Az autóipar fejlődésének szórakoztató kísérőjelensége, ahogy a nagy cégek olykor cuki csetlés-botlásba keverik saját magukat a modellek neveinek megválasztásával. Ha alaposan belegondolunk a problémába, tényleg nem kis feladat összehozni egy olyan házi nevezéktant, ahol egy-egy egyszerű márka/modell/változat jelzés képes egyszerre megjeleníteni a tradíciót, a műszaki tartalmat, méretet, esetleg felszereltségi szintet, teljesítményt, olykor egy prémium- vagy épp budget-almárkát és számos egyebeket, és még jól is hangzik.
Mivel azonban az autógyártók olykor hajlamosak túlságosan is alaposan belegondolni ebbe a problémába, illetve mivel az elektromos mobilitási tranzíció egy csomó márkánál gyakorlatilag megduplázta a modellek számát - már ha a márka olyan modellstratégiát alakít ki, ahol az elektromosság és/vagy hibridség nem csak a hajtásra, hanem a teljes platformra és dizájnra is kiterjed. Így születhettek olyan névszörnyetegek, mint mondjuk a Mercedes-Maybach EQS SUV vagy a Toyota bZ4X (bZ: Beyond Zero), amiből hamarosan kombi is lesz, bZ4X Touring néven.
Egy friss közlemény szerint a Volkswagen is kezdett belefulladni az elektromos mobilitást, méretet jelző számot, néha mégiscsak egy jól hangzó új nevek és a hatalmas értéket jelentő hagyományos típusjelzések kavargó katyvaszába és most belevágnak egy egyszerűsítésbe. A VW új névstratégiája a belső égésű motorral felszerelt modellek világszerte ismert és népszerű elnevezéseit kezdi alkalmazni a teljesen elektromos modellekre is, amelyeket viszont továbbra is megkülönböztet az ID. jelzéssel. (Itt szeretném kifejezeni köszönetemet a nemzetközi autós újságírói közösség nevében, hogy továbbra is megmaradhat az olykor izgalmas kihívás: a VW ID. modellekben eszerint megmaradó "." karakter hibátlan elhelyezése a szövegekben.)
Az első ilyen autóként 2026-ban érkezik: a VW ID. 2all nevű tanulmány, amit még egy nagybetű-kisbetű csavarral is megfűszerezett a márka, szerencsére sorozatgyártású változatában már nem ezen a néven kerül piacra, hanem az autóvásárlók számára sokkal egyértelműbb VW ID. Polo típusjelzést kapja majd.
Ahogy Thomas Schäfer, a VW-csoport Volkswagen márkáért felelős vezérigazgatója megfogalmazza, ami kívülről végig nyilvánvalónak tűnt az ID.3-4-5 és Buzz évei alatt is: „Modellneveink mélyen beivódtak az emberek emlékezetébe. Ezek az elnevezések egy erős autómárkát szimbolizálnak, és olyan tulajdonságokat testesítenek meg, mint a minőség, az időtálló dizájn és a mindenki számára elérhető technológia. Ezért a jól ismert neveinket magunkkal visszük a jövőbe. Az ID. Polo csak a kezdet.”
És már azt is tudjuk, hogy fogják hívni az elektromos kis Volkswagen sportváltozatát. Mindenki kapaszkodjon meg, a marketingesek elképesztő bravúrt hoztak össze: ez lesz a Volkswagen ID. Polo GTI! A T-Cross elektromos változatának neve is megvan már (sőt: a prototípus is elkészült), de itt egy kis csavart azért mégiscsak belevittek a történetbe: ő lesz a VW ID. Cross.
Mi pedig a jövő héten ezeket a visszanormálisodott nevű elektromos Volkswageneket meg is nézzük Münchenben, az IAA Mobility kiállításon!