Önjáró bányagépek dolgoznak Kanadában
November közepe óta tesztüzemben dolgozik a svéd Sandvik cég két, teljesen autonóm Toro LH518iB akkumulátoros elektromos földalatti rakodója a New Gold Inc. bányájában, Kanadában.
A 18 tonnás, 482 kWh LiFePo akkumulátorral ellátott, 540 kW teljesítményű, három villanymotorral felszerelt rakodógépeket másfél hónapja tesztelik, és a tervek szerint 2025 elejétől vetik be őket élesben. A vállalat szerint az új nehéz rakodógépek alkalmazásával amellett, hogy a munkaidőt is meg lehet növelni – nincs szükség a vezető számára pihenőidőre, vagy váltásra -, de még a hő-, zaj- és üvegházhatású gázok kibocsátását is minimalizálni lehet a föld alatti munka során.
Ki mondta, hogy egy elektromos furgon nem lehet szórakoztató?
Persze ehhez kell egy kis plusz teljesítmény, és némi átalakítás. A Top Gear YouTube csatornáján látható akció közben az a rettenetes, Ford Transit-szerű furgon, ami minden GLS futár álma. A Top Gear tesztpályáján jelenleg a harmadik legjobb köridőt autózták vele, ami egy elektromos kisteherautótól parádés eredmény.
Ehhez négy villanymotor, 2000 lóerős csúcsteljesítmény, és persze irgalmatlan leszorítóerőt termelő – két tonnányit hoznak össze 240 km/órás tempó mellett – légterelők is kellenek. De nem is rizsázok tovább, inkább nézd meg, mit tud a villanyfurgon, aminek most nem a bolygó megmentése a küldetése.
Elektromosként éledhet újjá a Toyota menő kisbusza
Hivatalosan is elektromos lesz a Toyota tojás alakú kisbusza, a Previa. Az eredeti gömbölyded Toyota Previa az 1990-es években volt a piac talán legizgalmasabb kisbusza. Sajnos a gyártása 1997-ben leállt, és életének hét éve alatt sem túl sok fogyott belőle.
Bár a Toyotától azt várták, hogy az e-TNGA padlólemezt használja majd az új kisbuszhoz, amely a bZ4X elektromos SUV alapját is képezi, de egy Toyota bennfentes szerint a Previa EV a jelenleg a Crown, Camry és RAV-4 modellekhez használt GA-K platformot fogja használni és valamikor 2026-ban válhat belőle kézzelfogható, új modell.
Az új Previát eredetileg hidrogén üzemanyagcellás járműnek (FCEV) tervezték, de időközben a Toyota meggondolta magát, aminek oka főleg a hidrogéntöltő infrastruktúra hiányossága lehet.