Idén tavasszal a Chery meghívására a Vezess.hu képviseletében Kínába utaztam, ahol megnéztem a Sanghaji Autószalont és a Chery autógyárát és tesztközpontját Wuhuban. Ezekről az autós szakcikkek számtalan kint lőtt képpel együtt meg is jelentek a Vezessen. Maradt azonban a gépemen jó néhány egyéb fotó arról, milyen impressziókat hagy az európai látogatóban a kínai, de legalábbis a sanghaji illetve wuhui közúti közlekedés 2025-ben, ha testközelből találkozik vele. Akit érdekel a dolog, tartson velünk ezen a diavetítésen itt a Traffixon! Boldog görgetést kívánok!
Sanghaj elképesztő metropolisz, és semmi nem olyan itt, mint ahogy elképzeljük. Az eget eltakaró szmogfelhő a múlté, a túlnyomórészt elektromos és hibrid járművekből álló közúti járműflottának köszönhetően a forgalom csendes és nem büdös, a városi kertészet színvonala pedig elképesztő: minden zöld és virágzik.
A kínai utak tele vannak nálunk ismeretlen járművekkel. Ez az Aion Y Plus a GAC nevű villanyautó-gyártó terméke.
Sanghaji utcakép: a városi kertészet színvonala felfoghatatlan, nem csak magyar, de európai ésszel is.
Sanghajban 26 épület van, ami 250 méternél magasabb.
Még csak lazán sem kapcsolódik a témához, de nem bírom magamban tartani: kínai humor: egy férfivécé piktogramja valahonnan útközbenről.
A sanghaji közlekedési információk nehezen, sokszor sehogy sem értelmezhetőek a kívülállók számára. Kínában európai jogsival nem szabad vezetni.
Sanghaji végletek: felhőkarcolók között archaizáló épületek, gyönyörű virágoskertekkel.
Az útburkolati jelek se sokat segítenek, ha az ember nem tudja elolvasni a kínai írásjeleket.
A változtatható jelzésképű tábla zöld üzenete is biztos fontos, de vezetés közben mégse lehet előkapni a telefont és lefordíttatni a guglival. Szóval Kína közútjain csak utas lehet, aki nem vizsgázik le helyben abból, hogy van valami fogalma arról, mi történik körülötte.
A nagy zöld tábla felső sorára hívom fel a figyelmet: Elevated Ring, azaz kiemelt körforgalom. A kínai útépítés láthatóan nem küzd forráshiánnyal, se szeri, se száma a forgalom gyors, de legalábbis folyamatos áramlását nagyban segítő szinteltoltásoknak.
Valaha talán élt egy hús-vér közlekedési rendőr a bádogviskóban a kiemelt körforgalom alatt, de ma már itt is kamera ügyel a rendre. Iszonyú mennyiségű kamera van az utak mellett (is) mindenütt.
A villanyrobogós szakik önfeledten mennek keresztül-kasul bárhol, miközben virágok nyílnak minden lehetséges helyen. Ez Sanghaj közlekedése.
A Jangce partja Sanghajban: korzó, virágágyás, kocogópálya, bringaút sávjai egymás mellett.
Minden egyes fára odafigyel a teméntelen sanghaji utcakertész valamlyike.
Érdekes, hogy bármilyen fejlett is a kínai utóipar, rendőr- vagy mentőautóként kizárólag japán, európai vagy amerikai kocsikat láttam szolgálni. Ez lehet, hogy csak véletlen, de gyanús.
Sanghaji rendőrautó: a VW Passat kínai verziója
Wuhui mentőautó: ez se kínai modell, pedig konkrétan a haszonjárműveket is gyártó Chery üzeme előtt áll készenlétben.
Mindenféle taxiban ültünk Sanghajban a félmillió kilométert futott, végtelenül büdös dízel VW Caddytől dupla elektromos tolóajtós, masszázsfoteles kisbuszokig, de a taxiállomány gerincét a Roewe EI5-ök, a SAIC elektromos kombijai adják.
A Roewe EI5 facelift utáni változata MG5 néven Európában is kapható.
A helyi előírások az első oldalablakok fóliázását ilyen kis, a tükrök mögötti kihagyásokkal lehetővé teszik.
Jópofa helyi szokás a telefonszám kihelyezése a szélvédő mögé: ha netán rossz helyen áll a kocsi, ezt a számot hívhatja, akinek útban van.
A kínaiak nem csak exportálják a sok csillogó biszbaszt, lelkesen használják ezeket maguk is.
Tele vannak a kínai utcák nálunk tök ismeretlen, de látványos, érdekes, izgalmas kocsikkal, mint például ez az AVATR 11, a Changan és a CATL közös startupjának egyik terméke.
Ez a képtelen Volvo egy EM90: 116 kWh-s akku, tágas, kényelmes beltér egy ismerős embléma mögött.
A Vezess és a Totalcar kiküldött tudósítója boldogan terpeszkedik egy tipikus sanghaji taxiban.
Egy csomó kínai gyártónak van ilyen modellje és a legkülönbözőbb márkaneveken futtatják őket: Volvo, Zeekr, Buick, stb.
A luxus minivanokkal szembeni túlsó véglet: vénséges vén, de szupermasszív, villamosított tehertricikli. Hihetetlen mennyiség gurul belőlük a szupermodern Sanghaj utcáin is.
Amihez Európában már természetesnek vesszük a fehér furgont, azt az árumennyiséget Kínában még lazán elviszik egy villanyrobogóval.
A kínai robogósok kreatív megoldásokkal perszonalizálják járműveiket.
Az ilyen kislányos mintás steppelt robogótakarók gyártója Kína egyik legsikeresebb vállalkozója lehet.
Elektromos járművel tilos - Kínában már láthatóan régesrégen a közlekedési kultúra bevett és szabályozott résztvevői a kis elektromos mikromobilitási izék.
A forgalom éjszakai is folyamatos és a sok-sok elektromos és hibrid autónak köszönhetően nagyon csendes Sanghajban.
A 25 milliós Sanghajban 70 darab 200 méternél magasabb épület van.
Ritka látvány Sanghajban az utcai e-autó-töltő; a legtöbb töltőpont a föld alatt, a mélygarázsokban található.
Ezt a kukával, menő alufelnivel, wifivel és tatooine-i párakertészerti állomással kombinált járművet először nem nagyon értettem. Megnéztem közelebbről is.
Szóval hogy ez egy mobil hamutartó? Oké, akkor még most sem értem igazán.
A szörnyű szmogfelhők korszaka már a múlté Sanghajban. Az elektromos járművek tömegének és az egyre szabályozottabban működő iparnak köszönhetően ma így néz ki a 25 milliós metropolisz kellős közepe.
Kicsit szégyenkezik az európai turista, amikor azt látja-hallja Sanghajban, hogy a végtelen sok helyi gyártású, csendben suhanó villanyautó és esetleg hibrid között néha felbukkanó kerregő dízel tuti valami európai prémiummárka terméke.
Elevated rd, vagyis road: emelt út. Sanghajban több szinten fut a közúti közlekedés, látványos, hatékony és Isten bocsássa meg nekem, de szerintem szép is, ahogy egymás alatt-fölött futnak az úttestek egy világvárosban.
Itt nem polemizálnak évtizedekig azon, hogy kell-e vagy sem egy Nyugati téri felüljáró.
És ha már van magasút, miért ne használnánk a tartóoszlopait növénykarónak?
A városi kertészet itt tényleg minden talpalatnyi helyet kihasznál egy kis szép zöldség elhelyezésére.
Minden magasút-tartóoszlop töve egy-egy kis közpark.
Ültetvény a felüljáró alatt. Lehetne ilyen Budapesten a BAH-nál vagy a Népligetnél is.
A forgalomirányító rendőr intézménye sem halt még ki Sanghajban.
Ameddig a fény be tud jutni, odáig ültetik a növényeket a sanghaji kertészek.
A 3,5 milliós kisvárosban, Wuhuban nyeregvasút segíti és teszi látványosabbá a helyiközlekedést.
Utcán hagyott autóroncsot már sokat láttam, de Wuhuban találtam rá életem első utcán hagyott mozgólépcső-roncsára.
Tricikli-roncs és légkondi-roncsok Wuhuban. Ebben a városban még nincs olyan csillogás-villogás, mint a kirakatárosban, Sanghajban, de az érzésem az volt, hogy itt is nagy erővel zajlik egy fázisváltás a koszos-nyüzsi túlindusztrializációból egy jól megtervezett, élhető nagyvárosi jövőbe. Szerintem ha visszamegyek 5-6 év múlva, nem ismerek majd rá a városra - hacsak meg nem akasztja a folyamatot valami világvége, persze.
Ezek a kancsók a világ legnagyobb mennyiségben készülő tömény szeszének, a pajcsiunak az utcán eldobált edényei, valami wuhui bulika emlékei. Ami nekünk a csavaros kifli/kőműves Actimel/tüske féldecis kisüvege az utcai szemétben, az a kínaiaknál a pajcsiusköcsög.
Wuhuban sok helyen látni ilyen villanyrobogó-, villanybringa-töltő terminált az utcákon.
Wuhui utcakép: furcsa átmenet ez az egész város a rendszerváltás előtti Salgótarján és egy scifi-illusztráció között.
Villanyrobogó-töltés olcsó kínai hosszabbítóval. Csak itt az utóbbit simán hosszabbítónak mondják.
Wuhuban is pörög a steppelt robogókabátka-biznisz.
Ahogy láttam, az útjavításokhoz nem magyar, hanem inkább japán vagy osztrák attitűddel viszonyulnak, helyi eszközökkel. Hónapokig tartó körbekerítés, kitáblázás, rákészülés helyett kimegy egy ilyen szedett-vedett, de hatékony brigád és megjavítja az utat.
Kreatív kordon bérbiciklikből és szalagból Wuhuban.
Wuhui líra: a munkában kifáradt kamerás parkolósorompó megpihen kicsinyt.
Mobilzöldséges, a háttérben pedig a kínai nagyvárosi forgalomra oly jellemző villanyrobogó-tömeg.
A kínai autóipar márkapolitikája a teljes káosz alapján rendeződik. Ezt az autót itthon Jaecoo 7-ként ismerhetjük, a márkát az Omoda nevű másik branddel együtt hirdetik. Wuhuban ezzel szemben sikerült Chery márkajelzéssel megtalálnom a forgalomban, ami itthon ugye egy konkurens importőrnél lévő brand, ami ugyanabban a kategóriában más típusokkal indul a Jaecoo ellen (Chery Tiggo 7), amit egyébként Spanyolországban EBRO brand alatt forgalmaznak.
Wuhu, 2025.
Egy Hongqi EHS9 Wuhu utcáján hanyagul az útszélre vetve: 5,2 méter, 2,7 tonna, kb. 550 lóerő villanyból. A kínai Maybach, tulajdonképpen.
Így készül Wuhu népe átkelni a zebrán. Imádnivaló a káosz!
Wuhui utcakép.
És akkor az ember sétál Wuhuban, az utcán, és arra jön egy láma a járdán. Kína nagyon szórakoztató tud lenni, ha akar.
Persze tudjuk, hogy Kínában se csupa móka és kacagás az élet. Hogy mi zajlik ott a háttérben, azt legfeljebb csak sejthetjük: arrafelé nem vittek el minket autóipari vendéglátóink, hogy megmutassák, miből és hogyan is készül az a sok, szép, csillogó acélkarosszéria és high-tech elektronika, ami olyan látványosan fenyegeti most az európai autóipart. Na sebaj, talán majd legközelebb oda, a gondozott fasorokon és a felhőkarcolókon túlra is eljutunk egy kamerával. Köszönjük a figyelmet!


































































