Amikor már azt hittem, mindent megtapasztaltam, amivel egy nyilvános töltőoszlop bosszantani tudja a hosszú útra indult egyszeri villanyautóst, megint tanultam valamit. Le is írom, mit, hátha te most elolvasod, és amikor legközelebb majd neked nem indul el a töltés, hiába csapkodod a Mobiliti-tokenedet egy osztrák AC-töltő RFID-olvasójához, eszedbe jut a sztori és megspórolsz pár megoldáskeresésre fordított negyedórát.
Szóval az úgy volt, hogy meghívást kaptam egy zöldenergetikai sajtóútra, Ausztriába, föld alatti hidrogéntározót meg hegy feletti gravitációs energiatározót nézni. A csapat stílszerűen két elektromos autóval indult útnak, amelyekhez volt két Mobiliti-töltőtokenünk is. A legnagyobb magyar e-autó-töltési szolgáltató mára széles körű európai roaminghálózatot biztosít mindenféle együttműködési szerződéseknek köszönhetően (még ha rohadt drágán is), tehát teljes biztonságban éreztük magunkat: biztos nem lesz gond a kényelmes, gyors töltéssel.
Aztán jött Tulln-an-der-Donau. A dunaparti városka központjában lévő töltőpontot a városi energia-szolgáltató üzemelteti, a töltők pedig a Mobiliti appban is látszanak. Mi baj lehet?
A tullni DC-töltőoszlop - itt csak egy kocsinak volt hely, amikor megérkeztünk a kettővel. Sebaj, lett volna időnk a lassú AC-vel is feltölteni az akkut
AC-oszlop, saját kábellel - szeretjük az ilyet, nem kell előtúrni meg a sárban húzgálni a mi kábelünket. A chipkártya szenzora jól látható a töltőfej felett balra
Három baj is volt. Először is: ahogy az egyik autót rákötöttük a két erősebb töltő egyikére, kiderült: ezek nem 380 kW csúcsteljesítményű hipertöltők, ahogy a Mobiliti térképe mutatja, csak 80 kilowattos mezei DC-töltők. Szerencsére nekünk ez is bőven elég - lett volna, ha az egyik konnektoron nem lógott volna már egy BMW, ami ugyan nem töltött már, a töltő szabad lett volna, ahogy ezt az app is jelezte - csak épp a kocsitól még akkor sem fértünk volna oda a csatlakozóhoz, ha ki tudtuk volna tépni a lereteszelt dugót belőle. Na mindegy legalább az egyik autó töltsön, mondtuk, és így is lett; a nagy teljesítményű DC-töltőn a Mobiliti-token egy érintésére elindult az energiaáramlás.
Érdemes nem hinni a Mobilit app számainak: a tullni DC-töltő nem tud 380 kW-ot, csak 80-at. Az ár pedig horror, jóval olcsóbb bankkártyával fizetni az oszlopoknál, már ahol lehet ilyet
A legtöbb töltőoszlop interface-e nem érintőképernyős, mint mondjuk egy Auchan vagy Metro benzinkút, hanem gombos-menüs. Ennek talán az lehet az oka, hogy a töltők túlnyomó részben nem esővédettek. Az mondjuk remek kérdés, hogy miért nem, fel is szoktuk tenni mindig minden töltőhálózat-üzemeltetőnek
A másik autóval ráálltunk egy 22 kW-os AC-oszlopra. Nagyon örültünk, hogy a töltő saját kábellel is rendelkezett, így nem kellett előszednünk a miénket, de az öröm gyorsan elszállt, amikor bedugtuk a csatlakozót a kocsiba, odaérintettük a chipkártyát az RFID-ikonhoz az oszlopon - de nem történt semmi. Jött egy kis burleszkjelenet; kihúztuk, visszadugtuk, másikat dugtunk be, előbb érintettünk, csak utána dugtunk, satöbbi, de minden hiába. A kocsi jelezte, hogy a csatlakozó a helyén van, az oszlop mindig boldogan csippant egyet a chipkártya érintésére, de a töltés nem indult el. Az idő fogyott: végül azt találtuk ki, hogy majd leváltjuk ezzel a kocsival a másikat a működő erősebb töltőn, ha az végzett.
Aztán, miután visszamentünk a kocsihoz, átparkoltunk, töltöttünk és épp indultunk volna, észrevettük a kis táblát az AC-töltők mögött. Nem csoda, hogy korábban nem láttuk meg, elég szerény kis tábla ő:
Középen az a kis maszat a legfontosabb jelzés a töltőponton
Ja, hogy az AC-töltőket is a DC oszlop termináljáról kell indítani! Ezt azért valami nagyobb táblán is lehetne jelezni, netán angolul is kiírni, meg esetleg az AC-oszlopokon is lehetne jelezni
Szóval hogy ha az AC-töltőt akarod indítani, akkor is fáradj oda a chipkártyáddal a DC-oszlophoz, mert ott kell kiválasztani az oszlopot és elindítani a töltést. Na sebaj, megint tanultunk valamit. És végül a szokásos záradék: itt se volt tető a töltőoszlopok felett, mert villanyautós kifejezetten szeret esőben ázni, miközben 400-800 voltos konnektorokat dugdos össze.
Amúgy ha valaki erre jár és csak bankkártyája van, azzal is fizethet Tullnban, nem kell előfizetésekkel meg regisztrációkkal vacakolni