Honnan tudjuk, hogy a sok indokolatlan korlátozó tábla közül melyik fontos tényleg?

Nehéz lenne megmondani, pontosan mikor csúszott ki végleg a kívánatos pályáról a közúti forgalomszabályozás táblázási logikája, de ami most tapasztalható Európa jelentős részének úthálózata mentén, ide értve a magyar utakat is, az messze túl van a realitás, a célszerűség és a betarthatóság határain. A táblák - elvileg a balesetmegelőzés illetve a közlekedésbiztonság fontos eszközei - végeérhetetlen, értelmezhetetlen, feldolgozhatatlan színes illusztrációvá olvadnak össze az utak mentén, a közlekedők pedig majdnem pont ugyanúgy magukra maradnak a veszélyhelyzetek érzékelésében, mintha egyetlen figyelmeztető tábla se lenne sehol a valóban veszélyes pontok, útszakaszok előtt. 

És még az a jobbik eset, amikor az útkezelő csak saját felelősségének túlbiztosítása szándékával tábláz agyon mindent (jobbára ez a helyzet a hazai országutakon). Kellemetlenebb, amikor egy politikai erő kezdi kampányeszközül használni a forgalomszabályozást (ez zajlik ma Budapesten, de tudunk példát mutatni a jelenségre számos más településen is). És akkor tud végképp elfajulni a helyzet, amikor a helyi és/vagy országos hatóságok meglátják a költségvetési bevételi lehetőségeket is az általános túlkorlátozásban. Ez utóbbi a helyzet ma Olaszországban és talán Németországban is. 

És mintha nálunk is ketyegne az időzítő ezen a bombán. A sok új telepített sebességmérőt, vagy legalább azok dobozát látva a városokban, falvakban az a pesszimista sejtésünk alakult ki, hogy csak idő kérdése a közlekedési bírságok szedésének és felhasználásának önkormányzati szintre kerülése. Ha pedig ez bekövetkezik, biztosan jönnek majd az újabb, immár elsősorban bírságbevételi céllal alkalmazott túlkorlátozások - még több felesleges tábla.

A Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület alapítása óta küzd a túlszabályozás, túlkorlátozás ellen, de nem azért, mert szeretnénk felelőtlenül száguldozni az utakon. Hanem azért, mert úgy látjuk, hogy a túlzó gondoskodás szándéka kontraproduktív! Az agyontáblázott utakon már nem lehet tudni, melyik az a tábla, amelyiket tényleg komolyan kellene venni, ezért a valóban veszélyes helyek kvázi újra jelöletlenné válnak. És ezt nem azért mondjuk, mert mi magunk nem figyelünk vagy nem tudunk odafigyelni a táblákra! 

A korlátozások általános elkomolytalanodásáról alkotott véleményünket megerősíti kivétel nélkül minden témába vágó beszélgetésünk a közlekedési hatóságok, az útkezelők, más civil közlekedésbiztonsági szervezetek képviselőivel. 

- Azt mondod, a szabályokat betartva kell közlekedni. Oké, akkor te tényleg betartod a 40-es táblát az Erzsébet hídon, a 30-ast a Margiton, az eddigi 70 helyett 50-nel mész a rakpart frissen korlátozott szakaszain, 40-nel kanyarodsz fel az M1-re az autópálya rámpáján, vidéken pedig állandóan, folyamatosan lépésben gurulva várod az őzet az utak mellett? -  kérdezzük rendőrtől, járművezető-oktatótól, hétköznapi közlekedőkről, és a válasz mindig ugyanaz: jó, hát azt pont nem... 

Az ellentmondás a valóság és a szabályrendszer között oda vezet, ami maga az örkényi, abszurdisztáni szürrealitás. Informálisan több helyről is megerősített, de az utakat használók által is tapasztalható tény, hogy az elhúzódó útépítések túlzó és értelmetlen sebességkorlátozásainak betartását a hatóságok tudatosan, az útkezelő kérésére nem ellenőrzik. Egyrészt, mert olyan tömegben kellene ontani a bírságokat, ami már politikailag is aggályos lenne. Másrészt pedig ha a közlekedők tényleg betartanák ezeket a korlátozásokat, olyan mértékben lassulna be a forgalom, hogy az már az útkezelőnek is gondot okozna. Annak az útkezelőnek, aki elfogadta azt az időszakos üzemeltetési tervet, ami szerint az építő cég kirakta a táblákat!

Méréseink is vannak értelmetlen, túlzó korlátozások be nem tartásáról. Tudunk olyan táblát, ahol gyakorlatilag nulla az útkezelő által jelzett sebességgel haladók aránya, ismerünk olyan útszakaszokat, ahol súlyos veszélyhelyzetet generál, ha valaki megpróbál annyival menni, amennyivel szabad. És sajnos sokan nem is tudatosan szegik meg a szinte megszakítás nélkül érkező korlátozásokat, hanem már észre sem veszik őket.

Mit tudunk tenni, hogy ez a helyzet megváltozzon?

Az útkezelők győzködése a  túlkorlátozás csökkentéséről ritkán vezet eredményre. Ha egyszer valaki kirakott egy felesleges 60-as, 30-as, 40-es táblát, egy Előzni tilost, sose szedi be többet, mert fél attól, hogy egy esetleges baleset után az ő felelősségét állapítják meg. Sajnos a hazai bírósági gyakorlat hajlamos is erre; a bíróságok szeretik a szegény állampolgár helyett az arctalan vállalatra hárítani a felelősséget, hiába alapszabály a közlekedésben, hogy mindenki mindig felelős a saját döntéseiért.

A jelen helyzetben egy dolgot bírtunk kitalálni, ami sok szempontból hasonlít egy sebtapaszra általános keringésösszeomlás esetén. Megjelölhetnénk azokat a táblákat, amelyek tényleg fontosak. Ebből az ötletből lett a Pötty:

Piros pöttyöt ragasztunk azok alá a táblák alá, amelyeknél tényleg fontos a tiltás, korlátozás kritikátlan betartása és sárga pöttyöt azok alá, amelyeknél érdemes a szokásosnál is jobban odafigyelni a környezetre. Természetesen senkit nem biztatunk a szabályok, a korlátozások figyelmen kívül hagyására, ellenkezőleg: arra biztatunk mindenkit, hogy a megjelölt pontokon nagyon is vegyék figyelembe ezeket.

További részletek a Pöttyről - itt!

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ