A rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján a SUV-ok (városi terepjárók, szabadidő-autók, crossoverek) nem veszélyesebbek, mint más járműkategóriák. Ez a németországi Björn Steiger Alapítvány balesetkutató csoportjának ezen adatok elemzéséből derült ki. A tanulmány szerint a SUV-ok 3,4%-kal kevesebb halálos balesetet okoztak, mint ahogyan átlagosan a német utakon közlekedő összes jármű. A legrosszabbul a középkategóriás járművek teljesítettek ebben az elemzésben, melyek 2,9%-kal több halálos balesetet okoztak, mint az átlag. Hasonlóak az adatok az összes személyi sérüléssel járó baleset esetében is: a terepjárók mintegy 2,6%-kal maradnak el az állományuk alapján várható számtól.
Siegfried Brockmann, a Björn Steiger Alapítvány balesetkutatója nem lepődött meg: „Elvileg sok paraméter befolyásolja a valós sérülésveszélyt. Egy magas front nem feltétlenül veszélyesebb, mint egy rövid front egy kisautónál”. A sérülés súlyossága szempontjából nagy jelentősége van annak, hogy a fej milyen valószínűséggel ütközik a szélvédőkeretbe, mivel ez a jármű legkeményebb része. Az úgynevezett másodlagos ütközés, azaz az akadályba vagy az útfelületbe történő ütközés egyáltalán nem jósolható meg. „Ugyanabban a konstellációban egy túl gyorsan haladó kisautó lényegesen veszélyesebb lehet, mint egy szabályosan közlekedő SUV” – mondta Brockmann.
A szabálysértések azt is mutatják, hogy a defenzív vezetők inkább SUV-okat használnak: A követési távolság be nem tartása, mint baleseti ok lényegesen ritkább, mint az összes kategória esetében együttvéve. „Úgy tűnik, a járművezetők kompenzálják a SUV-ok tömegéből adódó, alapvetően magasabb kockázatot” – mondja Brockmann. A növekvő népszerűséggel azonban ezt kritikusan kell figyelni.
A balesetkutató a tanulmány korlátaira is utalt: jobb lenne futásteljesítmény alapján elemezni, de ez jelenleg nem áll rendelkezésre. A megállapításokat az is befolyásolja, hogy a SUV-okban a sérülések súlyossága alacsonyabb lehet. Ha azonban a SUV-okon kívül jelentősen magasabb lenne (például gyalogosgázolás), ahogyan azt gyakran feltételezik, akkor ez a hatás legalább kompenzálódna. „A végeredmény az, hogy a helyfoglalás és a klímavédelem szempontjából lehet okunk kritikusan viszonyulni a SUV-hoz, de biztonsági szempontból, legalábbis a rendelkezésre álló adatok alapján nem különösebben érdemes” – hangsúlyozta Brockmann.
Meglátásunk szerint eléggé nagyvonalú ez a tanulmány, főleg annak ismeretében, hogy szembe megy a korábbi hasonló dolgozatokkal, melyekről itt és itt és itt írtunk.