Miért hajtanak fel időnként néhányan a forgalommal szembe az autópályán?

Mivel nem szeretnénk belegázolni személyiségi jogi mocsarakba, nem mondjuk el, hogy pontosan kit is kérdeztünk ezekről az ügyekről és nem kötjük össze a konkrét eseteket sem a konkrét hátterekkel, de megosztunk olvasóinkkal néhány nem nyilvános, nem publikus, nem bizonyítható háttérinfót az utóbbi hetek hazai ügyeiről. Pletykálkodjunk hát!

A magyar esetek hátterében talán nem is meglepő módon igen sokszor anyagi okok állnak. Egy közelmúltbéli esetben például azért fordult vissza, szó szerint bele a szembeforgalomba egy autós, mert a felhajtó végén jutott eszébe, hogy nincs érvényes autópályamatricája. Hogy nem tudott-e a ma már érvényes 60 perces türelmi időről (tehát hogy a fizetős szakaszra hajtva még egy órán belül büntetés nélkül meg lehet venni a matricát online vagy akár egy benzinkútnál) vagy csak a büntetés lehetőségtől rátörő rettegés homályosította el az elméjét, nem tudni. Mindenesetre azt a mestertervet dolgozta ki gyorsan, hogy visszafordul, a leállósávon visszalopakodik a pár száz méterrel arrébb lévő leállósávig és ott lesurran, mintha ott se lett volna. A terv nem vált be, a forduló szélesre sikerült, a manővernek (szerencsére áldozatot nem követelő) ütközés lett a vége.

Hasonló esetből van sajnos bőven. Az észbekapás pillanata után a sztrádán megforduló vagy valamivel jobb esetben a leállósávon visszatolató autós mindennapos látvány az útkezelő forgalomfigyelő kameráin. (Nem szembefordulós, de hasonló volt az az eset is, amikor egy néni már a pályán, menet közben eszmélt rá, hogy elfelejtette megvenni a matricát. Annyira megrémült, hogy ijedtében egy telitalpasat fékezett, megcsúszott és le is sodródott az útról.)

Nagyon gyakori az olyan megfordulás is, amikor a megfelelő lehajtót elnézi az autós és úgy dönt, nem megy el a következő lehajtóig, mert nem akar felesleges kilométereket megtenni, üzemanyagot pazarolni és időt veszíteni. Pedig ilyenkor sajnos jó esélye van arra, hogy az összes, még hátralévő idejét elveszíti, ráadásul esetleg ártatlanok életét is követeli a spórolási kísérlet. A nagy sebességű forgalomban, a manőverre nem számító, alacsony figyelmi szintű, a sávjukban akadályra nem számító autósok között extrém mértékű kockázatot jelentő a megfordulás, így menekülni próbálni az időveszteség, a büntetés vagy a többletkilométerek, többletfogyasztás előtt nagyon nem jó ötlet. Az ebből eredő halálos balesetek sokszor alig pár ezer forint elvesztése miatti félelemből következnek be. És ez nagyon-nagyon szomorú.

A forgalommal szemben autózás másik legtipikusabb oka forrásunk szerint a navigáció utasításainak vakon követése. Ez általában nem úgy történik, hogy a navi konkrétan a sztrádán akarja megfordítani az autóst, hanem az elavult térképadatbázis áll a háttérben. A nem frissített gyári autós navigációk vagy régi GPS-készülékek sokszor nem is tudják, hogy egy viszonylag frissen átadott autópályán vannak, hanem azt hiszik, hogy a sofőr valami földúton csetteg éppen, ezért adják ki a parancsot: "Forduljon meg, ahol lehet!". A hiányos, elavult térkép lehet az oka annak is, hogy a navi egy sima kereszteződésnek gondolja az autópálya és a keresztező út lóhere-csomópontját és felküldi a sofőrt a rossz oldalra. Szó se róla, kell egy szellemi állapot a sofőr részéről is ahhoz, hogy kritika nélkül engedelmeskedjen ezeknek a parancsoknak, de a nagy számok törvénye alapján időnként bizony megtörténik, a GPS szava erősebb hatású a valóságnál.

Ezért hajtanak hát a hazai forgalomban a leggyakrabban a forgalommal szemben az autópályákon egyesek. Az a két esettípus, amelyet talán laikusként a leggyakoribbnak gondolnánk, valójában a legritkábban fordul elő. Forrásunk sem a "nagyon öreg volt, nem kellett volna már vezetnie" típusú esetről, sem az "elnézte a felhajtónál a táblákat és a rossz irányba ment fel" jellegű hibáról nem tudott a közelmúltból példát mondani.

Sajnos a jelenséget teljesen megszüntetni képes megoldás egyelőre nincs. A Magyar Közút természetesen igyekszik a lehető leggyorsabban megoldani ezeket a problémákat, a figyelő kamerák szoftvere sok esetben képes önállóan észlelni a többiekkel szemben autózókat, de még ilyenkor, a közveszélyes autós megpillantása után is súlyos percek telnek el, amíg kimegy a riasztás és kiér egy rendőr vagy akár egy közutas autó, hogy megállítsa az ámokfutót. Mi, többiek sajnos nem tehetünk mást, mint hogy még a sztrádán sem engedjük lanyhulni a figyelmünket mindig éberek maradunk, mindig szem előtt tartjuk azt a képtelen lehetőséget, hogy egyszer csak feltűnik valaki szemben velünk, a belső sávban - és utána igyekszünk ép bőrrel megúszni ezt a rém kényelmetlen találkozást.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy biztosítás tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország kamion Hollandia kaiyun járda zöld felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi e-roller 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok tesla Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás BYD ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő kínai autó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán baleset mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő magyarország agymotor gyorshajtás képernyő kresz THK figyelmetlen sofőr figyelmetlenség kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság elektromos autó repülő autó antric kerékpár cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón robogó elektromos robogó roller parkolás gck hidrogén párizs 2024 up and charge induktív töltés sebességkorlátozás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ