Nem nagy boldogság, amikor az egyszeri autós végre begurul a pihenőhelyre, és a kipukkadás határán feszülő hólyagjával azt tapasztalja, hogy a mosdó épülete egyrészt a pihenő túlsó végén van, másrészt messzire kell megállni tőle, mert a parkolóhelyekhez képest is mintha direkt a lehető legrosszabb helyre építették volna. Márpedig újabb gyorsforgalmi útjaink pihenőiben valamiért épp ez a helyzet. A szerencsétlenül megtervezett újkori magyar pihenők jelenségére az M44-esen autózva figyeltem fel a minap, itt csináltam is (már a kocsihoz visszafelé tartva, a ráérősebb időszakban) egy képet, de a Google Maps műholdképeit nézegetve a többi újabb sztrádánkon is megfigyelhető a jelenség:
A mosdóépület a bejárattól a lehető legtávolabb, a parkolók sorának végén található az M44-esen
Az M44 fenti pihenője a műholdképen: a nyilak irányában érkező autósok a legtávolabbi pontban találják a mosdót, a legtöbb parkolóhely a parkoló végében elhelyezett épülettől távol esik
Ugyanez a helyzet az M35, M85 pihenőiben is
Pedig nem volt ez mindig így. Az M3-as és az M1-es régebben épült pihenői például még jóval komfortosabb kialakításúak. A klotyóépület közelebb van a pihenő bejáratához és mindkét oldalon vannak előtte parkolók, így forgalmasabb időszakban is nagyobb az esélye, hogy sikerül közel megállnunk a mosdóhoz, ami praktikus, ha már nagyon sietnénk, ha hideg vagy meleg van, vagy ha esik az eső:
És persze örök kedvenc ingyenes sztrádapihenőinkben, az osztrák Asfinag létesítményeiben is optimális a helyzet: az épület a parkoló elején van és van előtte sok közeli parkolóhely:
Gyorsan szólunk is az MKIF-nek, hogy ha netán új autópályát vagy csak új pihenőt építenek, legyenek olyan jó fejek és térjenek vissza a régi gyakorlathoz, amikor még a klotyó volt a sztrádamenti kiállók fókuszában!