Az Xpeng a temérdek új kínai autógyártó cég közül két dologban tűnik ki látványosan. Egyrészt nem a klasszikus kínai modell szerint működő állami vagy tartományi tulajdonú vállalat, hanem tőzsdei cég, a sanghaji és a New York-i értékpapír-piacon is jegyzik. Másrészt pedig a Xpeng kimondottan több (vagy legalábbis több akar lenni) klasszikus autógyártónál. Technológiai innovátor vállalkozásként jellemzik magukat, amely a jövő technológiáját kutatja, fejleszti, építi. Ennek megfelelően van humanoid robotjuk és kétszemélyes, nyolcrotoros drónjuk (ha tetszik: repülő autójuk) is, de ezek még nem valóban megvásárolható termékek; mindkettő sorozatgyártását jövőre tervezi a cég. Amit ténylegesen lehet tőlük venni, az a villanyautó. Az Xpeng-palettán jelenleg négy modell szerepel; egy szedán, egy kisbusz és két SUV; mindegyik nagy teljesítményű, prémiumkategóriába pozicionált, elegáns, szép, kívánatos, megjelenésű, high-tech fedélzeti elektronikával felszerelt elektromos jármű. Ezek közül egyelőre kettőt lehet majd megvenni itthon.
Elektromos prémiumautók, személyszállító drónok, humanoid robotok: az Xpeng több autógyártó vállalatnál
A(z) Xpenget 2014-ben két, a jóval régebben indult GAC nevű kínai állami autógyártótól kiugrott menedzser alapította, He Xiaopeng gigavállalkozó tőketámogatásával. A nevet is a finanszírozó adta a céghez, az Xpeng az ő nevének rövidített változata. A ngolul "Ekszpeng", magyarosan esetleg "Ikszpeng", kínaiasan pedig "Saopng" lenne a szó kiejtése, de ahogy megfigyeltem, már a cég kínai alkalmazottai is Ekszpengként szokták emlegetni, amikor a nemzetközi autókiállításokon beszélgetek velük. Szóval Expeng.
A cég több más kínai autógyártóhoz hasonlóan a legfejlettebb villanyautós piacokon (az Xpeng leginkább Norvégiában) lépett színre Európában néhány évvel ezelőtt. Most értek el hozzánk, és nem csak hozzánk: a budapesti sajtótájékoztató a magyar mellett a horvát és a szlovén piacra lépésről is szólt. Az Xpeng a magyar AutoWallis és a portugál Salvador Caetano közös vállalatát bízta meg az importőri, márkaképviseleti feladatokkal ebben a régióban. Az értékesítés októberben indul három modellel, a P7 szedán, a G6 és G9 SUV-k bevezetésével, melyeket kezdetben egy budapesti és egy ljubljanai bemutatóteremben lehet majd megnézni, kipróbálni, megrendelni.
800 voltos rendszer dolgozik az Xpeng autóiban
Az Xpeng G6 a kategóriájában a leggyorsabban, 451 kW csúcsteljesítménnyel tölthető elektromos SUV, amely 10%-ról 80%-ra mindössze 12 perc alatt képes feltölteni 80 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorát. Már ha találunk hozzá megfelelő töltőt, ami egyelőre nem nagyon létezik az országban, de talán még a kontinensen sem. Az alapmodell egymotoros, hátsókerék-hajtású, 296 lóerős, a csúcsmodell kétmotoros, 4x4-es, 487 lóerős és másfél tonnát is vontathat, ami villanyautóknál nem általános képesség! Az autó utastere még a Teslákénál is sterilebb: az Xpeng nagyon hisz az érintőképernyő- és hangvezérlésben, valamint a házon belül fejlesztett önvezetésben; ők csaknem teljesen szakítottak a hagyományos autóipari gombos-karos kezelőelemekkel. Az autó hazai induló ára 18 millió forint.
A G9 nagyjából ugyanez, csak nagyobb méretben, 24,2 milliós induló ártól. A 4,9 méter hosszú autó kétféle akkumérettel készül; a 73 kWh-s 445, a nagyobb, 93 kWh-s akku viszont 525 kW-tal is tölthető. Az alapmodell egymotoros, hátsókerék-hajtású, 351 lóerővel, a csúcsmodell kétmotoros, 575 lóerős rendszerteljesítménnyel. A Magyarországra hozott szárnyasajtós P7 demóautóba pedig nagyon ne szeressen bele senki, mert Münchenben már bemutatták a következő generációs modellt, aminek az áráról még nem kaptunk információt.
A G9 utastere
Hogy mikre nem kell gondolni egy motorosan nyíló szárnyasajtónál: a lemez sarkára gumiütközőt húztak, hogy ne sérüljön meg és ne okozzon sérülést. Persze ez eleve valószínűtlen, mert az ajtó közepén ultrahang-szenzor állítja meg azonnal a nyitást, ha akadály van az útban. Ha pedig hátulról érkezik egy másik autó vagy egy biciklis, a kocsi környezetét figyelő kamera tiltja meg a nyitást az érintett oldalon
Az Xpengekre 5 év illetve 120 ezer kilométer garanciát vállal az importőr, az akkumulátorra és az elektromos hajtásra pedig az iparágra jellemző 8 év vagy 160 ezer kilométer szavatosság érvényes. Aki a kínai autótól netán azért idegenkedne, mert azok kínaiaik, a G6 és G9 esetében megnyugodhat: ezek a kocsik az európai piacra Ausztriában, Grazban, a Magna Steyr-nél készülnek majd bérgyártásban. A szállítási határidő így sem lesz túl rövid: a megrendeléstől számítva négy hónapos átfutást ígér az Xpeng a nem készletes vásárlásokra.
A sajtóbemutatón izgalmas, kényelmes, tágas autókat ülhettünk végig. Az Xpeng kicsit későn jelent meg nálunk, hogy az ember ne jöjjön nagyon lázba néhány újabb kínai modelltől, de a prémiumkategóriában sikerült a konkurencia elé vágniuk. A szintén a Wallis által forgalmazott Nio értékesítése még nem indult el, a Chery nevű gyártó nagyon hasonló filozófiájú Exeed illetve Luxeed brandje, az Aito, a Voyah, a Zeekr vagy a BYD YangWang almárkája még csak közlemények, hírek formájában érte el a hazai piacot.
Xpeng X2: személyszállító drón. Jövőre kerül sorozatgyártásba
Látványos show keretében mutatkozott be Budapesten a Xpeng
IRON, a Xpeng humanoid robotja