„Egy tudományos tanulmány lesújt az olasz önkormányzatok, különösen Bologna és Milánó új hóbortjára” – írja az olasz Autoappassionati . Az MIT Senseable City Lab az Unipol Tech céggel együttműködve kutatást végzett, hogy felmérje az Olaszországban (is) egyre inkább elterjedt durva városi sebességkorlátozások csökkentésének hatásait. Ezeket a korlátozásokat „azzal az elméleti és nem bizonyított céllal [hozzák létre], hogy csökkentsék a szmogot, a forgalmat és a balesetek számát”. A kutatások szerint azonban a CO2-kibocsátás a 30-as táblák hatására várhatóan 1,5 százalékkal, míg a szállópor-kibocsátás 2,7 százalékkal emelkedik.
A kutatók kalkulációi szerint ha például Milánó összes városi nem-főútját 30-assá alakítják, 7,24 százalékkal nőne az átlagos menetidő; ha ez csak a lakóövezetekben és harmadrendű utakon történne meg, akkor 2,86 százalékkal. Ezeket az adatokat 3,4 millió utazás adatai alapján állították össze.
A tanulmány alapján levont következtetések szerint a 30-as zónák több szmogot, nagyobb forgalmat, és több stresszt jelentenek a járművezetők számára.
A cikk hangvételéből egyértelműen lejön, hogy a magazin írója ráfeszült a témára, miközben Milánó és Bologna önkormányzatai rendre javuló közlekedésbiztonsági tendenciáról számolnak be. Ebből is látszik, hogy ez olyan téma, melyben nehéz tisztán látni, leginkább a valóban független felmérések hiányában. Ennek ellenére Európa-szerte egyre népszerűbb a harmincazás a városi területeken.