Az első publikus infók az új KRESZ-ről

A közlekedésnél kevés valóban közös ügyünk van. Az utakon nemre, korra, felekezetre, pártállásra való tekintet nélkül mindannyian együtt kell, hogy tudjunk működni és akkor is muszáj elfogadnunk, ismernünk és minél inkább tiszteletben tartanunk a szabályrendszert, ha egyes részleteivel nem értünk egyet. Érthető tehát, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium, a tavaly óta a közlekedést végre ismét nevében is felvonultató tárca óvatosan bánik a nyilvánossággal az új KRESZ részleteit illetően. Pláne, hogy valójában nem is csak a konkrét KRESZ, vagyis hivatalosan az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM rendelet megújítása zajlik, hanem a közlekedést szabályozó teljes jogi keretrendszeré, ami kiterjed a táblázásra, vizsgáztatásra, járművezető-oktatásra is.

Egy ennyire széles társadalmi elfogadottságot igénylő szabálycsomagot sem megalkotni, sem bemutatni nem lehet fokozatos társadalmi felkészítés nélkül. A szokatlanul széles szakmai és civil egyeztetéssel készülő KRESZ-ről (mi is ott vagyunk!) időről időre nyilván a sajtóban is hírt kell adni, de úgy, hogy a mindent átható  politikai feszültségeknek ebben az ügyben semmiképpen nem szabad megjelenniük. Biztosan nem javít a közúti közlekedés jelenlegi színvonalán sem az, ha propagandisztikus tömjénezéssel kísérve, sem az, ha kormánykritikus szkepszissel bemutatva jelennek meg az új szabályok a sajtóban.

Kr

Balról jobbra: Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese, Fülöp Ágnes, nyugalmazott bíró, a közlekedési büntetőjog szakértője, Kovács Kornél, az ÉKM gépjárműközlekedési főosztályának vezetője, Kerékgyártó János, az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára és Major Róbert, a Közszolgálati Egyetem közbiztonsági tanszékének vezetője. Ők illesztik össze az új KRESZ-t a tematikus munkacsoportok anyagaiból

A sok évtizedes készülés után most végre valóban készülő új KRESZ első elemeit bemutató sajtótájékoztatón még nem is hangzottak el olyan részletek, amelyekbe akár innen, akár onnan bele lehetne kötni. Bár már a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok is készen vannak, ezeket még nem nézhettük meg - az új szabályrendszer úgynevezett Alapelveiről volt most szó. Ezek segítik a konkrét szabályok értelmét megadni a közlekedők számára illetve támpontokat adnak a döntésekhez a majdani a joggyakorlatban. Ha úgy tetszik, ezekben lakik a Törvény Szelleme: ide lehet visszanyúlni, ha a KRESZ egyes részletszabályainak értelmét, célját keressük.

Az első ilyen alapelv a személy- és vagyonbiztonság fontosságát rögzíti. A szöveg is, a mögöttes szándék is egyértelmű: vigyázzunk egymásra! A szöveg szerint aki a közúti közlekedésben részt vesz,  úgy kell közlekednie, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne sértse, és ne veszélyeztesse;  tilos szándékosan hátráltatnia más forgalmi műveletét, tilos a résztvevők közötti távolságot veszélyes mértékűre csökkentenie, és tilos a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartást tanúsítania; valamint törekednie kell az észlelt veszély elhárítására, a kár, sérülés megelőzésére, csökkentésére.

A második alapelv a szabálykövetésről szól. A nyilvánvaló kötelezettség mellett (tartsuk be a szabályokat) újdonság, hogy ez a rész végre egy kicsit behozza az életet, a valóságot is a KRESZ-be: a szabályok fokozott óvatosság mellett két deklarált esetben meg is szeghetők! Eddig, ha elromlott autó állt előttünk például a záróvonallal határolt sávban, vagy egy csomagfutár dobta le úgy a kocsiját vészvillogóval, hogy ne lehessen elférni mellette, megsértettük a KRESZ-t, amikor kikerültük. A jövőben ilyen esetekben, tehát ha műszaki jellegű probléma vagy egy másik közlekedő szabálytalansága teszi irreálissá, hogy mi szabályosak legyünk, úgy sérthetünk szabályt, hogy nem sértünk szabályt. Kivétel ez alól is van: a vasúti átjáróban akkor sem szabad átmenni a piroson, ha nyilvánvaló (vagy annak gondoljuk), hogy műszaki hibából eredően ragadt be a jelzés.

Az együttműködés alapelve a többi közlekedő türelmes segítésére (itt jöhet majd be a cipzár-elv), mások akadályozása vagy megtévesztése tilalmára vonatkozik. Az esélyegyenlőség alapelve kimondja, hogy a közlekedőknek vigyázniuk kell a náluk védtelenebb szereplőkre és még jobban, fokozott óvatossággal kell viseltetniük a közlekedésben láthatóan nem teljes biztonsággal résztvevők: gyerekek, idősek, mozgásukban, belátásukban ilyen-olyan okból korlátozottak iránt. A bizalmi elv fogalma az új KRESZ-ben is megjelenik, de értelmezése némileg módosul. Amellett, hogy a közlekedők alapértelmezésben bízhatnak abban, hogy mindenki más is a KRESZ szerint közlekedik, ezt a bizalmat fel kell függeszteni, ha valaki láthatóan képtelen erre, sőt: ha láthatóan megsérti a szabályokat! A gyakorlatban ez az alapelv vonatkozik például arra, hogy ha valaki kétszázzal, villogva jön a belső sávban, ne számítsunk arra, hogy indexel majd sávváltás előtt vagy megáll a pirosnál, hanem kezeljük annak, ami: veszélyforrásnak, amitől tartani kell és a józan eszünk ebben az esetben írja felül akár az erkölcsi érzékünket is! Ne akarjuk büntetni a dúvadat az úton, hanem óvatossággal kezeljük és ne akarjuk se megsimogatni, se megleckéztetni. Ez nem a mi dolgunk a közlekedésben.

A fenntarthatóság alapelve azt mondja ki, hogy ne terheljük feleslegesen a környezetet a közlekedésünkkel. (Ebből vezethető majd le nyilván a járó motorral hosszasan várakozás vagy a gumifüstölés, hangos motortúráztatás tilalma.) Végül pedig ott az elvárható döntés alapelve, amely arról szól, hogy aki közlekedik, próbáljon meg tisztában lenni a szabályokkal, illetve kétséges esetekben a biztonság irányába döntsön. A klasszikus példa: ha behavazódott a tábla vagy a záróvonal, ne előzzünk bátran azzal a felkiáltással, hogy most nem látszik, hogy tilos, tehát lehet!

Pár aranyköpést idéznék még a sajtótájékoztatóról. A javaslatok, ötletek begyűjtése során szinte általánosan megfogalmazott záradék az állampolgárok, civil és szakmai szervezektől az új KRESZ-szel kapcsolatban: ...és legyen rövidebb, mint a régi! Sajnos nem lesz: tetszik, nem tetszik, ez egy jogszabály, aminek lehetőség szerint mindenre megoldást kell nyújtania, ami az úton történik vagy történhet. Az új KRESZ-szel kapcsolatos oktatás, felkészülés kapcsán hangzott el, hogy persze, kell idő a tanulásra, de azért jó, ha tudjuk, hogy "a közlekedési balesetek szinte sosem azért következnek be, mert a közlekedők nem ismerik a szabályokat, hanem mert egy ismert szabályt szegnek meg."

Addig is, amíg az új KRESZ elkészül, még ne kezdjük el elfelejteni a régit! Ha minden a tervek szerint halad, akkor is csak jövő márciusban kerülhet a kormány elé döntésre a rendelet végső szövege, de még ez után is legalább fél-egy éves folyamat, amíg az új szabályrendszert a közlekedés szereplői kellően megismerik, megértik, megtanulják ahhoz, hogy elmondhassuk: már tényleg az új KRESZ szerint közlekedünk, sértünk szabályt és kapjuk meg a büntetéseinket.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország kamion Hollandia kaiyun járda zöld felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok tesla Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás BYD ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő kínai autó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország agymotor gyorshajtás képernyő kresz THK figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás gck hidrogén párizs 2024 up and charge induktív töltés sebességkorlátozás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ