Megjártuk Rotterdamot hidrogénautóval. 3300 kilométer öt nap alatt, vízpárát pöfögve

Május második hetében tartották Rotterdamban a World Hydrogen Summit nevű rendezvényt, melyen a jövő közlekedésének egyik új energiahordozójával foglalkozó vagy abban lehetőséget látó háttéripar összejött egy konferenciára, kiállításra, nyílt titkos tárgyalássorozatra és hasonlókra. Bár Magyarországon a hidrogénalapú mobilitással még épp csak ismerkedünk, mégis itt van már ez az egész épp eléggé ahhoz, hogy megformálódjon a fejemben egy elképzelés: próbáljuk meg elkérni a Toyotától a forgalomba helyezett Mirai hidrogénautójukat, tankoljuk meg a budapesti, Illatos úti töltőállomáson és induljunk el vele Rotterdamba, jó 1300 kilométerre. Nézzük meg, hol tart ma gyakorlati szempontból a hidrogénautózás, mennyire a jövő ez - vagy mennyire a jelen.

Legnagyobb meglepetésemre sikerült összehozni időre a projektet. A Toyota ideadta a kocsit és beszállt a túra költségeibe, Földes Attila, a Vezess.hu autós újságírója (és a Traffix-hu-t üzemeltető egyesületünk tagja) örömmel jött velem váltósofőrnek, én pedig a Traffix mellett a Player.hu és a Rakéta.hu újságírójaként indultam beszámolni a kalandról is, a konferenciáról is.

Img 9999

Útközben természetesen egy csomó közlekedés-szervezési érdekességet is megfigyeltünk, lefotóztunk, ezeket szép sorjában feldolgozom itt a Traffixon. Hamarosan közzéteszem a riportot a World Hydrogen Summitról is. De legelőször arról szeretnék mesélni, milyen volt elautózni pár nap alatt hidrogénnel a magyar, osztrák, német, holland autópályákon az Északi-tenger partjáig és vissza; van-e értelme ennek az egésznek, lesz-e belőle valami, legalábbis szerintem, az iparágtól független szakújságíró és a rugalmas, gyors, biztonságos, kényelmes, szabad közúti közlekedés ügyéért dolgozó civil szerint.

Ami biztos: a hidrogénautózás rendszeréből egy dolog, az autó már teljesen készen van. A Toyota Mirai egy gyors, stabil, kényelmes nagy túraautó, toyotás tömörséggel, az örökkévalóság ígéretével minden indexkapcsolásnál. A hűtött-fűtött motoros első ülésekben pihentető az utazás, az 1,9 tonnás autó puhán, finoman siklik és óra szerint 180, valójában 175 km/h-s végsebességénél is nyugodtan, kiszámíthatóan követi az utat. Mivel technikailag az üzemanyag-cellás hidrogénautó is egy elektromos autó, a 182 lóerős teljesítmény és a 300 Nm nyomaték természetes könnyedséggel, kuplungolások, váltások megszakításaitól mentesen áll rendelkezésünkre a jobb oldali pedál alatt. A Mirai utastere nagyon csendes, a haladás rezgésektől, vibrációktól teljesen mentes. Reggeli indulás után este, ezer kilométer levezetésével is pihenten, frissen lehet kiszállni belőle.

Img 9773

Img 9773

Img 9773

Ahol a technika kompromisszumot kíván, az a helykínálat. A hátsó ülések lábtere sokkal szűkebb annál, mint amekkorának egy ilyen nagy, csaknem öt méter hosszú kocsiban lennie kellene, csomagtartója pedig mindössze 300 literes. Ennek az az oka, hogy valahová el kellett helyezni a karosszériában azt a három darab, összesen 142 liter hasznos térfogatú tartályt, amelyben az elvben akár 5,6 kilogrammnyi hidrogént magunkkal vihetjük.

A Toyota Mirai viszonylag friss, harmadik éves modell, vezetéstámogatása ennek megfelelően egyszerre hasznos és idegesítő. Amikor egy német Stauban kell araszolni, akkor nagyon jól jön az önálló elindulásra-megállásra, iránytartásra képes önvezetés, ilyenkor a kezünket se kell a kormányon tartanunk. Autópályán, nagy sebességnél viszont zavaró a túl hamar lassító tempomat és a kikapcsolhatatlan sávelhagyás-jelző. A folyamatosan kormányzó sávtartást ki lehet kapcsolni, de a terelővonal megközelítését csipogással és enyhe visszakormányzással jelző rendszert nem; ez főként tereléseknél eredményez pánikszerű vakriasztásokat a kocsi részéről, amikor index nélkül lépjük át a sárga csíkokat követve a fehér vonalakat.

Ausztriában elég volt egyszer tankolnunk. Bécsben két hidrogénkút is van, mi egy OMV-kútnál töltöttük tele a tartályt kissé hororisztikus, 23,85 eurós kilónkénti áron, azonnali, bankkártyás fizetéssel. A töltés önkiszolgáló, a rendszer bolondbiztos; a töltőpisztolyt a csonkra illesztve egy reteszelő kar meghúzásával rögzül a csatlakozás, egy zöld gomb megnyomásával indul a töltés. Ezt megszakíthatjuk egy piros gombbal, vagy megvárhatjuk a töltés végét, amikor a reteszt oldva a pisztolyt visszaakaszthatjuk a helyére. Tiszta és egyszerű, mint egy villanyautó-töltő csatlakoztatása. Maga a töltés viszont lényegesen gyorsabb; öt perc alatt simán feltelik a negyedig lévő tank. Viszont a töltés, nem úgy, mint a kocsi, általában igen zajos. A legtöbb töltőoszlop mellett gyakran ott áll a magas hidrogéntartály is valahol, mellette pedig a 700 baros nyomást előállító töltőkompresszor, ami hajlamos iszonyú csattogással-csörgéssel kísérni a töltési folyamatot. Persze ez sem szükségszerű; két olyan Shell-kúton is tankoltunk, ahol a kompresszor még csak nem is látszott, a töltés pedig teljesen zajmentesen folyt le.

Img 9786

Németországban más a hidrogéntankolás rendszere. Itt egy chipkártyával kell indítani a töltést, amit a H2.live weboldalon lehet megrendelni egy regisztrációs folyamat kíséretében és 5-10 nap alatt viszi ki a posta. Mi ezzel kapcsolatban egy könnyítést kaptunk a H2 Mobility kedves sajtósától: mivel túl későn rendeltem meg a kártyát, az már nem jött meg indulásra, ezért az operátor a telefonomra letöltött H2 Live mobilappban engedélyezte egy virtuális kártya használatát. Így én még az átlagos német hidrogénautósoknál is menőbben, a telefonomról tudtam bekapcsolgatni a kutakat.

A szinte folyamatos autópályamenetben hamar felszaladt az itthoni, Budapest környéki használatban még jóval 1 kg/100 km-t mutató fedélzeti számítógép fogyasztási értéke. A túrát 1,26 kg/100 km-rel fejeztük be, így egy tankolás jellemzően szűk 400 kilométerre volt mindig biztosan elég. Mivel a német hálózat elképesztően sűrű, ez semmilyen gondot nem jelentett, mindig kényelmesen odaértünk a következő kúthoz a kocsival. A hidrogénautózás létező, működő, használható alternatíva már ma is a német, vagy akár az északnyugat-európai autósok számára.

Img 9791

Csak drága. Maga a kocsi tulajdonképpen nem is az; a kis sorozatban készülő, Lexus LS alapokra épülő Mirai 66 ezer eurós, kb. 24,4 millió forintos vételára cseppet sem űrhajós nagyságrend. A hidrogén viszont még az egyelőre államilag szabályozott, 13,85 eurós német áron is drága, száz kilométerre vetítve autópályán egyértelműen többe kerül hidrogénezni egy Mirai-jal, mint benzinezni egy hasonló méretű Camry hibriddel. Városban-elővárosban kicsit jobb a helyzet, de még 0,84-es átlagfogyasztással is hétliteres benzin- vagy gázolajfogyasztás feletti költség jönne ki száz kilométerre. Persze ezt még korrigálni kell a szinte karbantartásmentes hidrogénes technika fenntartási költségével is, ha pontos költségösszehasonlítást szeretnénk.

Az elektromos autókkal szemben a Mirai előnye a gyors újratankolás a nagyobb villanyautók 30-40 perces, 300 kilométerenként esedékes töltési időigényéhez képest. Ezeknél a töltéseknél a Mirai sztrádán már gazdaságosabb is: az európai Ionity töltőhálózat 79 centes német kilowattóránkénti díjszabása magasabb értéket ad ki száz kilométerre. Viszont a Mirai-ba az otthoni konnektoron nem lehet jóval olcsóbb lakossági tarifás hidrogént tölteni, és a napelem sem tud ingyen hidrogént nyomni a tankjába. És persze minden kalkulációt borít, ha a német árszabályozott hidrogén helyett a 24 eurós osztrák vagy holland hidrogénnel kezdünk számolgatni. De a hidrogénautózás kérdése komplikáltabb annál, minthogy mi ezen a túrán mennyiért is tankoltunk az autópálya mellett 2023-ban.

Img 0033

Img 0033

Kimondhatjuk, hogy a hidrogénautó létezik és Északnyugat-Európában már létezik hozzá töltőhálózat is. Ilyen értelemben a hidrogénnel autózás már nem a jövő, hanem a jelen. Ugyanakkor viszont még erősen formálódóban van, hogy mekkora lesz ez a hálózat és honnan is lesz hozzá hidrogén. Járművek tízezreit lehetne működtetni azzal az ipari melléktermék hidrogénnel, amit ma simán kiengednek a légkörbe a nagy vegyi üzemek, de persze ezt előtte le kell sűríteni és el kell juttatni a töltőállomásokra. A megújulókra alapozott energetikában is logikus lenne a pillanatnyi termelési feleslegeket vízbontással hidrogén-előállításra fordítani, csak az a kérdés, hogy ezt gazdaságosan meg lehet-e csinálni. (Ha az állam vagy az EU azt akarja, hogy meg lehessen, akkor persze meg lehet.)

Azt azért nem hiszem, hogy egyszer csak majd minden autó hidrogénautó lesz. Technika sajátosságokból eredően valószínűleg sosem lesz értelme a kis és közepes személyautókban a nehéz, de kicsi akkumulátorokat könnyű, de nagy hidrogéntartályokra cserélni. A nagy utazókocsikban, a haszonjárművekben, kamionokban, buszokban és, ahogy már van is erre példa Európában, villamosítatlan vasútvonalakon közlekedő vonatokon viszont sokkal praktikusabb eldugni pár nagy, de könnyű hidrogéntartályt, mint mázsa- vagy tonnaszám, a hasznos terhelhetőség rovására pakolni beléjük a hatalmas akkumulátorokat. A hidrogén, mint energiahordozó és a hidrogéncellás hajtástechnológia biztosan a közlekedésünk része lesz - de nem kizárólagosan, hanem más előnyökkel rendelkező más technológiák mellett.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ