Lemerült az autó? Tedd ki a napra tankolni!
Az elektromos autókat általában konnektorból szokás tölteni. De ezt a kompakt méretű jószágot elég kitenni a napfényre, hogy szép lassan ismét tele legyenek az akksijai. Csak győzd kivárni!
A Bako Motors ötlete nem új, de a napelemek kis teljesítménye miatt teljesértékű elektromos autóknál ez a megoldás nem igazán lenne jó. Kisebb méretben, és mondjuk Afrikában, ahol sokat süt a Nap, viszont működhet a dolog.

Így a Bako kis járművei ingyen tankolhatók. A kisautó tetejére szerelt napelemek a jármű jellemző használat mellett felmerülő átlagos napi energiaigényének akár felét is összeszedhetik egy nap alatt. Ez úgy 50 kilométert jelent, vagyis (ismét csak tipikus felhasználással számolva) évente akár 17 ezer kilométert is meg lehet tenni úgy, hogy ez nulla üzemanyagköltséggel járjon.
Természetesen azért konnektorból is lehet tölteni a kisméretű, de 400 kilogrammos terhelhetőségű villanyautót. A B-Van teletankolva 100–300 km megtételére képes, akár 44 km/órás száguldásra is képes, és 8500 dollártól vásárolható meg.
Forrás: Bako Motors
USB-s töltő teheti biztonságosabbá a villanybringákat
Lassan minden létező elektromos eszközünket USB-C csatlakozón keresztül töltjük. Mobilt, tabletet, fényképezőgépet, hangszórót, bármit. Elektromos bicikli viszont egyelőre csupán kettő van a világon - ALSO és az Ampler -, amit ilyen módon lehet tölteni.
Elsőre furcsán hangozhat, de az USB-C szabvány akár ilyen komoly, nagy kapacitású akkumulátorokkal ellátott eszközöket is képes feltölteni. A rendszer jelenlegi tudása – 3.1 – akár 240 wattos, 48 voltos feszültségű töltést is lehetővé tesz, ami már elég lehet egy villanybringa töltéséhez is.

És hogy miért lenne ez biztonságosabb? Állítólag a legtöbb elektromos rollerekkel, kerékpárokkal kapcsolatos tűz töltés közben keletkezik. Amikor nem kompatibilis, vagy éppen rossz minőségű, más feszültségű, olcsó, utángyártott töltőt csatlakoztatnak a járműhöz. Mindezt ezerféle töltőcsatlakozón keresztül.
Az USB-C szabvány ettől a veszélytől megvédené a felhasználót. Persze kérdés, kinek van otthon 240 wattos töltője, hiszen a legtöbb laptop is elketyeg egy 65 watt körüli töltővel is. Mindenesetre ígéretes, hogy kezd elterjedni ez a megoldás a villanybringák között.
A Thomas Built Buses bemutatja Wattsont, a cég első elektromos D típusú iskolabuszát
A Thomas Built – a klasszikus, amerikai iskolabuszok szakértője – bemutatta a cég első, teljesen elektromos iskolabuszát. A Wattson-nak – teljes nevén Saf-T-Liner eHDX2 Wattsonnnak - hívott járműnél a tervezők a lapos orrú kialakítás mellett döntöttek, és a tágas karosszéria mozgatását a Cummins Accelera rendszerére bízták.
A busz becsült hatótávolsága 150 mérföld, amit hatalmas, 246 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomagjának köszönhet. Motorja 295 lóerős, a 14Xe eAxle, fantázianevű erőforrás csúcsnyomatéka 750Nm. Ezzel nem gond a gyerekszállítással járó folytonos elindulás, megállás.
A Wattson már rendelhető, az első szállítások 2026 elejére vannak betervezve. A busz 120 kW-os egyenáramú gyorstöltésre képes és a hálózatba is vissza tud tölteni.
Forrás: Thomas Built


