Ennél nehéz zöldebbnek lenni: itt a trágyával hajtott elektromos rakodógép
A New Holland metánhajtású, hibrid teleszkópos rakodó prototípust mutatott be nemrég. Az alapvetően elektromos üzemre tervezett munkagépbe a hosszabb és energiaigényesebb műszakok problémamentes teljesítése érdekében hatótávnövelő belsőégésű motort is szereltek. Ez a motor azonban nem benzinnel, vagy gázolajjal működik, hanem metánt éget.
Ezt pedig a mezőgazdasági hulladékokból állíthatják elő maguknak a gazdák, amit akár helyben is megtehetnek. A sertés-, szarvasmarha- baromfiürülék, silózási hulladék, valamint a komposztálásból származó élelmiszerhulladék összegyűjtésével és trágyaemésztőbe gyűjtésével a gazdák biogázt termelhetnek.
Ez a megújuló, nettó zéró szén-dioxid-mérlegű üzemanyag praktikusan semmiben nem különbözik a földgáztól; hő- és villamosenergia-termelésre alkalmas, vagy üzemanyagként is hasznosítható. Például egy mezőgazdasági munkagépben.
A biogázzal működő rakodót megalkotó CASE és a New Holland tisztában van vele, hogy az akkumulátoros elektromos gépeknél semmi nem hatékonyabb, ám azt is tudják, hogy a nagy mezőgazdasági üzemeknek sajátos munkaciklusuk van, amihez nem mindig passzol a töltési szüneteket igénylő elektromos üzem.
Ugyan az év nagy részét 4-6 órás műszakok töltik ki, azonban vannak olyan csúcsidők – például a betakarításkor – amikor szinte egész nap dolgozik az összes gép. Ilyenkor nincs idő a töltögetésre, szinte megállás nélkül menni kell.
A rakodót elsősorban egy 70 kWh-s lítiumion akkumulátor hajtja, és a Fiat Powertrain négyhengeres F28 motorjának 100 lóerős, metánüzemű változatát használja hatótáv- (vagy inkább üzemidő-) növelő kiegészítőként, amikor a munkák folyamatos üzemet igényelnek.
Forrás: CNH
Úgy tűnik, Nagy-Britanniában megjelenik a villanyautósok régóta rettegett mumusa, az elektromos autók használatára kivetett különadó
Egy kiszivárgott jelentés szerint 2028 áprilisától új útdíjat vetne ki a kormány az elektromos és a külső áramforrásból is tölthető hibrid járművekre az Egyesült Királyságban – írta meg a BBC.
A költségvetés ismertetése előtt kiszivárgott dokumentum megerősíti az új díj bevezetését. Ebben az szerepel, hogy 2028 áprilisától az elektromos autók után mérföldenként 3 pennyt – jelenleg nagyjából 13 forint - a konnektoros hibridek után 1,5 pennyt kell fizetni úthasználati díjként. Később ezek a díjak évente az inflációval azonos mértékben emelkednének.
A kormány az új adóból évente 1,4 milliárd font bevételt vár. Az intézkedések bevezetése után egy elektromos autó tulajdonosa, aki a 2028–2029-es pénzügyi évben 8500 mérföldet tesz meg, nagyjából 255 fontot fizetne. Ez körülbelül a fele annak a költségnek, amelyet a benzin- és dízelautósok üzemanyagadó formájában fizetnek be a költségvetésbe.
Forrás: portfolio.hu
Drágán dolgoznak a budapesti elektromos buszok
Ma reggel – december elsején – álltak munkába a 105-ös és a 210-es vonalán Budapest első új BYD elektromos buszai. Ennek apropóján írt Vitézy Dávid egy posztot a közösségi oldalán, amelyben konkrét adatokat hozott arról, mennyivel nagyobb az egy kilométerre vetített költsége az új, elektromos buszoknak, mint a hasonló kaliberű, szintén modern, de dízelmotoros buszoknak.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint az elektromos buszok kilométerköltsége körülbelül 50 százalékkal nagyobb a dízelüzeműeknél. Összehasonlítva az ugyanezeken a vonalakon múlt héten elindult, az Arriva üzemeltetésében dolgozó vadonatúj MAN dízelbuszokkal, a szóló buszoknál az 50 elektromos jármű kilométerenkénti díja 1600 forint. Egy busz éves futása 96 millió forint, így a teljes flotta költsége évente 4,8 milliárd forint.
A vadonatúj szóló MAN Euro6 dízelbuszok kilométerdíja 1013 forint; egy ekkora flotta éves költsége 3,0 milliárd forint. Hasonló az arány a csuklós buszoknál a 20 elektromos jármű kilométerdíja 1839 forint, ami buszonként 110,3 milliós éves költséget jelent, a teljes flotta így 2,2 milliárd forintba kerül évente. A szintén új, csuklós MAN Euro6 dízelbuszok aktuális kilométerdíja 1220 forint, így egy azonos méretű dízelflottára 1,46 milliárd forint jut évente.
Összességében a 70 elektromos busz 2,54 milliárd forinttal kerül többe, mintha ugyanezt vadonatúj dízelbuszok végeznék (7 vs. 4,46 milliárd forint).
Forrás: Vitézy Dávid, FB






