Vontattál már utánfutót villanyautóval? Én már igen!

Már az is meglehetősen szimbolikus, hogy miért volt egyáltalán szükségem utánfutóra: azért, mert a dízel pickupomban motort kell cserélni. Eredetileg egy szokványos hengerfej-problémának indult a dolog, de a motor megbontása után az is kiderült, hogy mitől jött létre az a hengerfej-probléma. Egy korábbi nagyjavításnál az előző tulaj komolyan vette, hogy a Ssangyong Actyon Sports kétliteres dízelmotorja lényegében Merci-motor, ezért a hengerfejtömítés, sőt: a valamiért kicserélt dugattyúk is a Mercedes katalógusából kerültek a motorba. Csak hát azon a tömítésen nem pont ott vannak a lyukak, ahol a Ssangyongban lenniük kellene, ezért a hengerfej hűtése olyan volt, amilyen, minek következtében nem csak a tömítés szakadt át, hanem a hengerfej is megrepedt, sőt: egy darab le is tört belőle. A Merci-dugókon pedig nem ugyanott van a szelepek esetleges belógásának esetére kialakított bemarás, mint a Ssangyongnál áttervezett licensz-motorban, ezért magas fordulaton a szelepek beleverhetnek a dugattyúkba - és bele is vertek, amint ez remekül látható is volt a dugók tetején.

Vw Id7 Vontatas 04

Amikor a hajnali sötétségben próbálja az ember az eladóval kettesben belógatni egy zsiráfról a háromszáz kilós motort a kölcsönkért utánfutóba, akkor azért elgondolkodik rajta, hogy nem érte volna-e inkább mégis száz év részletre, de új autót venni

Szóval abban maradtunk a szervizzel, hogy inkább hozzak egy másik, bontott motort a Ssangyonba, ha tudok. Tudtam. De mivel egy ilyen motor nagyjából három mázsa, és ugye épp nem volt mozgásképes a pickupom, amivel az olajos-koszos ormótlan tömböt elvihettem volna, hogy betegyék a pickupomba, kellett egy utánfutó, meg valami, amivel elhúzom. Hogy legyen valami kellemes izgalom is ebben az egész nyomorúságban, arra gondoltam: keresek egy olyan vonóhorgos tesztautót erre a célra, amilyennel még soha nem vontattam. Elektromost!

Vw Id7 Vontatas 05

VW ID.7 Tourer Pro: 286 lóerő, 545 Nm, 2235 kg, hátsókerék-hajtás. Valószínűleg elhúzná a Gellért-hegyet is, de nem szabad neki: fékezetten is csak egy tonnát vontathat

A Volkswagen hazai importőrénél, a Porsche Hungáriánál találtam meg (pontosabban találták meg nekem) a megfelelő autót: egy ID.7 Tourert, egy óriási családi villanykombit. Mivel ennek a műfajnak a kedvelői gyakran igénylik a komoly vontatási képességet is, a VW gyári, rejtett, a csomagtérben lévő kapcsolóval lehajtható vonóhoroggal is ellátta az autót. A vontatási terhelhetőség viszont, mint általában az elektromos és hibrid kocsiknál, egy elektromos VW esetében sem képes akár csak megközelíteni a hasonló méretű dízel kombikét! Egy mai fronthajtású dízel Passat kombi 750 kilós fékezetlen és két tonnás fékezett utánfutót is húzhat. Az ID.7 Tourer szintén 750 kilós fékezetlen futót húzhat, de csak 1000 kilós fékezett futót vagy lakókocsit vontathat! Lószállítóhoz, komoly hajóhoz, nagy lakókocsihoz ez már kevés lenne, de az én 750 kilós, fék nélküli kölcsönutánfutómhoz bőven elég volt.

Vw Id7 Vontatas 06

Vw Id7 Vontatas 07

Vw Id7 Vontatas 12

A Honfoglalás korából származó utánfutó felcsatolása a 2025-ös villanyautóra semmilyen problémát nem jelent. Hála a járműipari szabványoknak, csak egy kb. ezer forintos adaptert kellett még szereznem, ami a futó 7 pólusú és a kocsi 13 pólusú konnektora közé illeszthető. Ilyen bárhol, de tényleg bárhol kapható, 1-2 ezer forintért.

Egy ilyen okos autó, mint az ID.7 a felcsatolás után maga is tudja, hogy valamit ráakasztottak. Nagyon tetszett, hogy a táblafelismerő szoftver ilyenkor alkalmazkodik ahhoz, hogy szerelvénnyé alakultunk és a megfelelő aktuális sebességhatárokat jelzi ki a műszeregységen, a középső képernyőn és a szélvédőre vetített kijelzőn is. A hátsó parkolóradart a rendszer tolatásnál letiltja, hogy ne idegesítsen az értelmetlen csipogás, a riasztót viszont kiterjeszti az utánfutó lecsatolására is: ha a bezárt kocsiról lehúzzuk a konnektort, már indul is a vijjogás.

Vw Id7 Vontatas 08

Vw Id7 Vontatas 02

Vw Id7 Vontatas 09

Ugyanakkor viszont a mai autókra oly jellemző túlgondoltság, a néha több kárt, mint hasznot jelentő elektronikai túltervezés a vontatásnál is képes volt okozni némi fejfájást. Az elektromos Volkswagenek (de sok más villanyautó is) úgy értelmezi a megállást, a váltókar (váltótárcsa, váltóbigyó, váltógomb, miben mi van) P-be kapcsolását és az ajtónyitást, hogy vége a bulinak, megérkeztünk: az autó ilyenkor önállóan kikapcsol. És az autóval együtt kikapcsol például a világítás is. Rémülten vettem észre az ID.7-tel, hogy miután hajnalban, sötétben kiálltam a ház elé, majd kiszálltam becsukni a kaput, a kocsi önállóan lekapcsolta a vontatmány fényeit, hátha pont jön valaki, aki nem veszi észre a nagy, sötét tömeget, csak amikor már késő. Márpedig pont vontatásnál nem ritka, hogy az ember megáll az út szélén egy pillanatra, ellenőrizni a rakományrögzítést, a ponyvát - elég buta dolog, hogy ilyenkor az elektronika lekapcsolja a fényeket, és a szerelvény sötétben marad, hacsak a vezetőnek eszébe nem jut, hogy kézzel viszakapcsolja a világítást, amit az "intelligens" technika lekapcsolt.

Vw Id7 Vontatas 10

Maga a vontatás viszont egy álom volt az ID.7-tel. Már eleve az alapok nagyon kedvezőek: iszonyú nagy súly, erő és nyomaték, hajtás a hátsó, terhelt tengelyen - ez ideális a vontatáshoz. De az elektromos technika is kiválóan alkalmas a feladatra. Ez is egy olyan terület, ahol az elektromos hajtás komfortfölénye megkérdőjelezhetetlen. Nincsenek rántások, váltások, megszakítások a gyorsulásban, finoman adagolható a nyomaték elindulásnál is. Lassításnál finom a motorfék, nincsenek visszakapcsolások, mindig óvatosan, precízen adagolható az elektromos és mechanikus fékhatás. Tud hasonlót egy klasszikus automata váltós nagy benzin- vagy dízelmotor is, de nem ennyire csendesen, és főleg nem ennyire hatékonyan!

Db2024 Au00561 Large

Vicces ráébredni, ha az ember egy kényes vontatmányt húz, hogy mennyire értelmet nyernek ilyenkor az országúti sebességkorlátozó táblák. A szólóban autózva teljesen komolytalan 70-es, 60-as piros karikák a kanyarokba, sávtörésekhez érkezve egy húzott futón billegő vastömbbel óvatoskodva remek iránymutatók ahhoz, hogy mennyivel kell menni. (Ezért is lenne remek dolog, ha ezek a táblák nem elvileg mindig, mindenkire kötelező korlátot, hanem csak hasznos ajánlást jelentenének. Ami egyébként az első számú javaslat a Traffix életszerűbb és betarthatóbb szabályrendszer kialakítását célzó KRESZ-módosító csomagjában.) 

Egyenesben viszont szürreális, sőt: megítélésem szerint veszélyes is a forgalom valós tempójánál sokkal lassabb országúti 70-es, autópályás 80-as korlátozás, de ez várhatóan megváltozik majd az új KRESZ életbe lépésével. Egyenes, belátható úton utánfutóval gyakorlatilag lehetetlen 70-nel menni, de hogy mennyire, azt én is csak az út közben készült fotók átnézésénél vettem észre:

Vw Id7 Vontatas 03

És hogy bírja-e a villanymotor a nagyobb terhelést? Végülis kell neki bírni: vontatmányt húzni olyan, mintha meg lenne pakolva az autó, vagy mintha hosszú hegymenetben kellene kapaszkodnia. Lassításnál, fékezésnél persze lehet talán gond, bár nyilván úgy méretezik az üzemi féket, hogy ne legyen gondja a megengedett legnagyobb terheléssel sem. Talán arra érdemes a leginkább felkészülni, hogy hosszú lejtőn, feltöltött akkuval, ha nincs hová tenni a visszatöltési energiát, csak az üzemi fékkel lehet csökkenteni a sebességet. A hegyen lakó villanyautósoknak legyen annyi eszük, hogy utánfutóval nem teljesen feltöltött akkuval indulnak útnak. És higgyék el: nyugodtan el is indulhatnak 100% alatti kapacitással is, mert nagy kockázatot nem vállalnak hatótáv tekintetében.

Várakozásaimmal ellentétben ugyanis a hatótáv érdemben nem csökkent a kb. hat mázsányi vontatmányt húzó Volkswagennel. A futón billegő nehéz vackot pont annyival húztam lassabban, hosszabb kigurulásokkal, mint amennyivel több energiát igényel a nagyobb tömeg mozgatása, így az energiafogyasztási átlag lényegében nem változott a vontatás során sem. 19 kWh/100 km környékén fogyasztott a nagy, nehéz autó futóval szaladgálva: ez kiváló érték, és még egy pont a villamos technikának: így nem csak komfortban, de költségben is sokkal jobban jöhetünk ki, mint benzinnel, dízellel vontatva. Olcsó háztáji árammal, pláne napelemmel termelt villannyal tankolva villanyvonatozni az országúton olcsó és jó dolog!

Vw Id7 Vontatas 11

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autómosó vadász gördeszka carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró gyorshajtás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius tapolca királynő Trabant kötelező természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera m3-as autópálya félsorompó Spanyolország mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda hülyenév metró BMW motoros Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas kelenvölgy büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás volkswagen főpolgármester videó tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada vasúti átjáró szlovákia Hollandia kaiyun avtoexport kgfb kerékbilincs busz közvilágítás kamion bicikli 112 terepjáró járda kresz-módosítás autóút autóreklám rendszám szabály M1 elektromos bicikli 60-as tábla körforgalom autópálya Nissan közlekedés Lime dízel FEOL 5g Velencei-tó hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam csákvár India őz jog m1m7 gumi tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske köpködés Szentendre szabálytalanság vw felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás kézműves tábla USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk vonat Svájc felmérés iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy légmentes gumi kerékpárút koccanás Európa 30 volánbusz Budapest kerékpársáv baki gps IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME aquaplanning Egyesült Királyság zacskó útdíj állapot e-roller Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák 20 utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi Lakó-pihenő övezet Kína horvátország karbantartás büntetőpont tankolás lidl karácsony homok fekvőrendőr teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés LED párásodás zebra autó motor agresszió elektromos busz repülőtér statisztika gyerekek tesla kresz tábla útfelújítás maxxus sebességhatár lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe Autobahn gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD M7-es autópálya kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift fogyasztás teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés lámpa szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó izzókészlet meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon LEVC segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás brit taxi teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország elektromos munkagép ADAC gyalogátkelő teszt történelem id.7 szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria tömegközlekedés plug-in hibrid robogó kerékpáros TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás kötelező haladási irány asszisztens jég roller hidrogén Komatsu papucs mezítláb elektromos autó rakomány üzemanyag mobilozás SUV láthatóság Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás baleset 30-as tábla zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő deliver agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr Franciaország sávváltás 37-es út antric elektromos daru cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű gumiabroncs continental Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés taxi nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség deliver 9 m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár elektromos robogó repülő autó hibrid mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika kamera ferihegy pihenőhely M35 M44 biztonsági öv USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk világítás bukósisak rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset gyalogos medence klór renault fluence debrecen korlátozás zsákutca Bodmér humor ing fiat panda panda raid KTI telefonálás másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény Ausztrália szigorítás biztosítás ittas vezetés vontatás furgon elektromos kerékpár elektromos moped elektromos repülő pötty mooncity porsche hungária útminőség kutatás kresz mini körforgalom haszonjármű parkoló juke elektromos motor drón lpö akasztó stop utánfutó napelem forgalomlassítás fénysorompó levegőminőség Berlin rekord elektromos tricikli ékm közlekedési minisztérium lázár jános autónevek mentőfolyosó BKK elektromos vontatóhajó togg közlekedési lámpa xpeng autópiac znojmo németország jelzőlámpa lipcse vasút múzeum éjszakai vezetés abszurdisztán sebességkorlátozás útszűkítés sanghaj wuhu ajánlott sebesség látnivaló dánia shell túlkorlátozás balesetmegelőzés Üllői út önvezető taxi lakókocsi elektromosautó podcast behajtani tilos parkolás zöld közlekedéspolitika közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ