Régen, a COVID előtt minden második ősszel volt egy Frankfurti Autószalon, ezzel váltásban minden másik második ősszel volt egy Párizsi Autószalon, és minden tavasszal volt egy Genfi Autószalon is. Ezek voltak az európai autópiac legnagyobb seregszemléi. Ma az van, hogy Frankfurt helyett kétévente van egy Müncheni Mobilitási Kiállítás, és vele átellenben kétévente egy Párizsi Autószalon. Idén München van, és München elég kézenfekvő hely arra, hogy egy fiatal török autógyártó megpróbáljon betörni az európai autópiacra. Merthogy Münchenben nagyon-nagyon sok török bevándorló van, ugyebár. Így hát a Togg nem csak egy standot rendezett be a kiállítási csarnokban, hanem emellett gyakorlatilag lerohanta München utcáit is egy villamosgépesített hadosztállyal.
Togg T10X: elektromos kompakt szabadidőautó, egyelőre egy motorral, hátsókerék-hajtással, 220 lóerővel, de a gyártó nagyon ígéri a kétmotoros, 4x4-es változat bevezetését is, 440 lóerővel
A szedán neve: Togg T10F. Műszakilag ugyanaz, mint a SUV. Ezt a kocsit nem vezethettük, mert a teljesen új modell német piaci bevezetését összekapcsolták a Müncheni Mobilitási Kiállítással, így a bajor fővárosban most a német újságíróké volt az elsőbbség a tesztautókra való feliratkozásnál
A Togg T10X méretei: 4599x1886x1676 mm
Tengelytáv: 2890 mm
München tökéletes választás egy új török villanyautó bevezetéséhez az európai piacon, itt a hazafias lelkesedés is megtolja majd az érdeklődést az új modell iránt
Én nem vagyok török bevándorló és nem is élek Münchenben, de amikor a 2025-ös IAA Mobility kiállítás keretében a bajor főváros központjában berendezett második Togg-standon megláttam, hogy lehet jelentkezni tesztvezetésre, hat lóval, esetleg tevével se lehetett volna visszatartani. Megmutattuk a sajtóbelépőnket, kitöltöttünk egy online formot, megvillantottuk a jogsinkat és a totalcaros Bence kollégával már pattanhattunk is be egy Toggból meglepően felkészül német egyetemista diáklány mögé a váltott menetpróbára.
Az autó utastere tágas, a testünkkel találkozó anyagok minősége átlagos maiautós, sok bőrszerű puhasággal. Elöl is kényelmes ülni, de hátul a sík padló és a magas tető között sokkal jobban elterpeszkedhet az ember, mint azt egy 4,6 méter hosszú kocsi hátsó traktusától várná. A csomagtér csak 441 literes, de a padló alatt van egy extra rekesz defektszettnek, töltőkábelnek. Frunk nincs; hiába van hátul a hajtómotor, a rövid gépháztető alatt nem maradt kihasználatlan tér.
Érdekes, repülős-helikopteres érzetet kelt a középső fogantyú az irányváltóval és a menütárcsával
A brit Meridiantól érkezik a hifi a török villanyautóba
Komolyságot, felnőttséget és nemolcsóságot sejtet a sok részből összevarrt üléskárpit
Elképesztően sok a lábtér hátul, ráadásul a padló is sík
441 liter: nem sok, de jól pakolható és könnyen bővíthető
Hátra is jutott szellőzőrostély és ülésfűtés
A Togg a forgalomban csendes, kezes, erős, kényelmes villanyautónak bizonyult. Pontosan azt kaptuk tőle, amit ebben a méretben, teljesítményben az összes mai piaci szereplő hasonló autója nyújtani szokott az első találkozáskor; a Togg T10X semmivel nem teljesített rosszabbul, mint bármelyik, számunkra szintén a semmiből érkező kínai márka hasonló modellje. Persze a tényleg rövid, pár perces próba után még nem nyilatkozhatunk tartósságról, energiafogyasztásról, hosszú távon kibukó hibákról, de az első benyomásom határozottan pozitív volt az autóról. Szívesen elindultam volna vele akár rögtön hazafelé Münchenből, már csak azért is, hogy kiderítsem: mennyire használható, élhető egy hosszabb úton a Togg különleges kezelőfelülete?
A faltól falig képernyőcsoport, a kormányküllők felirat nélküli, menüket kezelő egybe-gombcsoportjai, a különleges formájú irányváltó konzol a tárcsás vezérlővel és persze a ma már elmaradhatatlan beszédvezérléssel összességében nem tűnik könnyen megtanulható, intuitív rendszernek. Kísérőnk állítólag egy háromórás felkészítésen tanulta meg, mit, hol, hogyan lehet kapcsolni, állítani, de ő is belekeveredett néha egy-egy komplikáltabb funkció előkutatásába.
Öt darab képernyőből áll össze a HMI - ez azért elég erős
Körpanorámás tolatássegéd is van
Szerencsére a széles kijelzőpanel nincs túl magasan a vezető előtt, nem vonja el a figyelmet a forgalomról a sok tévé. A középső infrakamera figyeli a sofőr tekintetét: ha jobbra lefelé néz a vezető, a rendszer kikapcsolja az utas előtti kijelzőt, amin filmet nézni, játszani is lehet menet közben - de csak az utasnak!
Az IAA standján beültem egy világos belsős példányba is; itt a fekete enteriőrnél jóval intenzívebb minőségérzet fogadott.
Fehérben elegánsabb a Togg ülése
A márkaszloggenért pedigg én kérek elnézést
Hogy az autó mennyibe kerül majd itthon, arra még tippünk sincs. Azt viszont tudjuk, hogy Törökországban 1,86 millió török líra, kb. 15 millió forint mindkét modell induló ára, 52,4 kWh-s akkumulátorral, 210 illetve 220 lóerővel. Egy nagyobb, 88,5 kWh-s akkuval is kaphatóak az autók, így az áruk 17,4 millió forintnyi török líráról indul. A kétmotoros, összkerékhajtású csúcsmodellek majdani áráról még nem közölt adatot a Togg.
A török autós háttéripari vállalatok által alapított, államilag is támogatott új autógyártó első, mindjárt az elektromos mobilitás korszakába kilőtt modellje tehát első blikkre meglepően jól összerakott, érdekes villanyautónak tűnik. A 180 kW-os DC-töltés fogadására is képes lítium-ion akkuval és úgy általában a sok, látszólag működő extrával a tömeggyártók választékának legalább a középső szegmensébe kívánkozik a kocsi. Kíváncsian várjuk, sikerül-e a német piacra lépés és eléri-e majd a magyar piacot is a márka. Nem mondom, hogy átrendezné a viszonyokat egy új, török belépő, de a Togg jópofa színfolt lenne az egyébként így is szinte követhetetlenül gyorsan bővülő mezőnyben.
A fogyasztási adat nem sokat mond: a belvárosi gyorsteszteken többet álltak, mint gurultak a klimatizált kocsik
A lyuggatott (mű)bőrkormány jó fogású, a célkeresztes pszeudo-gombcsoport kezelése viszont vezetés közben nem egyszerű
A töltőkábel a többi műszaki és KRESZ-cuccal együtt elfér a raktérpadló alatti üregben
Ide tényleg nem férne el egy frunk
A túlbonyolított HMI a Togg gyenge pontja, nagyon várjuk, hogy egy hosszabb teszten kitapasztalhassuk, tényleg olyan zűrös-e használni, mint amennyire sejtjük
Kicsit bumfordi, de karakteres a kulcs, lehet szeretni - ahogy az egész autó is pont ilyen
A szerző és a Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu első modellje köszöni a figyelmet!