Egy elektromos moped is lehet menő
A Honda 2002-ben mutatta be a Zoomer névre hallgató, az átlagos mopedektől teljesen eltérő kialakítású kismotorját. Jól látszó vázelemek, nagy raktér, apró, de széles, kerekek és masszív kialakítás jellemezte a dupla fényszóróval ellátott, városi szaladgálásra ideális járművet.
Azóta megszületett ennek a motornak az elektromos változata is, ami szerencsére megtartotta benzinüzemű rokona remek kinézetét. A Zoomer e: névre hallgató jószágban a 49 köbcentis motort egy 400 W-os hátsó agymotorra és egy 48 V-os,1,15 kWh-s akkumulátorra cserélték.
A fő piacnak számító kínai bevezetésekor eredetileg mindössze 25 km/h-s végsebességre volt képes, hogy megfeleljen az ottani villanybringás előírásoknak. Sőt, ugyanezért ellátták tömzsi, nem éppen praktikus pedálokkal is, amivel a gyanútlan szemlélő tényleg elhihette, hogy csak egy elektromos rásegítésű biciklit lát.
Első verziója a körülményektől függően akár 80–90 km hatótávolságot is biztosított a kivehető lítium-ion akkumulátorral volt ellátva.
Szerencsére a modell karrierje itt nem állt meg, és a nemzetközi terjeszkedés következő állomásán - Fülöp-szigeteken – már 40 km/órás csúcssebességet engedélyező fedélzeti rendszert kapott.
Sajnos a mókás kinézetű, de már használható sebességre képes elektromosított Honda robogóért egyelőre a Fülöp-szigetekre kell utazni, ahol 85 ezer fülöp-szigeteki peso-t kérnek érte, ami nagyjából 520 ezer forintnak felel meg. Azért bízzunk benne, hogy ha lassan is, de csak elérhető lesz a világ többi részén is.
Forrás: Honda
Dízelként és elektromosként is használható a Kubota kotrógépe
Nem kell tovább töprengeni, pro és kontra érveket felhozni a döntés előtt, ha beszerzés előtt az kell eldönteni, hogy dízel, vagy elektromos legyen-e az új munkagép.
A japán gépóriás, a Kubota 22 új vagy korszerűsített gépet hozott a 2025-ös Bauma expóra az év elején, de a reflektorfénytől távol, egy szintén izgalmas újdonság is volt a cég standján: egy utólag beszerelhető elektromos hajtáskészlet. A meglévő gép elektromossá alakítása mindössze egy napot vesz igénybe és bármelyik szervizzel rendelkező kereskedés elvégezheti.
A dízelüzemű Kubota KX019 vagy U27-4 kotrógép bármikor felszerelhető egy 18 vagy 20 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomaggal és a hajtáshoz, munkához szükséges elektromos hajtómotorokkal. Ez főleg precíziós bontási, vagy beltéri munkáknál lehet előnyös, ahol a kipufogógázok veszélyesek lehetnek a kezelőre és a többi munkásra.
De ezzel nincs vége, ha valamiért mégis a dízelüzem lenne előnyösebb – például töltési lehetőség híján, vagy más okokból – akkor a moduláris hajtáslánc bármikor visszaalakítható hagyományos, belsőégésű motoros hajtásra.
Forrás: Kubota
Tisztán elektromos változat is készülhet a Dacia Dusterből
Denis Le Vot, a Dacia vezérigazgatója nyilatkozta azt a brit Autocar magazinnak, hogy „Idővel jönni fog”. Mármint az elektromos Dacia Duster. Ugyan pontosabb információkat még nem tudni a modellről, és valószínűleg még eltelik egy-két év, mire a kereskedésekben is megjelenhet, de az sejthető, hogy mi szolgálhat műszaki alapként.
A jelenlegi, harmadik generációs Dacia Duster a Renault-csoport CMF-B padlólemezére épül, hasonlóan, mint a Renault Clio és a Nissan Juke. Ennek a platformnak létezik kifejezetten elektromos járművekre szabott változata is, a CMF-B EV, amelyet időközben átkereszteltek AmpR Small-ra. Ez pedig a Renault 5, a Renault 4, és a vadonatúj Nissan Micra alapját adja.
Így valószínű, hogy a villany-Duster is erre épül majd, pláne, hogy a Renault 4-esnek, már létezik dupla villanymotoros, összkerékhajtású változata is. Ez remekül passzolhat a 4x4-es változatban is kapható Duster-hez is.