Egy 80 kilós férfi szervezetében 2,5-3 óra alatt bomlik le egyetlen korsó sör alkoholtartalma. Nagyon sokan tévednek a józanodás idejével kapcsolatban, a következmények pedig súlyosak, még akár akkor is, ha nem történik semmilyen baleset. 350 ezer forint egy 300 méteres út, 2,5 millió egy 3 km-es ittas vezetés. Az addiktológus 24 órát javasol az utolsó pohár után. Magyarországon 18 büntetőpont felett kötelező az utánképzés.
A leggyakoribb tévedések az alkohol lebomlásáról
Sok ittas vezetésért utánképzésre küldött sofőr gyakran hangoztatja megbánását – bárcsak evett volna valami zsírosat, mielőtt autóba ült. A tipikus történetek magukban foglalják azt a hitet, hogy egy korsó sör hatása már rég elmúlt, vagy hogy nyolc óra alvás után már teljesen józanok.
Kamuti-Gondár Vivien, a KAV Pályaalkalmassági Vizsgálati Igazgatóság osztályvezető pszichológusa szerint a közlekedők, különösen az utánképzésre kényszerültek, óriási tévedésekben vannak azzal kapcsolatban, hogy mennyi idő múlva ürül ki a szeszesital a szervezetből.
Az alkohol lebomlásának valós ideje
A matek szerint egy félliteres, 5%-os sör 20 gramm alkoholt tartalmaz. Egy 80 kg-os férfi egészséges mája óránként nyolc grammot bont le, így elvileg 2,5 óra elteltével már nem mutatja ki a szervezetében a sört a legérzékenyebb rendőrségi szonda sem – feltéve, hogy az illetőnek egészséges a mája.
Az alkohol lebomlásának idejét azonban számos tényező befolyásolja, például az egyén pillanatnyi egészségi állapota. Előfordult, hogy egy sportolóról, aki egészségesnek hitte magát, a rendőri ellenőrzéskor derült ki májproblémája.
Tévhitek a zsíros ételekről és az alvásról
Két további elterjedt tévhit jelentősen módosíthatja a számított józanodási időt:
- Zsíros ételek fogyasztása: a nehéz ételek csupán lassítják az alkohol felszívódását, így tovább marad ittas valaki
- Szunyókálás, mint a lebontást gyorsító folyamat: alvás közben a máj is pihen, lassabban dolgozza fel az alkoholt
A szauna, intenzív testmozgás vagy sok víz fogyasztása felgyorsíthatja az alkohol kiürülését, de nem számottevő mértékben.
Dr. Funk Sándor addiktológus szerint ahány ember, annyiféleképpen hat rá az alkohol, és nincs mindenki számára használható recept a józanodásra. Ő mindenesetre az utolsó pohártól számítva inkább 24 órát javasol a volán mögé ülés előtt.
Magyarország szigorú szabályai és következményei
Magyarországon nulla tolerancia van érvényben az ittas vezetésre, ami vélhetően hozzájárul ahhoz, hogy nálunk jobb a helyzet, mint Európa átlagában, ahol a gyorshajtás után az ittas vezetés a második legfőbb hivatalos statisztikai baleseti halálok. Ennek ellenére a sofőrök itthon is gyakran isznak és vezetnek, hivatkozva például arra, hogy „a faluban mindenki iszik és vezet", vagy hogy „nálunk sosincs rendőr".
Az ittas vezetés valós költségei
Az anyagi következmények gyakran sokkal súlyosabbak, mint a pénzbüntetés és az utánképzés költségei:
- Egy 3 km-es ittas autózás kétmillió forintba került valakinek – sokkal több, mint egy taxi ára lett volna
- Van, akinek 350 ezer forintba került egy 300 méteres „spicces" autózás
- Egy másik sofőr egy baleset után, 3,38 ezreléknyi alkohollal a szervezetében, több mint 5 millió forintot fizetett, és 30 hónapra eltiltották a vezetéstől
Fontos tudni, hogy a balesetet okozó ittas vezetőnek magának kell megtérítenie az általa okozott károkat, mivel sem a kötelező, sem a CASCO biztosítás nem fedezi ezeket a költségeket.
Elektromos roller és egyéb járművek
Szintén jó tisztában lenni azzal, hogy a jelenlegi hazai rendőrségi jogértelmezések szerint ittasan elektromos rollert vezetni sem szabad. Ez a B-kategóriás jogosítvány elvesztésével járhat – mint ahogy azt egy konkrét esetben két fiatal hölgy meglepve tapasztalta.
Súlyos következmények: börtön és bűncselekmény
Ha pedig bevonták a jogsit ittas vezetésért, de mégis kocsiba ül valaki, azzal kell számolnia, hogy az eltiltás hatálya alatti vezetés bűncselekmény, ami akár három év börtönnel is járhat. A bíróságok egyre gyakrabban alkalmazzák ezt a szankciót. Kamuti-Gondár Vivien szerint sokan csak a jogosítvány bevonása után szánják rá magukat a változásra, de súlyos alkoholproblémák esetén az utánképzés eszközei már nem elegendőek a segítségnyújtáshoz.
Bővebben a KTI blogjában.
A cikkből még megtudhatod:
- Mit mondanak leggyakrabban az enyhe ittasságért utánképzésre küldött sofőrök
- Pontosan mennyibe kerül, ha ittas vezetésért eljárás indul
- További kiadások: ügyvédi költségek, kiesés a munkából, sofőr vagy taxi használata
- Mi történik eltiltás hatálya alatt való vezetés esetén (akár három év börtön)
- Miért érdemes saját szondát tartani az autóban (20-40 ezer forintos eszközzel jelentős költségek spórolhatók meg)
- A „finn módszer" a rendőri ellenőrzések során
- Biztosítások szerepe: sem kötelező, sem CASCO nem fedezi a károkat
- Súlyos alkoholproblémák és az utánképzés korlátai
- A környezet és család szerepe a segítségnyújtásban