Az Építési és Közlekedési Minisztérium szervezetében működő Közlekedési Hatóság a Közlekedéstudományi Intézet bevonásával a kormány megbízásából nagy erőkkel dolgozik a hazai közúti közlekedés rendszerének átfogó megreformálásán. A munka szakterületenkénti lebontásban, folyamatos koordináció mellett hónapok óta halad, ráadásul, aminek nagyon örülünk: mindez az utóbbi években a kormány hasonló ágazati átalakításaiban nem igazán jellemző széleskörű társadalmi egyeztetéssel, sőt: bevonással zajlik.
A Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület is része a folyamatnak, társadalmi szerepünknek megfelelően az úgynevezett infrastrukturális kérdésekben tehetünk észrevételeket, de a többi munkacsoport munkájához is hozzászólhatunk, ráadásul, mivel abban a mókás helyzetben vagyunk, hogy egyesületünk tagsága nagyrészt közlekedési szakújságírókból áll, a sajtótájékoztatókon, az asztal túloldalán is mindig ott ülünk. Ott ültünk tehát a második sajtóbeszélgetésen is, ahol az úgynevezett humán tényezőről, a járművezetők, közlekedők személyét illető kérdésekről, szabályozási változtatásokról volt szó. Konkrét részletszabályokról és szabályrészletekről egyelőre nem tudunk beszámolni, de érdekes volt áttekinteni, milyen mélységben is érinti a közlekedési szabályozási reformot a humán tényező, illetve fordítva.
Az új KRESZ-szel kapcsolatos első sajtótájékoztatóról itt számoltunk be.
Egyelőre csak ilyen unalmas képeket tudunk közölni a közlekedés-szabályozás átfogó reformájáról; az egyeztetések, a törvényi szövegek megalkotása és az ezekről szóló tájékoztatók megtartása nem igazán látványos dolog
A járművezetők képzésében ideje például egyértelműsíteni, hogyan kezelje a szakterület a fejlett vezetéstámogató rendszerek egyre komolyabb szerepét a mindennapi közúti közlekedésben. Lehessen-e vizsgázni követőradaros tempomatos, sávelhagyás-gátlós, előre-hátra figyelő aktív ütközéselkerülő rendszeres autóval is a húszéves "buta autók" mellett vagy helyett?
Jelenleg konkrétan tiltott akár csak a parkolóradarral ellátott autóval való gyakorlati vizsga is; a járművezető-képzéssel foglalkozó szakemberek javaslata szerint ezen a téren enyhítés várható, de a vezetőt teljesen kiváltó rendszerek, a parkolóautomatika, a dugóasszisztens használata továbbra sem lesz engedélyezett. Ugyanakkor viszont megfogalmazódott a szándék a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS-ok) megismertetésére azokkal a tanulókkal is, akik a jogsiszerzés után saját, idősebb vagy egyszerűbb autójukban nem élvezhetik vagy gyűlölhetik ezeket a forgalomban. Az is kérdés, hogy ki oktassa az oktatókat: jelenleg országszerte mintegy 1000 autósiskola, 4000 oktató dolgozik a járművezető-képzésben; számukra is meg kell határozni és biztosítani kell az új technológiák ismeretének szintjét.
A közlekedési szabályozási reformfolyamat egyik izgalmas részletkérdése a szimulátorok használatának szabályozása a képzésben. Egy többé-kevésbé valósághű környezetet biztosító szimulátor iszonyú hasznos különböző vészhelyzetekre adott reakciók kockázatmentes begyakoroltatásában, az elemi gépjárműkezelés emissziómentes, kuplungbarát megtanításában, különböző extrém körülmények megidézésében ott és akkor, amikor ezt a valóságban nehezen lehetne összehozni (hegyi vezetés Szeged környékén, téli vezetés augusztusban, stb.) és az üzemanyag- illetve energiatakarékos vezetés megtanításában. A hazai jogszabályokban már megjelent a szimulátoros vezetés, de a mostani reformfolyamat határozza meg és véglegesíti majd ennek szerepét a képzésben. Valószínűleg úgy, hogy a gyakorlati vezetési óraszám lesz majd csökkenthető szimulátoron vett, de oktatói (esetleg szoftveres oktatói) kontroll mellett levezetett órákkal, akkreditált gépeken természetesen.
A pszichológiai, egészségügyi alkalmasság kérdéskörében ugyan kis számú, de a közlekedésre kiemelten veszélyes járművezető jövőbeni sorsával foglalkoznak a szakemberek. A visszaeső ittas vezetők újbóli jogosítványszerzésének feltételeiben szigorítás, az úgynevezett "bódult vezetés", a drogok hatása alatt történő járművezetés ügyében pedig új tematikájú utánképzés várható, esetleg akár vezetéstechnikai tréninggel azok számára, akik önállóan képtelenek felkészülni a forgalomban való biztonságos részvételre. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy ezen a téren már vannak is gyakorlati pozitív mellékhatásai a kresz-megújító folyamatnak: tíz év állóvíz után pár hónapja végre újra van úgynevezett foglalkozásvezető képzés; az utánképzési rendszerbe új szakemberek és friss ismeretek érkeznek.
A z éró tolerancia szinte biztosan marad: felmérések szerint ezt a magyar társadalom alapvetően támogatja, nincs se társadalmi, se szakmai igény az enyhítésre.
A büntetőpont-rendszerben, az úgynevezett "önkéntes előéleti pontcsökkentés" intézményében a rendőrség bevonásával zajlik a módosítások tervezése. Nagyon drukkolunk, hogy a pontrendszer végre kiegészüljön a jelenleginél jóval aktívabb rendőri jelenléttel az utakon és ne csak eső után köpönyeg jelleggel, többnyire a balesetet okozók esetében érkezzenek a kijózanító hatású feketepontok a figyelmetlen, veszélyesen közlekedő autósok, motorosok ellenőrzőjébe.
Sok évtized tiltás után újra a járművezető-képzés rendszerévé válhat a "kísért vezetés", a gyakorlatban leginkább a fiatalok szülő által végzett járművezetési oktatása a jogsiszerzésre való gyakorlati felkészülésben. A lehetőséget vizsgáló szakemberek a nemzetközi gyakorlatok alapos áttekintését követően, ír, osztrák, svéd, stb. tapasztalatok mélyebb elemzése alapján azt mondják: ahol van ilyen, ott ennek csak előnyi látszanak. Az EU-ban a fiatal, kezdő járművezetők erősen felülreprezentáltak a balesetekben; a kísért vezetés, egy tapasztalt járművezető jelenlétével levezetett minden egyes óra és kilométer segít átvészelni ezeket a rizikós első hónapokat! Természetesen arról nem lehet szó, hogy holnaptól minden magyar gyerek átülhessen a családi verda bal egyébe: kidolgozás alatt áll, milyen személyi, technikai feltételek kellenek majd a családi vezetésoktatáshoz, és még az sem dőlt el, hogy ki legyen a felelős járművezető egy ilyen kísért vezetésen: Írországban például a tanuló viseli ennek terhét, Svédországban a kísérő.
Nyitókép: Wikipedia Commons