Szülői vezetés-oktatás, jobb pontrendszer, rutinvizsga tolatóradarral, szimulátoros oktatás: a KRESZ-megújítás perifériái

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szervezetében működő Közlekedési Hatóság a Közlekedéstudományi Intézet bevonásával a kormány megbízásából nagy erőkkel dolgozik a hazai közúti közlekedés rendszerének átfogó megreformálásán. A munka szakterületenkénti lebontásban, folyamatos koordináció mellett hónapok óta halad, ráadásul, aminek nagyon örülünk: mindez az utóbbi években a kormány hasonló ágazati átalakításaiban nem igazán jellemző széleskörű társadalmi egyeztetéssel, sőt: bevonással zajlik.

A Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület is része a folyamatnak, társadalmi szerepünknek megfelelően az úgynevezett infrastrukturális kérdésekben tehetünk észrevételeket, de a többi munkacsoport munkájához is hozzászólhatunk, ráadásul, mivel abban a mókás helyzetben vagyunk, hogy egyesületünk tagsága nagyrészt közlekedési szakújságírókból áll, a sajtótájékoztatókon, az asztal túloldalán is mindig ott ülünk. Ott ültünk tehát a második sajtóbeszélgetésen is, ahol az úgynevezett humán tényezőről, a járművezetők, közlekedők személyét illető kérdésekről, szabályozási változtatásokról volt szó. Konkrét részletszabályokról és szabályrészletekről egyelőre nem tudunk beszámolni, de érdekes volt áttekinteni, milyen mélységben is érinti a közlekedési szabályozási reformot a humán tényező, illetve fordítva.

Az új KRESZ-szel kapcsolatos első sajtótájékoztatóról itt számoltunk be.

Kr2

Egyelőre csak ilyen unalmas képeket tudunk közölni a közlekedés-szabályozás átfogó reformájáról; az egyeztetések, a törvényi szövegek megalkotása és az ezekről szóló tájékoztatók megtartása nem igazán látványos dolog

A járművezetők képzésében ideje például egyértelműsíteni, hogyan kezelje a szakterület a fejlett vezetéstámogató rendszerek egyre komolyabb szerepét a mindennapi közúti közlekedésben. Lehessen-e vizsgázni követőradaros tempomatos, sávelhagyás-gátlós, előre-hátra figyelő aktív ütközéselkerülő rendszeres autóval is a húszéves "buta autók" mellett vagy helyett? 

Jelenleg konkrétan tiltott akár csak a parkolóradarral ellátott autóval való gyakorlati vizsga is; a járművezető-képzéssel foglalkozó szakemberek javaslata szerint ezen a téren enyhítés várható, de a vezetőt teljesen kiváltó rendszerek, a parkolóautomatika, a dugóasszisztens használata továbbra sem lesz engedélyezett. Ugyanakkor viszont megfogalmazódott a szándék a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS-ok) megismertetésére azokkal a tanulókkal is, akik a jogsiszerzés után saját, idősebb vagy egyszerűbb autójukban nem élvezhetik vagy gyűlölhetik ezeket a forgalomban. Az is kérdés, hogy ki oktassa az oktatókat: jelenleg országszerte mintegy 1000 autósiskola, 4000 oktató dolgozik a járművezető-képzésben; számukra is meg kell határozni és biztosítani kell az új technológiák ismeretének szintjét.

A közlekedési szabályozási reformfolyamat egyik izgalmas részletkérdése a szimulátorok használatának szabályozása a képzésben. Egy többé-kevésbé valósághű környezetet biztosító szimulátor iszonyú hasznos különböző vészhelyzetekre adott reakciók kockázatmentes begyakoroltatásában, az elemi gépjárműkezelés emissziómentes, kuplungbarát megtanításában, különböző extrém körülmények megidézésében ott és akkor, amikor ezt a valóságban nehezen lehetne összehozni (hegyi vezetés Szeged környékén, téli vezetés augusztusban, stb.) és az üzemanyag- illetve energiatakarékos vezetés megtanításában. A hazai jogszabályokban már megjelent a szimulátoros vezetés, de a mostani reformfolyamat határozza meg és véglegesíti majd ennek szerepét a képzésben. Valószínűleg úgy, hogy a gyakorlati vezetési óraszám lesz majd csökkenthető szimulátoron vett, de oktatói (esetleg szoftveres oktatói) kontroll mellett levezetett órákkal, akkreditált gépeken természetesen.

Kr1

A pszichológiai, egészségügyi alkalmasság kérdéskörében ugyan kis számú, de a közlekedésre kiemelten veszélyes járművezető jövőbeni sorsával foglalkoznak a szakemberek. A visszaeső ittas vezetők újbóli jogosítványszerzésének feltételeiben szigorítás, az úgynevezett "bódult vezetés", a drogok hatása alatt történő járművezetés ügyében pedig új tematikájú utánképzés várható, esetleg akár vezetéstechnikai tréninggel azok számára, akik önállóan képtelenek felkészülni a forgalomban való biztonságos részvételre. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy ezen a téren már vannak is gyakorlati pozitív mellékhatásai a kresz-megújító folyamatnak: tíz év állóvíz után pár hónapja végre újra van úgynevezett foglalkozásvezető képzés; az utánképzési rendszerbe új szakemberek és friss ismeretek érkeznek.

A z éró tolerancia szinte biztosan marad: felmérések szerint ezt a magyar társadalom alapvetően támogatja, nincs se társadalmi, se szakmai igény az enyhítésre.

A büntetőpont-rendszerben, az úgynevezett "önkéntes előéleti pontcsökkentés" intézményében a rendőrség bevonásával zajlik a módosítások tervezése. Nagyon drukkolunk, hogy a pontrendszer végre kiegészüljön a jelenleginél jóval aktívabb rendőri jelenléttel az utakon és ne csak eső után köpönyeg jelleggel, többnyire a balesetet okozók esetében érkezzenek a kijózanító hatású feketepontok a figyelmetlen, veszélyesen közlekedő autósok, motorosok ellenőrzőjébe.

Sok évtized tiltás után újra a járművezető-képzés rendszerévé válhat a "kísért vezetés", a gyakorlatban leginkább a fiatalok szülő által végzett járművezetési oktatása a jogsiszerzésre való gyakorlati felkészülésben. A lehetőséget vizsgáló szakemberek a nemzetközi gyakorlatok alapos áttekintését követően, ír, osztrák, svéd, stb. tapasztalatok mélyebb elemzése alapján azt mondják: ahol van ilyen, ott ennek csak előnyi látszanak. Az EU-ban a fiatal, kezdő járművezetők erősen felülreprezentáltak a balesetekben;  a kísért vezetés, egy tapasztalt járművezető jelenlétével levezetett minden egyes óra és kilométer segít átvészelni ezeket a rizikós első hónapokat! Természetesen arról nem lehet szó, hogy holnaptól minden magyar gyerek átülhessen a családi verda bal egyébe: kidolgozás alatt áll, milyen személyi, technikai feltételek kellenek majd a családi vezetésoktatáshoz, és még az sem dőlt el, hogy ki legyen a felelős járművezető egy ilyen kísért vezetésen: Írországban például a tanuló viseli ennek terhét, Svédországban a kísérő.

Nyitókép: Wikipedia Commons 

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ