A Vinci Autoroutes nevű cég közlekedési koncessziós szolgáltatásokkal foglalkozik, egyebek mellett francia autópályákat is üzemeltetnek. A Párizsi Autószalonon az övéké volt a legnyomasztóbb stand: egy nagy négyszög, amelyet összetört, jellemzően hátulról érkező, nagy erejű becsapódások nyomait viselő furgonok alkottak.
Ezek a furgonok ugyanolyan típusú balesetekben törtek össze, amit a hazai gyorsforgalmi úthálózat kezelői, a Magyar Közút és az MKIF is jól ismernek. Mi is nyomasztóan gyakran kapunk hazai videót a munkavégzés közben alig fékező vagy lassítás nélkül az álló vagy lassan haladó útkarbantartó járművekbe csapódó autókról, de a 4443 kilométernyi autópályát kezelő Vincinél ez hetente többször előforduló jelenség.
Amikor megkérdeztem a standon a cég képviselőjét, hogy mit gondolnak, mi okozza ezeket a baleseteket, gondolkodás nélkül jött a válasz. A hölgy egy fanyar grimasz kíséretében felemelte a telefonját: ez.
A francia autópályákon egyébként van egy érdekes szabály. Ha a leállósávban útkezelői jármű áll vagy halad lassan, a közlekedőknek a külső sávból be kellene sorolniuk a középső vagy belső sávba, amíg elhajtanak mellette. Ezt persze szinte senki nem teszi meg és a Vinci nagy bánatára a francia rendőrség sem foglalkozik a betartatásával. Ez igazán sajnálatos, hiszen egy ilyen egyszerű, de odafigyelést igénylő biztonsági szabály be nem tartása kapcsán remekül meg lehetne dorgálni nevelési célzattal a bamba vagy lusta járművezetőket. Egy-egy ilyen akció és akár egy enyhe büntetés segíthetne elkerülni, hogy valamikor később már ne csak ne váltson sávot a sárga furgon mellett az útra nem figyelő, vígan mobilozó vagy az érintőképernyőt nyomkodó autós, hanem esetleg bele is csapódjon a leállósávon vagy egy terelésben álló útkezelői kocsiba.
A Vinci saját eszközt is kidolgozott ezekre az esetekre, amelyekkel ha az ütközést nem is, saját dolgozóik védelmét legalább elkerülhetik. Az út szélén álló járművük tetején egy kamera figyeli a mögöttes forgalmat, a kameraképet pedig AI elemzi. Ha a számítógép lassítás, irányváltás nélkül a karbantartó jármű felé tartó másik járművet észlel, hangjelzéssel riadóztat, az útjavító munkások pedig még időben kiszaladhatnak a veszélyzónából, hogy a szalagkorlát túloldaláról nézhessék, ahogy autójukba csapódik az érkező idióta.
A baleseti statisztikák és a közlekedésbiztonsági célú intézkedések, korlátozások persze, akárcsak nálunk, Franciaországban sem tükrözik a közlekedési szektor számos résztvevőjének, kutatójának napi tapasztalatát. A hivatalos statisztika szerinti fő baleseti okok az országban: gyorshajtás, alkoholos vagy drogos befolyásoltság. A figyelmetlenség, ide értve a mobiltelefon-használatot csak a statisztika 13%-ában jelenik meg, mint befolyásoló tényező. A közlekedéspolitika pedig, akárcsak nálunk, a könnyebb megoldást választotta. Folyamatosan lassítják a közlekedést, a hatóság pedig sebességet mér, vagyis minden közlekedőt kollektíven "büntet", de nem igazán törődik azzal a primer okkal, ami egyre több esetben a baleset valódi oka: hogy a sofőr a mobilját vagy a kocsi infotainmentjét babrálta az útra figyelés helyett az ütközés, gázolás előtt.
Tehát adott egy útépítés, előtte egy 80-as, vagy már így is életszerűtlenül lassú haladásra felszólító 60-as tábla, jön a táblát észre sem vevő, az útkezelő járműbe lassítás nélkül becsapódó mobilozó sofőr, és mi kerül a statisztikába? Gyorshajtás, esetleg nem megfelelő követési távolság. Mi pedig, akik nem mobilozunk, hanem az útra figyelünk, legközelebb már ugyanilyen helyzetben 40-es táblát kapunk, meg traffipaxokat mellé. És szerintünk ez nem jó közlekedéspolitikai irány - a Traffix.hu-t üzemeltető egyesületünk küzd is ellene, ahol csak lehet.