Gyakori érv SUV-vásárláskor, hogy jobban ki lehet látni belőle, illetve, hogy biztonságosabbak, mint egy "hagyományos" autó. Az ausztrál Drive ennek az állításnak eredt a nyomába.
Szakértők mindkét oldalon állnak, és az adatok azt mutatják, hogy a SUV-ok valóban biztonságosabb választásnak bizonyulhatnak – de nem minden közlekedő számára. Attól függ tehát, kit kérdezünk – állítja a Drive. Általánosságban elmondható: a kutatások megoszlanak abban a tekintetben, hogy az SUV-k jobb általános biztonságot nyújtanak-e az utakon, mint a személygépkocsik. Például az Insurance Institute for Highway Safety (Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért, IIHS) – az Egyesült Államok független közlekedésbiztonsági szerve – szerint a SUV-ok puszta méretük miatt eleve biztonságosabbak egy balesetben. „A tömeg fontos, amikor két jármű összeütközik. Az ütközés során a nehezebb jármű hátrafelé tolja a könnyebbet. Ez kisebb erőhatást jelent a nehezebb járműben, nagyobbat a könnyebb járműben ülőkre” – állítja az intézet. Emellett az SUV-k a kisebb járműveknél több védelmi réteget kínálnak utasaik számára. „A járműnek az első lökhárító és az utastér közötti része az ütközésekből származó energiát összegyűrődéssel nyeli el. Minél hosszabb ez a távolság [gyűrődési zóna], annál jobban összenyomható a jármű váza, mielőtt az összenyomná a benne ülőket”.
David Logan, az ausztrál Monash Egyetem Kutatóközpontjának (MUARC) társigazgatója szerint azonban a valós adatok azt mutatják, hogy a SUV-ok nagyobb biztonsági kockázatot jelentenek baleset esetén mind a járműben ülőkre, mind a többi közlekedőre nézve. „Szerintem ennek az az oka, hogy [a szabadidő-autók] jellemzően meglehetősen merev szerkezetűek. Tehát még ha van is plusz összenyomódási tér, azt nem használják ki olyan hatékonyan [egy kisebb autóhoz képest], ahol az összenyomódási szerkezetek jól szabályozottak” – magyarázza. „A merevebb szerkezet azt jelenti, hogy a karosszéria nagyobb lassulásnak van kitéve ütközéskor. Általában a középkorú és idősebb, talán 60 éves és idősebb emberek teste érzékenyebb ezekre a nagyobb lassulásokra, és jellemzően azt tapasztaljuk, hogy ezeket a nagyobb terepjárókat gyakran idősebb emberek vásárolják. "
A magas építés pedig jelenti, hogy oldalirányú ütközésnél a jármű eleje szinte átmegy a másik autó oldalablakán, és fejbe találja annak vezetőjét - aki lehet egy mási SUV vezetője is.
Az ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) ausztrál biztonsági szervezet szerint a jármű mérete másodlagos az aktív ütközésmegelőző technológia szintjéhez képest. „A balesetek megelőzése ugyanolyan fontos, mint a túlélés” – mondta a szóvivő a Drive magazinnak. „A fejlett aktív biztonsági funkciókkal – például a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érzékelő automatikus vészfékezéssel – felszerelt járművek a jármű méretétől függetlenül jelentősen csökkenthetik a veszélyeztetett úthasználókat érintő ütközések kockázatát. Míg az SUV-k méretük és szerkezeti szilárdságuk miatt gyakran jól teljesítenek az ütközési teszteken, értékeléseink az általános biztonságra összpontosítanak, figyelembe véve, hogy a járművek hogyan védik nemcsak az utasokat, hanem a veszélyeztetett úthasználókat, például a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorkerékpárosokat is. Mind az SUV-k, mind a kisebb autók magas biztonsági értékeléseket érhetnek el, ha az ütközésvédelem és az ütközésmegelőző technológiák erős kombinációját kínálják.”
Mivel a SUV-k magasabbak, mint a személyautók, ez gyakran azt is jelenti, hogy hajlamosabbak a borulásra. „A valós balesetekkel kapcsolatos tapasztalataink szerint a magasabb járművek sokkal nagyobb valószínűséggel borulnak fel. Hajlamosak magasabb profilú gumiabroncsokkal rendelkezni, így könnyebben megbillennek és felborulnak, különösen lakott területen kívüli körülmények között” – magyarázza Logan professzor. „Míg egy kisebb autó instabillá válva valószínűleg megpördül, a magasabb járművek hajlamosak a borulásra, és ilyenkor következnek be súlyosabb sérülések. A borulásos balesetek sokkal súlyosabbak az utasok sérüléseinek kimenetelét tekintve, mert amint az autó felborul, az utasok az utastérben ide-oda csapódnak, és több fej- és nyaksérülést szenvednek.”
Abban a legtöbb kutató egyetért, hogy az SUV-k alapvetően kevésbé biztonságosak a járművön kívül tartózkodók számára. Szintén Logan professzor szerint a személyautók építési módja miatt ütközés esetén a kisebb járművek csökkentik a gyalogosok halálos áldozatainak kockázatát. Egy 2024-es amerikai tanulmányban a kutatók megállapították, hogy „a nagyobb járművek a magasabb orrkialakítás, a nagyobb ütközési erő és a nagyobb vezetői holtterek miatt veszélyesebbek lehetnek a gyalogosokra nézve”. A tanulmány szerint „a jármű orr-részének 10 centiméteres növekedése a halálos balesetek kockázatának 22 százalékos növekedésével jár”. (Erről itt írtunk.) A prof. hozzáteszi: „[A személygépkocsik] lökhárítója enged, amikor a gyalogosnak ütközik, és deformálódik a lábak védelmében. Az SUV-knak jellemzően nagyon szögletes az elejük, ütközéskor a test sokkal gyorsabban "körbetekeredik" [az első lökhárító] körül. A merevebb szerkezetekkel szemben hajlamosabbak vagyunk komolyabb lábsérülésekre, és mivel a felsőtest helyett nagy eséllyel a fejünk kerül a motorháztetőre, nagyobb fejgyorsulással, ezáltal súlyosabb fejsérülésekkel számolhatunk.”