Reptéri villanytűzoltó az Oshkosh-tól
Elektromos reptéri tűzoltók álltak szolgálatba Dallasban. A város nemzetközi repülőterén hat darab, 6x6-os hajtásképletű Striker Volterra elektromos tűzoltóautó állt nemrég munkába.
Az Oshkosh által épített Striker Volterra Electric ARFF - Aircraft Rescue and Fire Fighter – karosszériáját úgy tervezték, hogy a kifutópályán előforduló árkok és az egyenetlen terep se okozzon neki problémát munka közben.

Mivel ezeknek a járműveknek nem kell a városi utcák sokszor szűk kereszteződéseiben manőverezni, jóval nagyobbra, szélesebbre építhetők, mint civil társaik. Több vizet, nagyobb mennyiségű mentőfelszerelést és több tűzoltót, nagyobb mentőcsapatot szállíthatnak, mint a hagyományos tűzoltóautók.
A Striker Volterra Electric 6×6 saját fejlesztésű Oshkosh elektromos hajtásláncot és egy elektromechanikus, fokozatmentesen változó sebességváltót (CVT) használ, amelyhez biztos, ami biztos alapon egy integrált dízelgenerátor csatlakozik. A rendszer nulla kibocsátású, tisztán elektromos működést tesz lehetővé a hétköznapok során, az állomáson történő meneteknél, illetve a lassú tempónál elvégzett feladatok alkalmával.

Aktív tűzoltás során a tartós, nagy teljesítményigények kielégítésére pedig ott a dízelmotor. Emellett a jármű tűzoltórendszere a kevésbé környezetkárosító, fluormentes oltóhabokkal is kompatibilis, így tűzoltóautóként több szempontból is kifejezetten zöldnek számít.
Forrás: Oshkosh
Elektromos buszok érkeznek Budapest utcáira
Elindultak a főváros útjain az első BYD márkájú elektromos buszok próbajáratai. Karácsony Gergely Facebook-oldalán tette közzé: indul a „vadiúj elektromos buszok próbajárata, hogy a tervezettnél is korábban, néhány hét múlva, már december elejétől forgalomba is állhassanak”.
Az új, elektromos BYD buszok először a 105-ös és a 210-es járatok vonalán tűnnek fel, és a sikeres próbák után itt állnak majd munkába az alacsonypadlós járművek.

A BYD buszai kamerarendszerrel, infrás automatikus ajtóvezérléssel, és fejlett vezetőtámogató rendszerekkel is fel vannak szerelve. Az utasok komfortját USB töltőpontok emelik. A budapesti önkormányzat tervei között 82 új elektromos busz beszerzése szerepel – ezek közül 24 csuklós, és 58 szóló busz -, amelyek 2027-ig érkeznek meg majd meg a főváros útjaira.
Hibrid lakókocsi nomádoknak
A „világ első áramtermelő lakókocsijának” nevezi a kaliforniai Evotrex startup az új lakókocsi-koncepcióját, amiben az akkumulátorokat kisméretű, belsőégésű motorral egészítik ki, hogy a biztonságot jelentő hálózattól távolabb is elmerészkedhessenek vele a tulajdonosok.
„Az Evotrex azért alakult meg, hogy megváltoztassa az emberek kempingezési módját” – mondta Alex Xiao, az Evotrex vezérigazgatója és alapítója. „Termékeinket úgy terveztük, hogy a kalandoroknak ne kelljen aggódniuk az áram vagy a hatótávolság miatt, bárhová is viszi őket az útjuk, még a legtávolabbi helyekre is. Akár a sivatagban, akár a hegyek között tartózkodnak, a hálózatról való leválás nem okozhat kellemetlenséget.”

Az USA kempingezőhelyeinek kevesebb, mint negyede van felszerelve hálózati feszültséget adó elektromos kiállással, míg a nemzeti parkokban ez az arány 2 százaléknál is kevesebb. A cég számításai szerint egy négyfős család átlagos kempingezésének energiaigénye 265 kWh, és ennek legnagyobb része a lakókocsi fűtésére megy el.
Bár a benzin- vagy dízelüzemű belsőégésű motorral hajtott generátorok nem számítanak újdonságnak a lakókocsik világában, az Evotrex egy fokkal tovább viszi az integrációt. Ahelyett, hogy csak a belső égésű motort használnának áramtermelésre, amikor nincs hálózati kapcsolat, az Evotrex képes a regeneratív fékezésből és a napelemekből származó energiával is gazdálkodni. Emellett a hulladékhőt is képes visszanyerni, amit az utastér fűtésére, vízmelegítésre és az akkumulátor kondicionálására – extrém hideg időben - is felhasználhat.
Forrás: Evotrex


