Őrült ötlettel tennék vonzóbbá az elektromos autókat
Van, akinek nem kell a hülyeségért a szomszédba mennie. Például annak, aki azt találta ki, hogy úgy lehetne vonzóbbá tenni a sokszor lassan megtankolható elektromos autókat, hogy nem a villanyautós töltőinfrastruktúrát fejlesztjük, hanem a hagyományos benzinkutakon lassítjuk a tankolásokat.
Igen, jól olvasod: az ötlet szerint a lassabban csordogáló benzin majd meghozza a kedvet a villanyautó-vásárláshoz és állítólag a környezetnek is jót tesz, mert így kisebb lesz a károsanyag-kibocsátás.
Az ötlet nem teljesen légből kapott. 1993-ban a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) bevezetett egy olyan szabályt, aminek értelmében a benzinkutaknál percenként 10 gallonra korlátozták a tankolási sebességét. Ezzel az volt a cél, hogy csökkentsék a párolgási kibocsátást, illetve a környezetbe kerülő, kiloccsanó üzemanyag mennyiségét. A szükséges műszaki feltételek bevezetése időigényes volt, így a szabályt csak 1998-tól alkalmazták. És persze a teherautók, hajók tankolásánál nem kellett betartani ezt a furcsa korlátozást.
A most felmerült ötlet szerint a 10 gallonos – 38 literes - percenkénti limitet 3 gallonra kellene csökkenteni, amivel egy átlagos méretű amerikai autó tankja a korábbi 4 helyett 12 perc alatt lenne csak feltölthető. Így kénytelenek lennének az emberek hosszú sorokban várakozni a kutakon. A terv szerint ez még a benzinkutaknak is jó lenne, hiszen a korábbi gyors tankolások helyett az autósnak több ideje lenne a benzinkúton téblábolni, kávézni, vagy éppen bevásárolni.
Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy környezetvédelem szempontjából elhanyagolható hatása volt a 10 gallonos percenkénti limitnek, a gázvisszavezető rendszerek nagyságrenddel hatékonyabbak.
Bővebben: Electrek
Itt a világ első önvezető, hidrogénüzemű traktora
A japán gépgyártó óriás, a Kubota leleplezte a világ első önvezető, üzemanyagcellás traktorát. Az új, elektromos hajtómotorokkal működő munkagépben hidrogén üzemanyagcella állítja elő a szükséges elektromos áramot. A 4380 mm hosszú, 2200 mm széles és 2290 mm magas mezőgazdasági gép teljesítménye nagyjából egy 100 lóerős dízel traktoréval egyenértékű.
A cég nagy reményeket fűz elektromos mezőgazdasági berendezéseihez, mivel Japán (más nyugati országokhoz hasonlóan) küzd azért, hogy fiatalokat vonzzon a mezőgazdaságba, ahol a munkaerő folyamatosan öregszik és fogy. Azt persze nem tudni, hogy mennyire teszi kívánatossá a mezőgazdasági munkát egy távirányítású, és önálló munkavégzésre is képes gép, de az kétségtelen, hogy a környezetnek jót tesz az olyan munkagép, ami csak vizet bocsát ki munka közben. Videón így fest az önjáró traktor. (sajnos muszáj így rákkantintani, a Kubota nem engedi, hogy más weboldal beágyazza a videóját)
További érdekesség, hogy a működéshez szükséges hidrogén helyben is megtermelhető. A mezőgazdaságban keletkező biohulladékból metánt lehet előállítani, abból pedig üzemanyagként felhasználható hidrogént lehet elektrolizálni. Ez az önellátó üzemmód a kevésbé fejlett infrastruktúrával rendelkező területeken különösen hasznos lehet. (A szerkesztő megjegyzése: nem igazán látjuk ugyanakkor a gazdasági racionalitását az energiaforrásként belsőégésű motorban vagy akár speciális üzemanyagcellában közvetlenül is felhasználható metán illetve biogáz további, extra költségekkel járó átalakítgatásának, csak azért, hogy a végén hidrogénünk legyen.)
Forrás: Kubota
Elektromos exoskeleton lusta sportembereknek
Ha már az elektromos biciklit is felesleges puhánykodásnak tartod, akkor kapaszkodj meg, mert érkezik az elektromos, járáskönnyítő eszköz. Ha a városi közlekedés jövője a gyaloglás, akkor tényleg szükség lehet az ehhez hasonló találmányokra.
A Hypershell X Ultra egy csúcstechnológiás, felvehető, hordható külső váz, amely akár 1000 watt elektromos rásegítéssel könnyíti meg a gyaloglást. Az ötlet mögött a sanghaji székhelyű Hypershell cég áll, akik úgy vélik, hogy az X Ultra névre keresztelt külső vázuk a túrázóknak, futóknak, hegymászóknak és síelőknek adja meg az esélyt arra, hogy messzebbre és gyorsabban jussanak el oda, ahová önerőből nem tudnának. Mindezt anélkül, hogy elfáradna a lábuk. Ne felejtsük, az USA-ban 750, míg Európában 250 wattnyi az elektromos kerékpárok legális teljesítménye, így komoly segítség lehet egy ilyen szerkezet.
A Hypershell szerint az X Ultra akár 63%-kal is csökkentheti a csípő izomterhelését, akár 42%-kal is csökkentheti a pulzusszámot kerékpározás közben, sőt, az oxigénfogyasztást is közel 40%-kal mérsékelheti. A rendszer intelligensen alkalmazkodik a mozgáshoz mesterséges intelligencia által vezérelt járástérképezés segítségével, és 12 aktivitási módot kínál, amelyek között található futáshoz, hóhoz és homokhoz hangolt is.
Meglepően könnyű a járássegítő eszköz, az X Ultra titánötvözetből és szénszálas anyagból készült, így a rendszer mindössze 1,8 kg-ot nyom, plusz egy 410 g-os akkumulátorcsomagot. A 72 Wh-s akkumulátor állítólag akár 65 km-es hatótávra elég kerékpározáskor, vagy 30 km-re gyalogláskor. A rendszer lejtős terepen képes energiát visszatölteni a rendszerbe, amivel akár 10%-kal is megnövelheti a hatótávolságot. A 25 km/órás végsebességre képes eszköz 1999 dollárba kerül.
forrás: Newatlas