Tényleg biztonságosabbak a SUV-ok a mezei személyautóknál?

Hyundai Motor Group Sg Y Kgtjmt Qi Unsplash

Gyakori érv SUV-vásárláskor, hogy jobban ki lehet látni belőle, illetve, hogy biztonságosabbak, mint egy "hagyományos" autó. Az ausztrál Drive ennek az állításnak eredt a nyomába.

Szakértők mindkét oldalon állnak, és az adatok azt mutatják, hogy a SUV-ok valóban biztonságosabb választásnak bizonyulhatnak – de nem minden közlekedő számára. Attól függ tehát, kit kérdezünk – állítja a Drive. Általánosságban elmondható: a kutatások megoszlanak abban a tekintetben, hogy az SUV-k jobb általános biztonságot nyújtanak-e az utakon, mint a személygépkocsik. Például az Insurance Institute for Highway Safety (Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért, IIHS) – az Egyesült Államok független közlekedésbiztonsági szerve – szerint a SUV-ok puszta méretük miatt eleve biztonságosabbak egy balesetben. „A tömeg fontos, amikor két jármű összeütközik. Az ütközés során a nehezebb jármű hátrafelé tolja a könnyebbet. Ez kisebb erőhatást jelent a nehezebb járműben, nagyobbat a könnyebb járműben ülőkre” – állítja az intézet. Emellett az SUV-k a kisebb járműveknél több védelmi réteget kínálnak utasaik számára. „A járműnek az első lökhárító és az utastér közötti része az ütközésekből származó energiát összegyűrődéssel nyeli el. Minél hosszabb ez a távolság [gyűrődési zóna], annál jobban összenyomható a jármű váza, mielőtt az összenyomná a benne ülőket”.

David Logan, az ausztrál Monash Egyetem Kutatóközpontjának (MUARC) társigazgatója szerint azonban a valós adatok azt mutatják, hogy a SUV-ok nagyobb biztonsági kockázatot jelentenek baleset esetén mind a járműben ülőkre, mind a többi közlekedőre nézve. „Szerintem ennek az az oka, hogy [a szabadidő-autók] jellemzően meglehetősen merev szerkezetűek. Tehát még ha van is plusz összenyomódási tér, azt nem használják ki olyan hatékonyan [egy kisebb autóhoz képest], ahol az összenyomódási szerkezetek jól szabályozottak” – magyarázza. „A merevebb szerkezet azt jelenti, hogy a karosszéria nagyobb lassulásnak van kitéve ütközéskor. Általában a középkorú és idősebb, talán 60 éves és idősebb emberek teste érzékenyebb ezekre a nagyobb lassulásokra, és jellemzően azt tapasztaljuk, hogy ezeket a nagyobb terepjárókat gyakran idősebb emberek vásárolják. "

A magas építés pedig jelenti, hogy oldalirányú ütközésnél a jármű eleje szinte átmegy a másik autó oldalablakán, és fejbe találja annak vezetőjét - aki lehet egy mási SUV vezetője is.

Az ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) ausztrál biztonsági szervezet szerint a jármű mérete másodlagos az aktív ütközésmegelőző technológia szintjéhez képest. „A balesetek megelőzése ugyanolyan fontos, mint a túlélés” – mondta a szóvivő a Drive magazinnak. „A fejlett aktív biztonsági funkciókkal – például a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érzékelő automatikus vészfékezéssel – felszerelt járművek a jármű méretétől függetlenül jelentősen csökkenthetik a veszélyeztetett úthasználókat érintő ütközések kockázatát. Míg az SUV-k méretük és szerkezeti szilárdságuk miatt gyakran jól teljesítenek az ütközési teszteken, értékeléseink az általános biztonságra összpontosítanak, figyelembe véve, hogy a járművek hogyan védik nemcsak az utasokat, hanem a veszélyeztetett úthasználókat, például a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorkerékpárosokat is. Mind az SUV-k, mind a kisebb autók magas biztonsági értékeléseket érhetnek el, ha az ütközésvédelem és az ütközésmegelőző technológiák erős kombinációját kínálják.”

Mivel a SUV-k magasabbak, mint a személyautók, ez gyakran azt is jelenti, hogy hajlamosabbak a borulásra. „A valós balesetekkel kapcsolatos tapasztalataink szerint a magasabb járművek sokkal nagyobb valószínűséggel borulnak fel. Hajlamosak magasabb profilú gumiabroncsokkal rendelkezni, így könnyebben megbillennek és felborulnak, különösen lakott területen kívüli körülmények között” – magyarázza Logan professzor. „Míg egy kisebb autó instabillá válva valószínűleg megpördül, a magasabb járművek hajlamosak a borulásra, és ilyenkor következnek be súlyosabb sérülések. A borulásos balesetek sokkal súlyosabbak az utasok sérüléseinek kimenetelét tekintve, mert amint az autó felborul, az utasok az utastérben ide-oda csapódnak, és több fej- és nyaksérülést szenvednek.”

Abban a legtöbb kutató egyetért, hogy az SUV-k alapvetően kevésbé biztonságosak a járművön kívül tartózkodók számára. Szintén Logan professzor szerint a személyautók építési módja miatt ütközés esetén a kisebb járművek csökkentik a gyalogosok halálos áldozatainak kockázatát. Egy 2024-es amerikai tanulmányban a kutatók megállapították, hogy „a nagyobb járművek a magasabb orrkialakítás, a nagyobb ütközési erő és a nagyobb vezetői holtterek miatt veszélyesebbek lehetnek a gyalogosokra nézve”. A tanulmány szerint „a jármű orr-részének 10 centiméteres növekedése a halálos balesetek kockázatának 22 százalékos növekedésével jár”. (Erről itt írtunk.) A prof. hozzáteszi: „[A személygépkocsik] lökhárítója enged, amikor a gyalogosnak ütközik, és deformálódik a lábak védelmében. Az SUV-knak jellemzően nagyon szögletes az elejük, ütközéskor a test sokkal gyorsabban "körbetekeredik" [az első lökhárító] körül. A merevebb szerkezetekkel szemben hajlamosabbak vagyunk komolyabb lábsérülésekre, és mivel a felsőtest helyett nagy eséllyel a fejünk kerül a motorháztetőre, nagyobb fejgyorsulással, ezáltal súlyosabb fejsérülésekkel számolhatunk.”

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ