Az éjszakai vezetéssel kapcsolatos ellenérzések nagy részéért a fényszórók fényereje okolható, és ironikus módon gyakran nem a szerény, hanem épp ellenkezőleg, a túl erős fényszórók miatt kerülik a sofőrök az éjszakai autózást. Az országúti vakítással kapcsolatos egyre szaporodó panaszok miatt a brit járműműszaki hatóság, a DVSA fokozza az illegális, utólag beépített LED-es fényforrással feljavított fényszórók ellenőrzését, illetve azok kiszűrését.
Sok más országhoz hasonlóan az Egyesült Királyságban sem szabályos, ha valaki LED-es „izzót” szerel a hagyományos, halogén izzó helyére. Ennek ellenére ott is sokan jó ötletnek tartják, hogy modernebb megjelenést kölcsönözzenek az autójuknak a kékes fényű lámpával, vagy hogy a nagyobb fényerő miatt jobban lássanak éjszaka vezetés közben. Pedig ezzel 1000 fontos bírságot kockáztatnak, illetve az autó műszaki vizsgája is ugorhat, ha rajtakapják a sofőrt az illegális cserén.

Az utólag beszerelhető LED-es fényforrások között van Magyarországon legálisan beépíthető is
Bár aránylag veszélytelen módosításnak tűnhet az extra fényerő, mégsem az. A statisztikák szerint Nagy-Britanniában évente 280 balesethez – ezek között hat halálos is szerepel – van köze az autóvezetőket elvakító fényszóróknak. A helyi hatóságok célja, hogy már a boltokból is eltávolítsák a megtévesztő termékeket, amelyek használata illegális. Ezek csomagolásán gyakran szerepel, hogy közúti forgalomban is használhatók, holott ez nem így van. A legtöbb utólag beépíthető LED-es fényforrás legfeljebb terepen, esetleg munkalámpaként használható, de semmiképp nem alkalmasak, vagy legalábbis nem minősítettek arra, hogy közúti közlekedésben használják őket.
Az elmúlt hónapokban a brit hivatal egyre több, a vezetőket elvakító, feltételezhetően szabálytalanul beszerelt LED-es fényforrás miatti panaszáradat után döntött a keményebb fellépés mellett. A nagy intenzitású LED-izzók vakító fénye ideiglenesen elvakíthatja a sofőröket, növelheti a reakcióidőt, és bizonyos esetekben elriaszthatja az embereket a naplemente utáni vezetéstől.
Ha valaki Magyarországon gondolkodik lámpatuningon, neki eláruljuk, hogy jelenleg egyedül az Osram kínál olyan LED-es fényforrást, amelyet legálisan lehet meglévő, halogén izzóra tervezett lámpatestbe szerelni. Persze itt sem bármibe, egyedül a gyártó által jóváhagyott márkák, modellek fényszóróiba. Ezeket az Osram oldalán megtalálható listából lehet kikeresni.

A fényszórótechnológia az elmúlt években gyorsan fejlődött. A halogénlámpákról a bi-xenon és LED rendszerekre való áttérés tagadhatatlanul javította a látási viszonyokat a vezetők számára, különösen a kivilágítatlan vidéki utakon. De az egyik közlekedésben résztvevő csoport biztonsági előnyei a másik számára fokozott kockázatot jelenthetnek. Sőt: nem csak a többi közlekedőnek okozhat problémát a túl erősen világító fényszóró, hanem az autó vezetőjének is. A brutális fényerejű LED-es fényszórók korában már az sem ritka, hogy éjszaka, országúton, reflektorral autózva a fényvisszaverő közlekedési táblák vakítják el a sofőrt. Néhány autógyártó már felimserte ezt a problémát, és olyan intelligens lámpavezérlést alkalmaz, amely ilyen esetben ugyanúgy kimaszkolja a táblát - magyarul nem világítja meg - mint ahogy a szembejövő, vagy éppen utolért másik autót szokás.
A rosszul beállított, sok esetben sérült, karcos burájú fényszórók és a terepjárók növekvő népszerűsége – a magasabbra szerelt fényszóróikkal – is hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre gyakoribbak a vakító fényszórók. Ezért is érdemes még hagyományos izzós lámpával felszerelt autóknál is a fényszóró pontos, szervizben történő beállítása. Manuális fényszórómagasság-állítási lehetőséggel ellátott autóknál pedig bátran állítsuk lejjebb a fényszórókat, ha nagyon megpakolt autóval közlekedünk, és amúgy a megszokottnál magasabbra világító lámpák a szembejövőket elvakítanák.
Emellett nem is biztos, hogy indokolt több száz méterre elvilágító, a Napot túlragyogó autólámpák használata. Évtizedek óta biztonsággal lehet közlekedni éjszaka egy tisztességesen beállított, hagyományos halogén fényszórós járművel is. Elég, ha nem karcos a lámpabura és tisztességesen be van állítva, oda világít, ahová kell.


