A figyelemelterelés/felügyelet a közúti balesetek leggyakoribb oka. Tavaly az osztrák autópályákon és autóutakon 569 baleset volt közvetlenül ennek az oknak tulajdonítható, ami az összes baleset több mint egynegyede (2023-ban összesen 2137 baleset történt autópályákon). Az osztrák autópályaépítő és -fenntartó ASFINAG által megrendelt felmérés szerint különösen a mobiltelefonok okozzák a problémát, melyek ma már állandó társak a volánnál. A megkérdezettek közel 60 százaléka elismerte, hogy vezetés közben használja a mobiltelefonját, akár telefonálásra, akár üzenetek olvasására, akár saját maga írja azokat. A 30 év alatti vezetők körében ez az arány elérte a 80 százalékot.
A megoldás egyszerű az ASFINAG szerint: tartson szünetet, és biztonságban telefonáljon, olvasson vagy írjon üzeneteket. A 2250 kilométeres osztrák autópálya-hálózaton átlagosan 9 kilométerenként található pihenőhely.
A 2024 májusában végzett felmérésben több mint 800 járművezetőt kérdeztek meg, és a válaszokat anonim módon elemezték.
Az eredmények:
- A megkérdezettek csaknem fele „kényelmetlenül” érzi magát, ha nincs mobiltelefon elérhető közelségben a járműben.
- 40 százalékuk a mindennapokban gyorsan szeretné elolvasni és megválaszolni az SMS-eket, és negyedüknek az is kellemetlen, ha még nem olvastak el egy üzenetet.
- Közel 20 százalék ezért még vezetés közben is elolvassa az üzeneteket. És a többségük azonnal vissza is ír.
- A válaszadók kétharmada rendszeresen telefonál, de kihangosító készülékkel. Minden hetedik azonban még mindig a füléhez tartott mobiltelefonnal telefonál.
- Minden harmadik ember készített már videót vezetés közben, és a fiatalabbak ebben a tekintetben lényegesen aktívabbak. 60 százalék a 30 év alattiak közül filmez valami látványosat/izgalmasat vezetés közben.
- Összességében a megkérdezettek közel 60 százaléka ismerte el, hogy vezetés közben valamilyen módon használta mobiltelefonját. A fiatalabbak (30 év alattiak) körében ez az arány elérte a 80 százalékot. Minden második ember használja rutinszerűen menet közben a navigációs készüléket vagy a rádiót.
A következő okokat adták meg ezekre az aggályos viselkedésekre:
- szünetet tartani a vezetésben fárasztó;
- a mobiltelefon használata „úgyis csak rövid ideig tart”;
- a pihenőhelyek túl messze vannak.
A meglévő bírságok (100 euró) sokak számára nem eléggé elrettentőek, a válaszadóknak csak egyharmada tartja ezt elegendő oknak mobilozás elkerülésére. A válaszadók mindössze 7 százalékát büntették meg az elmúlt öt évben. A fiatal férfiak azonban kiemelkednek: 16 százalékukat szólították már fel fizetésre.
A közlekedésbiztonsági szakértők szerint legkésőbb két óra vezetés vagy 200 kilométer megtétele után szünetet kellene tartani. Ezt azonban a sofőröknek csak egyharmada teszi meg. Tízből kilenc válaszadó csak 500 kilométernél hosszabb út után megy parkolóba vagy pihenőhelyre, ahol átlagosan 15 perces szünetet tartanak. Ennek fő oka a fáradtság és egy emberi szükséglet, a WC-szünet.
A baleseti statisztikákból (Ausztriában) egyértelműen kiderül, mennyire veszélyes a figyelemelterelés és a figyelmetlenség: 2023-ban 569 baleset volt erre az okra visszavezethető, amelyekben 119 ember sérült meg súlyosan. Tizenkét ember vesztette életét a balesetekben. Ezt követte a biztonságos távolság hiánya (523 baleset 49 súlyos sérüléssel és egy halálos áldozattal) és a nem megfelelő sebesség (439 baleset 62 súlyos sérüléssel és tizenkét halálos áldozattal).
Az ASFINAG kiemeli, hogy a megoldás egyszerű, ugyanis átlagosan kilenc kilométerenként van egy pihenőhely. 130 km/h sebességgel alig négy perc alatt el lehet érni egy „Park & Write” területre, ahol biztonságosan lehet üzeneteket olvasni vagy írni, telefonálni, a navigációs rendszert programozni vagy a megfelelő rádióállomást beállítani.
Ezt teszi az ASFINAG a vezetés közbeni mobilozás, érintőképernyőzés ellen:
- Az újságokban, rádióspotokban, online bannereken és a közösségi médiában megjelenő hirdetések felhívják a figyelmet a „Park & Write” létesítményekre, ahol „érdemes megállni, hogy megnézzük a mobiltelefonunkat”.
- Június 24-től közvetlenül az autópálya fölött és oldalán hídbannerek (177 db) és 24 lapos plakátok (239 db) hirdetik ezt a lehetőséget.
- Az ASFINAG néhány pihenőhelyet külön „Park & Write” területként is megjelölt.
- A cserélhető szöveges kijelzőkre új szlogenek is kerültek – például: „Ha te írsz, ki vezet?”
Egyesületünk tavaly fogott bele egy részletes tanulmány elkészítésébe ebben a témában és nagyon hasonló eredmények születtek. Alapvető különbség azonban az, hogy a magyar rendőrség nem vizsgálja a figyelemelterelést, mint okot, hanem legfeljebb csak a közvetlen okokat, mint például a sebesség nem megfelelő megválasztása, ittas vezetés stb. Emiatt egyelőre a figyelemelterelt vezetés – bár az EU-s közlekedésbiztonsági szervezetek is egyre inkább előveszik a témát – Magyarországon nincs a hivatalos balesetmegelőzési aktivitás fókuszában. Ezért is készítettük ezt a tanulmányt .
fotó: Unsplash