Vontattál már utánfutót villanyautóval? Én már igen!

Már az is meglehetősen szimbolikus, hogy miért volt egyáltalán szükségem utánfutóra: azért, mert a dízel pickupomban motort kell cserélni. Eredetileg egy szokványos hengerfej-problémának indult a dolog, de a motor megbontása után az is kiderült, hogy mitől jött létre az a hengerfej-probléma. Egy korábbi nagyjavításnál az előző tulaj komolyan vette, hogy az Actyon Sports kétliteres dízelmotorja lényegében Merci-motor, ezért a hengerfejtömítés, sőt: a valamiért kicserélt dugattyúk is a Mercedes katalógusából kerültek a motorba. Csak hát azon a tömítésen nem pont ott vannak a lyukak, ahol a Ssangyonban lenniük kellene, ezért a hengerfej hűtése olyan volt, amilyen, minek következtében nem csak a tömítés szakadt át, hanem a hengerfej is megrepedt, sőt: egy darab le is tört belőle. A Merci-dugókon pedig nem ugyanott van a szelepek esetleges belógásának esetére kialakított bemarás, mint a Ssangyongnál áttervezett licensz-motorban, ezért magas fordulaton a szelepek beleverhetnek a dugattyúkba - és bele is vertek, amint ez remekül látható is volt a dugók tetején. 

Szóval abban maradtunk a szervizzel, hogy inkább hozzak egy másik, bontott motort a Ssangyonba, ha tudok. Tudtam. De mivel egy ilyen motor nagyjából három mázsa, és ugye épp nem volt mozgásképes a pickupom, amivel az olajos-koszos ormótlan tömböt elvihettem volna, hogy betegyék a pickupomba, kellett egy utánfutó, meg valami, amivel elhúzom. És hogy legyen valami kellemes izgalom is ebben az egész nyomorúságban, arra gondoltam: keresek egy olyan vonóhorgos tesztautót erre a célra, amilyennel még soha nem vontattam: elektromost!

A Volkswagen hazai importőrénél, a Porsche Hungáriánál találtam meg (pontosabban találták meg nekem) a megfelelő autót: egy ID.7 Tourert, egy óriási családi villanykombit. Mivel ennek a műfajnak a kedvelői gyakran igénylik a komoly vontatási képességet is, a VW gyári, rejtett, egy csomagtérben lévő kapcsolóval lehajtható vonóhoroggal is ellátta az autót. A vontatási terhelhetőség ugyan még nem éri el a hasonló méretű dízel kombikét, de a 750 kilós fékezetlen illetve 1000 kilós fékezett vontatmány húzására való képesség már sok mindenre elég lehet - például elég volt az én kölcsönutánfutómhoz is.

A

Vontatás Villannyal

Újabb terület, ahol az elektromos autók komfortfölénye megkérdőjelezhetetlen. Nincsenek rántások, váltások, megszakítások a gyorsulásban, finoman adagolható a nyomaték elindulásnál is.

Végülis kell neki bírni: olyan, mintha meg lenne pakolva, vagy hosszú hegymenetben kellene kapaszkodnia. Lassításnál, fékezésnél lehet talán gond, bár nyilván úgy méretezik az üzemi féket, hogy bírja a megengedett terhelést. Hosszú lejtőn, feltöltött akkuval, ha nincs hová tenni a visszatöltési energiát, lehet a legnagyobb gond, de ez extrém eset, meg hát egy villanyautósnak, aki vontat is, legyen már annyi esze, hogy erre rákészül.

Az üres ID.7-tel húztam az utánfutót, kb. 500 kilót: mintha öten ültünk volna a kocsiban plusz csomagok, útban az Adriára.

Öreg futó, új autó: 7/13 tűs adapter: 1-2 ezer forint.

Nehéz autó, hátul hajt, alacsony a súlypont, mechanikusan fasza.

Szerencsére a senki által nem kért, több kárt, mint hasznot jelentő elektronikai túltervezés a vontatásnál is képes okozni némi fejfájást. Az elektromos Volkswagenek (de sok más villanyautó is) úgy értelmezi a megállást, a váltókar (váltótárcsa, váltóbigyó, váltógomb, miben mi van) P-be kapcsolását és az ajtónyitást, hogy vége a bulinak - az autó kikapcsol. És az autóval együtt kikapcsol például a világítás is. Rémülten vettem észre az ID.7-tel, hogy miután hajnalban, sötétben kiálltam a ház elé, majd kiszálltam becsukni a kaput, a kocsi önállóan lekapcsolta a vontatmány fényeit, hátha pont jön valaki, aki nem veszi észre a nagy, sötét tömeget, csak amikor már késő. Márpedig pont vontatásnál nem ritka, hogy az ember megáll az út szélén egy pillanatra, ellenőrizni a rakományrögzítést, a ponyvát - elég buta dolog, hogy ilyenkor az elektronika lekapcsolja a fényeket, és a szerelvény sötétben marad, hacsak a vezetőnek eszébe nem jut, hogy kézzel viszakapcsolja a világítást, amit az "intelligens" technika lekapcsolt.

Különösen jópofa tapasztalat volt a villanyvonatozással, hogy várakozásaimmal ellentétben a hatótáv nem csökkent. A futón csúszkáló nehéz vackot pont annyival húztam lassabban, hosszabb kigurulásokkal, mint amennyivel több energiát igényel a vontatmány húzása, így az energiafogyasztási átlag lényegében nem változott a vontatás során sem.

Az is vicces, ha az ember egy ilyen kényes rakományt húz, hogy értelmet nyernek az országúti sebességkorlátozó táblák. A szólóban autózva teljesen komolytalan 70-es, 60-as táblák a kanyarok, sávtörések előtt egy húzott futón billegő vastömbbel óvatoskodva remek iránymutatók ahhoz, hogy mennyivel kell menni - ezért is lenne remek dolog, ha ezek a táblák nem elvileg kötelező korlátot, hanem csak ajánlást jelentenének.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró gyorshajtás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius tapolca királynő Trabant kötelező természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó Spanyolország mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas kelenvölgy büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás volkswagen főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada szlovákia Hollandia kaiyun avtoexport kgfb kerékbilincs közvilágítás kamion bicikli 112 terepjáró járda kresz-módosítás autóút busz rendszám szabály M1 elektromos bicikli 60-as tábla körforgalom autópálya Nissan Lime dízel FEOL 5g Velencei-tó Budapest hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam csákvár India őz jog m1m7 gumi tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság vw felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás kerékpársáv USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk vonat Svájc felmérés iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy légmentes gumi kerékpárút koccanás Európa 30 IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME aquaplanning Egyesült Királyság zacskó útdíj állapot e-roller Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás elektromos busz felni kifordított kifordított felni münchen homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák 20 utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Kína horvátország karbantartás büntetőpont tankolás lidl karácsony homok fekvőrendőr teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés párásodás zebra autó motor agresszió repülőtér statisztika gyerekek tesla kresz tábla útfelújítás Lakó-pihenő övezet maxxus sebességhatár lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe Autobahn gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD M7-es autópálya kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift fogyasztás teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés lámpa szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó izzókészlet meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon LEVC segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás brit taxi teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország elektromos munkagép ADAC gyalogátkelő teszt történelem id.7 szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria tömegközlekedés plug-in hibrid robogó kerékpáros TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás kötelező haladási irány asszisztens jég roller hidrogén Komatsu papucs mezítláb elektromos autó rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság SUV bukósisak Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás baleset 30-as tábla zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő deliver agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr Franciaország kamera sávváltás 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű gumiabroncs continental Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés taxi nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség deliver 9 m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár elektromos robogó repülő autó hibrid mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika ferihegy pihenőhely M35 M44 biztonsági öv USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk világítás rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset gyalogos közlekedési lámpa medence klór renault fluence debrecen korlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid KTI parkolás másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény balesetmegelőzés Ausztrália szigorítás elektromosautó biztosítás ittas vezetés vontatás furgon elektromos kerékpár elektromos moped elektromos repülő pötty mooncity porsche hungária útminőség kutatás kresz mini körforgalom haszonjármű napelem parkoló juke elektromos motor drón lpö akasztó stop utánfutó közlekedésbiztonság levegőminőség Berlin rekord elektromos tricikli ékm közlekedési minisztérium lázár jános közlekedéspolitika autónevek mentőfolyosó BKK elektromos vontatóhajó togg xpeng autópiac znojmo németország lipcse vasút múzeum forgalomlassítás sebességkorlátozás útszűkítés sanghaj wuhu ajánlott sebesség látnivaló dánia shell zöld túlkorlátozás

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ