Miért hajtanak fel időnként néhányan a forgalommal szembe az autópályán?

Mivel nem szeretnénk belegázolni személyiségi jogi mocsarakba, nem mondjuk el, hogy pontosan kit is kérdeztünk ezekről az ügyekről és nem kötjük össze a konkrét eseteket sem a konkrét hátterekkel, de megosztunk olvasóinkkal néhány nem nyilvános, nem publikus, nem bizonyítható háttérinfót az utóbbi hetek hazai ügyeiről. Pletykálkodjunk hát!

A magyar esetek hátterében talán nem is meglepő módon igen sokszor anyagi okok állnak. Egy közelmúltbéli esetben például azért fordult vissza, szó szerint bele a szembeforgalomba egy autós, mert a felhajtó végén jutott eszébe, hogy nincs érvényes autópályamatricája. Hogy nem tudott-e a ma már érvényes 60 perces türelmi időről (tehát hogy a fizetős szakaszra hajtva még egy órán belül büntetés nélkül meg lehet venni a matricát online vagy akár egy benzinkútnál) vagy csak a büntetés lehetőségtől rátörő rettegés homályosította el az elméjét, nem tudni. Mindenesetre azt a mestertervet dolgozta ki gyorsan, hogy visszafordul, a leállósávon visszalopakodik a pár száz méterrel arrébb lévő leállósávig és ott lesurran, mintha ott se lett volna. A terv nem vált be, a forduló szélesre sikerült, a manővernek (szerencsére áldozatot nem követelő) ütközés lett a vége.

Hasonló esetből van sajnos bőven. Az észbekapás pillanata után a sztrádán megforduló vagy valamivel jobb esetben a leállósávon visszatolató autós mindennapos látvány az útkezelő forgalomfigyelő kameráin. (Nem szembefordulós, de hasonló volt az az eset is, amikor egy néni már a pályán, menet közben eszmélt rá, hogy elfelejtette megvenni a matricát. Annyira megrémült, hogy ijedtében egy telitalpasat fékezett, megcsúszott és le is sodródott az útról.)

Nagyon gyakori az olyan megfordulás is, amikor a megfelelő lehajtót elnézi az autós és úgy dönt, nem megy el a következő lehajtóig, mert nem akar felesleges kilométereket megtenni, üzemanyagot pazarolni és időt veszíteni. Pedig ilyenkor sajnos jó esélye van arra, hogy az összes, még hátralévő idejét elveszíti, ráadásul esetleg ártatlanok életét is követeli a spórolási kísérlet. A nagy sebességű forgalomban, a manőverre nem számító, alacsony figyelmi szintű, a sávjukban akadályra nem számító autósok között extrém mértékű kockázatot jelentő a megfordulás, így menekülni próbálni az időveszteség, a büntetés vagy a többletkilométerek, többletfogyasztás előtt nagyon nem jó ötlet. Az ebből eredő halálos balesetek sokszor alig pár ezer forint elvesztése miatti félelemből következnek be. És ez nagyon-nagyon szomorú.

A forgalommal szemben autózás másik legtipikusabb oka forrásunk szerint a navigáció utasításainak vakon követése. Ez általában nem úgy történik, hogy a navi konkrétan a sztrádán akarja megfordítani az autóst, hanem az elavult térképadatbázis áll a háttérben. A nem frissített gyári autós navigációk vagy régi GPS-készülékek sokszor nem is tudják, hogy egy viszonylag frissen átadott autópályán vannak, hanem azt hiszik, hogy a sofőr valami földúton csetteg éppen, ezért adják ki a parancsot: "Forduljon meg, ahol lehet!". A hiányos, elavult térkép lehet az oka annak is, hogy a navi egy sima kereszteződésnek gondolja az autópálya és a keresztező út lóhere-csomópontját és felküldi a sofőrt a rossz oldalra. Szó se róla, kell egy szellemi állapot a sofőr részéről is ahhoz, hogy kritika nélkül engedelmeskedjen ezeknek a parancsoknak, de a nagy számok törvénye alapján időnként bizony megtörténik, a GPS szava erősebb hatású a valóságnál.

Ezért hajtanak hát a hazai forgalomban a leggyakrabban a forgalommal szemben az autópályákon egyesek. Az a két esettípus, amelyet talán laikusként a leggyakoribbnak gondolnánk, valójában a legritkábban fordul elő. Forrásunk sem a "nagyon öreg volt, nem kellett volna már vezetnie" típusú esetről, sem az "elnézte a felhajtónál a táblákat és a rossz irányba ment fel" jellegű hibáról nem tudott a közelmúltból példát mondani.

Sajnos a jelenséget teljesen megszüntetni képes megoldás egyelőre nincs. A Magyar Közút természetesen igyekszik a lehető leggyorsabban megoldani ezeket a problémákat, a figyelő kamerák szoftvere sok esetben képes önállóan észlelni a többiekkel szemben autózókat, de még ilyenkor, a közveszélyes autós megpillantása után is súlyos percek telnek el, amíg kimegy a riasztás és kiér egy rendőr vagy akár egy közutas autó, hogy megállítsa az ámokfutót. Mi, többiek sajnos nem tehetünk mást, mint hogy még a sztrádán sem engedjük lanyhulni a figyelmünket mindig éberek maradunk, mindig szem előtt tartjuk azt a képtelen lehetőséget, hogy egyszer csak feltűnik valaki szemben velünk, a belső sávban - és utána igyekszünk ép bőrrel megúszni ezt a rém kényelmetlen találkozást.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ