tehát véleményünk szerint továbbra is inkább csökkenti a balesetveszélyes helyzetek számát (a felesleges forgolódások elmaradásával), nem pedig növeli.
Kedves olvasónk, kedves közlekedőtársunk: egyetértesz az ötletünkkel? Szavazz! (És ha van további hozzáfűznivalód, várunk szeretettel a kommentblokkban!)
