A Connecticut államban található 135 ezres város, New Haven kereszteződéseiben a jövő év közepéig 15 pontra telepítenek új forgalomfigyelő kamerákat, melyek egyes tipikus autós szabálysértések szankcionálását szolgálják. Piros lámpán áthajtás, gyorshajtás: a kamerák által rögzített szabálytalanság az első esetben 50, a továbbiakban 75 dolláros automatikus bírsággal jár majd.
A Connecticuti Közlekedési Felügyelet a 19 javasolt helyszín közül 15-ben engedélyezte az automatikus közlekedésbiztonsági berendezések, az úgynevezett piros lámpás és sebességmérő kamerák telepítését. Míg a tisztviselők hangsúlyozzák, hogy a kamerák biztonságosabbá teszik az utakat, addig a New Haven-i lakosok egy része másként vélekedik.

fotó:wikipedia.org
Nem is ok nélkül, hiszen a városban már eddig is voltak hasonló céllal telepített kamerák, de ezekben a kereszteződésekben ugyanúgy történnek balesetek, mint korábban, amíg nem voltak kamerákkal ellátva a helyszínek. A helyiek egy része nem érzi magukat biztonságban, a sofőrök egy része szerintük felelőtlenül vezet, és egyáltalán nincs tekintettel a gyalogosokra, sokszor a közlekedési szabályokra is fittyet hánynak és gyakori a gyorshajtás is.
Sokan úgy látják, hogy New Havenben egyedi közlekedési kultúra alakult ki. A lámpa sárga jelzésére legfeljebb lassítanak a sofőrök, és a tilos jelzés első három másodpercét is még sárgaként kezelik. (A Budapesten közlekedők számára is ismerős lehet ez a jelenség. Ha mégis megáll valaki a pirosnál, azt sem teszi sokáig, a legtöbben egyszerű stoptáblaként értelmezik a tilos jelzést. Magyarul: ha nem jön senki, akkor sokan nem teketóriáznak, simán áthajtanak a kereszteződésen a tilos jelzés ellenére.
Az aggasztó tapasztalatok miatt sok New Haven-i nem érzi úgy, hogy a kamerák ezen a helyzeten érdemben változtatnának. Úgy gondolják, ez nem oldja meg a problémát, hiszen valakit milliószor rajtakaphatnak, attól nem fog változtatni a szokásain. Ennek ellenére örülnek a kameráknak, de felhívják a figyelmet a szükségesnél kevesebb lámpás gyalogosátkelőre, illetve arra is, hogy az ilyen helyen már meglévő lámpák programozása is messze van az ideálistól. Ha túl sokáig kell várni a zöldre, akkor a gyalogosok megunják a várakozást és inkább ők is átkelnek a tiloson.

fotó:wikipedia.org
A helyi rendőrség a város településszerkezetében látja a probléma forrását. Úgy vélik, az 50-es, 60-as években épített utakat úgy tervezték, hogy gyorsan, könnyedén lehessen rajtuk autózni. Mára viszont a városi utak tervezésénél már nem ez az elsőrendű szempont és New Haven-ben is sokan gondolják úgy, hogy a biztonság előnyt kell élvezzen a sebességgel szemben.
Kíváncsian várjuk, hogyan alakul majd a New Haven-i közúti közlekedés újraszervezése; vajon Amerikában találnak valami életképes köztes megoldást a kecske-káposzta problémára; sikerül megtartani a járműközlekedés gyorsaságát, hatékonyságát úgy, hogy az ne menjen a gyalogos, bringás közlekedők biztonságának és biztonságérzetének rovására?


