Miért hajtanak fel időnként néhányan a forgalommal szembe az autópályán?

Mivel nem szeretnénk belegázolni személyiségi jogi mocsarakba, nem mondjuk el, hogy pontosan kit is kérdeztünk ezekről az ügyekről és nem kötjük össze a konkrét eseteket sem a konkrét hátterekkel, de megosztunk olvasóinkkal néhány nem nyilvános, nem publikus, nem bizonyítható háttérinfót az utóbbi hetek hazai ügyeiről. Pletykálkodjunk hát!

A magyar esetek hátterében talán nem is meglepő módon igen sokszor anyagi okok állnak. Egy közelmúltbéli esetben például azért fordult vissza, szó szerint bele a szembeforgalomba egy autós, mert a felhajtó végén jutott eszébe, hogy nincs érvényes autópályamatricája. Hogy nem tudott-e a ma már érvényes 60 perces türelmi időről (tehát hogy a fizetős szakaszra hajtva még egy órán belül büntetés nélkül meg lehet venni a matricát online vagy akár egy benzinkútnál) vagy csak a büntetés lehetőségtől rátörő rettegés homályosította el az elméjét, nem tudni. Mindenesetre azt a mestertervet dolgozta ki gyorsan, hogy visszafordul, a leállósávon visszalopakodik a pár száz méterrel arrébb lévő leállósávig és ott lesurran, mintha ott se lett volna. A terv nem vált be, a forduló szélesre sikerült, a manővernek (szerencsére áldozatot nem követelő) ütközés lett a vége.

Hasonló esetből van sajnos bőven. Az észbekapás pillanata után a sztrádán megforduló vagy valamivel jobb esetben a leállósávon visszatolató autós mindennapos látvány az útkezelő forgalomfigyelő kameráin. (Nem szembefordulós, de hasonló volt az az eset is, amikor egy néni már a pályán, menet közben eszmélt rá, hogy elfelejtette megvenni a matricát. Annyira megrémült, hogy ijedtében egy telitalpasat fékezett, megcsúszott és le is sodródott az útról.)

Nagyon gyakori az olyan megfordulás is, amikor a megfelelő lehajtót elnézi az autós és úgy dönt, nem megy el a következő lehajtóig, mert nem akar felesleges kilométereket megtenni, üzemanyagot pazarolni és időt veszíteni. Pedig ilyenkor sajnos jó esélye van arra, hogy az összes, még hátralévő idejét elveszíti, ráadásul esetleg ártatlanok életét is követeli a spórolási kísérlet. A nagy sebességű forgalomban, a manőverre nem számító, alacsony figyelmi szintű, a sávjukban akadályra nem számító autósok között extrém mértékű kockázatot jelentő a megfordulás, így menekülni próbálni az időveszteség, a büntetés vagy a többletkilométerek, többletfogyasztás előtt nagyon nem jó ötlet. Az ebből eredő halálos balesetek sokszor alig pár ezer forint elvesztése miatti félelemből következnek be. És ez nagyon-nagyon szomorú.

A forgalommal szemben autózás másik legtipikusabb oka forrásunk szerint a navigáció utasításainak vakon követése. Ez általában nem úgy történik, hogy a navi konkrétan a sztrádán akarja megfordítani az autóst, hanem az elavult térképadatbázis áll a háttérben. A nem frissített gyári autós navigációk vagy régi GPS-készülékek sokszor nem is tudják, hogy egy viszonylag frissen átadott autópályán vannak, hanem azt hiszik, hogy a sofőr valami földúton csetteg éppen, ezért adják ki a parancsot: "Forduljon meg, ahol lehet!". A hiányos, elavult térkép lehet az oka annak is, hogy a navi egy sima kereszteződésnek gondolja az autópálya és a keresztező út lóhere-csomópontját és felküldi a sofőrt a rossz oldalra. Szó se róla, kell egy szellemi állapot a sofőr részéről is ahhoz, hogy kritika nélkül engedelmeskedjen ezeknek a parancsoknak, de a nagy számok törvénye alapján időnként bizony megtörténik, a GPS szava erősebb hatású a valóságnál.

Ezért hajtanak hát a hazai forgalomban a leggyakrabban a forgalommal szemben az autópályákon egyesek. Az a két esettípus, amelyet talán laikusként a leggyakoribbnak gondolnánk, valójában a legritkábban fordul elő. Forrásunk sem a "nagyon öreg volt, nem kellett volna már vezetnie" típusú esetről, sem az "elnézte a felhajtónál a táblákat és a rossz irányba ment fel" jellegű hibáról nem tudott a közelmúltból példát mondani.

Sajnos a jelenséget teljesen megszüntetni képes megoldás egyelőre nincs. A Magyar Közút természetesen igyekszik a lehető leggyorsabban megoldani ezeket a problémákat, a figyelő kamerák szoftvere sok esetben képes önállóan észlelni a többiekkel szemben autózókat, de még ilyenkor, a közveszélyes autós megpillantása után is súlyos percek telnek el, amíg kimegy a riasztás és kiér egy rendőr vagy akár egy közutas autó, hogy megállítsa az ámokfutót. Mi, többiek sajnos nem tehetünk mást, mint hogy még a sztrádán sem engedjük lanyhulni a figyelmünket mindig éberek maradunk, mindig szem előtt tartjuk azt a képtelen lehetőséget, hogy egyszer csak feltűnik valaki szemben velünk, a belső sávban - és utána igyekszünk ép bőrrel megúszni ezt a rém kényelmetlen találkozást.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám tréler matrica körforgalom közlekedésbiztonság Frankfurt autópálya tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 kerékpár tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország németország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés baleset Európa balesetmegelőzés kerékpáros sebességkorlátozás autómatrica szabálytalanság balesetveszély hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás mikromobilitás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás sebességhatár e-roller téli gumi zacskó útépítés zebra 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália elektromos jármű Egyesült Királyság gyerekek fenntartható mobilitás felni tuning biciklis heti összefoglaló légzsák biztonság biztonsági öv Lada

Legutóbbi bejegyzések

Archívum