Szép lassan, csendesen, óvatosan építkezve, de folyamatosan érkeznek az európai, benne a magyar piacra a kínai autógyártók, autómárkák. Kivéve egyet: a BYD-t. Ez a márka az elektromos mobilitási tranzíció hullám tetején szörfözve elképesztő energiával jön és borít sok mindent, amit eddig biztosnak gondoltunk az autópiacon. Erről az elmúlt napokban kétszer is, egyfelől a Millenárison tartott magyarországi kettős (igazából hármas) modellbemutatón, másfelől a Párizsi Autószalonon debütáló modellpremieren újra meggyőződhettünk.
Százezer mérnök plusz még egy nagyvárosnyi ember munkája emeli ki a BYD-t a többi gyártó közül
Félelmetes az a dinamika, amivel a nálunk még akár csak három éve is ismeretlen gyártó tör előre a villanyautós iparágban. Az elektromos autók piacán legyőztek mindenkit és már a komplett autóipari top 10-ben is ott vannak. De hadd mutassák be ezeket a sikereket számokban ők maguk - ezeket a győzelmi jelentéseket fotóztuk Párizsban és Budapesten:
A párizsi BYD-sajtótájékoztató: egyre kevesebb idő kell kétmillió újabb BYD legyártásához. Ha ez így megy tovább, húsz év múlva BYD-k tetején lépdelünk majd, ha sétálni akarunk egyet.
Ez pedig már Budapest, a Tang és a Seal U DM-i bemutatója előtti prezi: globálisan a BYD volt tavaly a legnagyobb elektromos/plug-in gyártó
Bár klasszikus belsőégésű motoros autókat nem is gyártanak már, a 10 legnagyobb autógyártó közé összesítettben is befért a BYD
A BYD talán már nem is cég, hanem egy 900.000 fős állam
Érdekes: a Magyarországért is felelős country manager rajtunk kívül Máltát, Ausztriát és Svájcot is viszi. Elképesztő, hogy szinte még csak alig érkeztek meg, de idén Q3-ban máris 24% az övék volt a hazai villanyautó-piacból
A kínai márka nem a semmiből érkezett: itthon kevesen tudják, hiszen a hazai vagy akár európai piacon ekkor még nem voltak jele, de 2008-ban ők kezdték értékesíteni a világ első nagy sorozatú konnektoros hibridjét, amit ma Super DM-nek, Dual Mode-nak hívnak a céges szótáruk szerint
BYD Yangwang U8 - nem autó, hanem egy márka erődemonstrációja
És akkor most jöjjenek a tényleges autók. Kezdjük a leglátványosabb, ám a mi valóságunk számára legkevésbé fontos modellel, a YangWang U8-cal. Hogy ezt mikor lehet majd ténylegesen meg is vásárolni, még nem tudjuk, de egy példányt azért elhozott a BYD a Millenárisra, hogy bemutassa, milyen az, amikor egy, a benzinmotorja mellé négy elektromos motorral is felszerelt, tehát négy független kerékhajtással rendelkező kocsi megcsinál legalább egy negyed tankfordulót:
Az 5,4 méter hosszú, 3,5 tonnás monstrum B-s jogsival nem is vezethető. 1196 lóerős, 1280 Nm a nyomatéka, vízbe hajtva 5 km/h sebességgel még úszni is tud (a keréktárcsák kilakítása olyan, hogy forogva előrehajtják a kocsit a vízen) és 3,6 másodperc alatt gyosul 100-ra
A fedélzeti luxus szintje lenyűgöző. Ide beülve könnyű átérezni, mennyire mást jelent ma az, hogy kínai autógyártás, mint akár csak három éve
BYD Seal U DM-i - lágy rugózás sok-sok kilométeren át
A valósághoz legközelebb álló új BYD az ötüléses Seal U crossover hibridhajtással felszerelt változata. A Seal U DM-i-ban egy 18,3 kWh kapacitású akkumulátor szolgáltat vegyes üzemben 80 km-re elgendő energiát, de a 60 literes benzintartályt is teletöltve már ezer kilométer feletti a kocsi hatótávja egy töltéssel és tankolással. A kocsi két változatban készül; paradox módon a Boost-ban egy 98 lóerős, 1,5 literes szívómotor és egy 145 lóerős villanymotor dolgozik hol együtt, hol külön a kocsi hajtásán, 160 kW rendszerteljesítménnyel, az első kerekeket forgatva. A Design fantázianevű verzióban turbófeltöltővel kiegészítve már 130 lóerős ugyanaz a benzinmotor, és ez a kocsi már összkerékhajtású, hiszen az első tengelyt egy 150, a hátsót egy 120 lóerős villanymotor tekeri. A rendszerteljesítmény itt 238 kW.
A plug-in hibrid Seal a 11 kW-os AC-töltés mellett DC töltést is tud fogadni, igaz, ez nem valami gyors: 18 kW a töltési maximum
A gyengébb változat 8,9 másodperc alatt van százon, végsebessége 170 km/h. Az erősebb 4x4-es modellnél a számok: 5,9 másodperc és 180 km/h
A Seal U DM-i-t a menetpróbán kimondottan lágy, amerikaias rugózású, tágas, kedvelhető családi utazóautónak ismerhettük meg. Kevésbé stabil a kanyarokban, mint a tisztán elektromos Seal, de kényelmesebben siklik a rossz utakon
Amit a képen látunk, az mind az alapfelszereltség része, a motoros ülésektől az üvegtetőig!
Hátul is jól érzi magát az ember a Seal U-ban
Az árakat látva érthető a BYD gyors előretörése
BYD Tang - villanyautó 7 személyre
A Tang nem új modell, de a BYD megvárta a ráncfelvarrást a hazai piaci bevezetéssel. A hétüléses elektromos crossover legdurvább szuperképessége a hatalmas akkumulátor a padló alatt. A 108,8 kWh-s LiFePO akkuval a katalógus szerinti hatótáv 530, a városi 680,5 kilométer! Az akku DC gyorstöltőről 170, váltóáramról 11 kW csúcsteljesítménnyel tölthető; ezek a számok elmaradnak a műfaj rekordereitől, a Porsche, a Hyundai, a Kia 800 voltos rendszerének 270-320 kilowattos töltési teljesítményétől, de a BYD más akkutechnológiát használ, mint a többiek.
BYD Tang a Millenárison: a hétüléses villanyautó már itthon is kapható
Három centi híján öt méter hosszú az autó, 2,63 tonna a BYD Tang saját tömege
517 lóerővel, összkerékhajtással 4,6 másodperces 0-100-ra képes a Tang. A végsebessége 190 km/h-ban korlátozott
A Tang utastere is otthonos, kényelmesek a fotelek, jó a kétküllős kormány fogása. A minöségérzet kiváló, a kocsi sokkal drágábbnak érződik, mint amilyen
A hely leghátul nyilván korlátozott, de a látvány, a tapintási érzet itt is remek
Ha az ár/érték arány jó is, a harmincmilliós Tang nyilván nem a tömegek családi autója lesz
BYD SeaLion 7 - gyorsabban megy, gyorsabban tölt, de csak márciusra ér ide
A következő BYD-ről még csak Párizsból hozhattunk hírt, ez a kocsi csak jövőre érkezik a magyar piacra. A SeaLion 7 is egy középkategóriás crossover, formailag se különbözik érdemben a fenti két kocsitól, de már továbbfejlesztett technológiai alapokra épül. Az új, kobaltmentes akkumulátor már 230 kW csúcsteljesítménnyel tölthető, a kocsi végsebességét pedig magasabb szinten, 215 km/h-ban korlátozta a gyártó. És egy kis technológiai odavágás a világ többi e-autó-gyártójának: mostantól a SeaLionban dolgozik a világ legmagasabb fordulatszámú elektromos hajtómotorja!