Egy autó halad a töküres, belátható úton: miért kellene extra korlátozásokkal sújtani, feleslegesen lassítani? Ugyanazon az úton sűrűsödik a forgalom, megjelennek más járművek is: ilyenkor remekül működik az út helyenkénti egy nyomtávra leszűkítése az értelmetlen, mindenkit kriminalizáló és senki által komolyan nem vett 40-es, 30-as táblázás helyett. Mutatom képen is, miről beszélek; pár napja az új Nissan Leaf nemzetközi menetpróbáján, Dániában láttam újabb példákat erre a belga, holland utakról már ismerős, praktikus, olcsó, élhető, a járművezetői figyelmi szintet növelő, a biztonságot ténylegesen javító megoldásra.
Ezen az úton a nyitott kerékpársávokat kombinálta az útkezelő az utat szűkítő, de kerékpárral kívülről is kerülhető oszloppárral. Ha nem jön szembe senki, kényelmesen, normál tempóban el lehet itt menni autóval, akár nagy kocsival is. Ha viszont van szembeforgalom vagy lassabb jármű, muszáj összpontosítani, rákészülni, odafigyelni, lelassítani, kitalálni, ki adjon kinek elsőbbséget.
Látszik, hogy még egy nagyobb jármű, akár busz, teherautó is elfér az oszlopok között, de egymás mellett kettő még személyautóból sem. Így sűrűbb fogalomnál szükségszerűen lassítanak és egymásra figyelnek a járművezetők, közlekedők.
Az Útszűkítő Oszloppárt (ez akár egy Sajdik-mesefigura neve is lehetne) olyan távolságokra helyezte ki az útkezelő, hogy mindig inkább a lassítás, lehúzódás, egymásra figyelés legyen a vonzóbb megoldás, ne a rágyorsítás, mégelőtteodaérés, gyorsanmegelőzés.
És ez az egész még jól is néz ki, olyan, mintha lenne gazdája az útnak, nem?
Ez már valahol, kicsit arrébb: a cuki, a táblát ölelő jelleggel átfogó oszlopon lévő kis 40-es táblát kiegészíti egy figyelmeztető elemekkel keretezett kis ágyás, ami szűkíti az utat, odafigyelésre ösztönöz, lassításra késztet, satöbbi. A gyakorlatban ez remekül működik és nem is idegesítő, sőt: visz egy kis játékosságot, kihívást a járművezetésbe: az ember mindig örül, amikor sikerrel megoldotta a lassítós, de nem megállós elsőbbségadós társasjátékot a szembejövő partnerrel.
Átvehetnénk sok-sok helyen ezt is, ahogy a hosszúkás fekvőrendőr is nagyon életképes megoldásnak tűnt ugyanezen a túrán a dán forgalomban.