Egy óra alatt 4000 gigabájt adatot termel egy önvezető autó

Miért van értelme az 5G hálózatnak? Egyrészt gyorsabban jönnek a cicás videók 4K felbontásban, másrészt az önvezető autók is tudnak majd kommunikálni egymással, és ez egész izgalmasan hangzik.

Az MI és más feltörekvő technológiák támogatásával gyors ütemben fejlődnek a vezetéstámogatásra, a jobb járműteljesítményre, a forgalomfigyelésre és az energiahatékonyságra vonatkozó fejlettebb szolgáltatások. Elemzői előrejelzések szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 gigabyte adatot generál.

Letöltés (10)

A technológia révén az út mentén elhelyezett szenzorok, illetve közlekedésirányító rendszerek jelzést küldjenek a járműveknek, így például egy balesetről vagy egy lámpás csomópont terheltségéről azonnal értesülhet a vezető, ami alapján pedig új, gyorsabb útvonalat választhat. Az állandó út-jármű kommunikációs kapcsolat elterjedésével a közlekedés dinamikája alapjaiban változhat meg, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása nagyban csökkentheti a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét. A kevesebb dugó nemcsak kevesebb környezetszennyezéssel, hanem gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen több időnk jut produktív tevékenységekre.

Fókuszban Zalaegerszeg és a Műegyetem

Az 5G hálózatokon pillanatok alatt fel lehet tölteni egy központi felhőbe a különböző szenzorok által rögzített információkat azokról az autókról, amelyek valamilyen szintű önvezető képességgel vannak felszerelve. A felhőben a „központosított” logika képes kiszolgálni több tízezer autót is. Többek közt az ebben rejlő lehetőségeket is vizsgálják a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) kutatói az Ericsson és a Magyar Telekom partnerségével azon a hálózaton, melyet tavaly év végén állítottak üzembe a partnerek. A projekt részeként az Ericsson egy komplett 5G teszthálózatot épített ki, amely a BME I épületében beltéren és az épület szomszédságában kültéren egyaránt működik, valamint az Ericsson K+F központjának kutatólaborjában is elérhető.

Letöltés (10)

A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán számos iparági szereplő együttesen vizsgálja, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és partnereivel Magyarországon először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben. Az Ericsson más hasonló projekteben is részt vesz: Svédországban a Scaniaval épített ki 5G teszthálózatot Södertäljében a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, nemrég pedig egy barcelonai tesztpályán vett részt a dedikált 5G hálózat kialakításában.

Frissítés észrevétlenül

A gyors vezeték nélküli kapcsolat a fentiek mellett számos más, a vezető kényelmét szolgáló megoldás bevezetését és alkalmazását teszi lehetővé. Így többek közt az autók fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy néhány perces megállás alatt, észrevétlenül frissíteni lehet, aminek köszönhetően már nem csak a pár évenként esedékes időszaki szerviz során végezhető el ez a folyamat.

Még a frissen frissített HD-térképek is tartalmazhatnak elavult információkat. Ilyen esetekben az autók valós idejű frissítéseket is küldenek a Mobile Edge Cloudnak, ami lehetővé teszi, hogy a mögöttük haladó autók is megkapják a releváns frissítéseket a felhőből. Mindehhez az is kell, hogy a gépjárműipari fejlesztések mellett az 5G hálózatok nemzeti és nemzetközi kiépítése, és az ehhez szükséges döntések is kövessék a technológiai fejlesztések ütemét.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz rendszám blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris tűzoltóautó Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Jaguar Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF Volán buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút BMW üldözés tetőbox prius toyota prius szabálytalanság busz megállás dashcam 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma volkswagen természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr kresz tábla union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó metró alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 mentők m3-as autópálya roller vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda körforgalom közlekedésbiztonság autópálya Toyota hülye kiírás büntetés baleset környezetvédelem Hollandia villamos útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE Budaörs autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa 8126 hibás tábla aszfaltfestés felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás kresz M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben kerékpár magyarország autólopás hülyeség hőség győr kerékpáros figyelmetlenség balesetmegelőzés kerékpársáv suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés citroen francia gazdagrét városépítészet koppenhága hidrogénautó fiat jegy Gyermekvasút jog parkolás fizető parkolás bérlet autóroncs Olaszország elektromos autó Budapest múzeum talált tárgyak BKK közösségi Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd

Legutóbbi bejegyzések

Archívum