Kedd este 21 óra után öt halálos áldozattal járó baleset történt Szentmártonkátán, ahol a Budapestre tartó Tokaj InterCity (IC 568) a vasúti átjáróban személygépjárművel ütközött. A biztosítóberendezés a baleset idején rendeltetésszerűen működött, a közút felé tilos jelzést mutatott.

fotó: MTI
Ennek ellenére az autó sofőrje úgy döntött, hogy a félsorompó csapórúdját megkerülve mégis áthajt a vasúti átjárón. Az autóban hatan utaztak – a képek alapján egy sima, ötszemélyes kombiról van szó – öten a helyszínen életüket vesztették, egy 19 éves fiatal nőt a helyszínre érkező nagykátai hivatásos és tápiószecsői önkéntes tűzoltók élve szabadítottak ki a szinte felismerhetetlenségig roncsolódott autóból, de őt is súlyos állapotban szállították kórházba. A vonaton utazók közül senki nem sérült meg. Tápiószecső és Nagykáta között a helyszínelés befejezése után, hajnali négykor indult újra a forgalom.
Nem túl jó a hazai vasúti átjárók baleseti statisztikája, csak az első félévben 26 balesetet jegyeztek fel, amikben nyolcan veszették életüket.
Fénysorompó
A vasúti kereszteződés nem játék. A nagy sebességgel érkező, óriási tömegű, mozgási energiájú szerelvény fékútja akár kilométeres is lehet. Azt is jó tudni, hogy a fénysorompó fehér jelzése csak azt jelzi, hogy a biztosítóberendezés üzemképes, nem pedig azt, hogy szabad az áthajtás. Fehéren villogó jelzőberendezés mellett rá lehet hajtani a vasúti átjáróra, de kizárólag egyéb megállási kötelezettség hiányában. A megállási kötelezettségek között szerepel az is, ha jön a vonat. Magyarul a fehéren villogó fénysorompónál is meg kell győződni arról, hogy jön-e vonat.

Jóval egyszerűbb a vörös jelzés, amikor egyértelműen nem szabad behajtani az átjáróba. Ha sötét a fénysorompó, akkor műszaki hibára lehet gyanakodni, és csak megállás után szabad áthajtani az átjárón, ha az biztonságos. Ilyen esetekben általában a vonatvezetőt is értesítik a problémáról, és csak lépésben, hangjelzést adva közelítheti meg a vonat az átjárót.
A lényeg, hogy a vonatnak mindig elsőbbsége van, piros jelzésen tilos áthajtani, illetve a vasúti átjáróban áthaladáskor tilos megállni, legalább 5 km/órás sebességgel kell rajta folyamatosan áthaladni. Szintén tilos akkor behajtani, ha nem biztosított, hogy el is tudjuk hagyni a veszélyes zónát.


