Elektromos vonat, amit sosem kell feltölteni
A Fortescue Infinity Train névre hallgató elektromos mozdonynak soha nincs szüksége üzemanyagra vagy töltésre. De ahogy sejthető, van egy trükk abban, hogy az 1100 kilométeres tesztutat - Perth-ből a Pilbara folyóig - mindenféle külső energiaforrás nélkül sikerült megtennie a megrakott szerelvénynek.
A Downer Group mozdonyszakértőivel közösen fejlesztették ki a 2022 márciusában bemutatott, akkumulátoros elektromos „Infinity Train” koncepciót. Akkor a vállalat olyan tehervonat kifejlesztését ígérte, amely képes csupán regeneratív fékezéssel teljesen feltölteni akkumulátorait. Ezzel egy önfenntartó, nulla kibocsátású vasúti rendszert hoznak létre, amelyet teljes egészében a gravitáció ereje lát el energiával.
A tervezőasztal után a való életben is működőképesnek bizonyult az ötlet, amikor a bányavállalat 385 mérföld hosszú magán vasúthálózatának lejtős szakaszain a kitermelt érccel megrakott, teli tehervonat lassításával termelt energiát használták fel a rendszer akkumulátorainak feltöltésére. Az így nyert energia elegendő volt ahhoz, hogy az immmár rakomány nélkül közlekedő, üres, tehát jóval könnyebb vonatot visszajuttassa a kiindulási helyre, a bányába, töltőinfrastruktúra kiépítése vagy további megújuló energiaforrások felhasználása nélkül. A Fortescue szerint az Infinity Train alkalmazásával évente több mint 82 millió liter gázolajat lehet megspórolni.
Forrás: Fortescue
Hidrogénnel a levegőbe
A Loganair és a ZeroAvia új fejlesztésű, 2500 kW-os villanymotorral tervezi a tiszta, kibocsátás-mentes repülést. Üzemanyagként hidrogént használnának. A nulla kibocsátású repülőgépmotorfejlesztő ZeroAvia és az Egyesült Királyság vezető regionális légitársasága közösen tervezik, hogy fosszilis üzemanyag nélküli, zöld repülést kínálnak az utasaik számára. Tervük szerint az új hajtási technológiával a légitársaság 40-80 utas befogadására alkalmas repülőgépei kibocsátásmentesen közlekedhetnek majd az Egyesült Királyság és Európa regionális útvonalain.
Miközben a cég a tavaly az Airbustól és az American Airlines-tól érkezett 150 millió dollárból már javában fejleszti a10-20 üléses repülőgépekhez használható 600 kW-os, üzemanyagcellás hajtásláncot, belekezdtek egy nagyobb, 2500 kW-os rendszer fejlesztéséhez is, amely már 40-80 fős repülőgépekhez is elegendő teljesítményt nyújt.
Az új motorok költségcsökkentést is jelentenek a légitársaságok számára, hiszen a hidrogén-elektromos motoroknak lényegesen alacsonyabb a karbantartási igényük. Emellett a légitársaság flottájának javítás miatti állásideje is csökkenhet a hidrogén-hajtással. A jövőben pedig várhatóan a hidrogén üzemanyag is olcsóbb lesz, ahogy egyre több helyen lesz rá szükség és egyre több megújulóenergia-túltermeléssel kezdeni valamit - például hidrogént fejleszteni vele, amit jármű-üzemanyagként lehet felhasználni.
Forrás: Zeroavia
Online frissítés villanybringára
Egyelőre az autóknál sem mindennapos, hogy online frissítés érkezik a járműre, de hogy elektromos bicikli kapjon ilyen módon szoftverfrissítést, az még ritkább. Pláne, hogy ez nem csak egy egyszerű operációs rendszer karbantartásról szól, hanem egy csapásra jóval erősebbé is teszi a bringát.
Az Aventon, az amerikai piac egyik legnagyobb elektromoskerékpár-gyártója bejelentette, hogy egy vezeték nélküli firmware-frissítéssel új Boost Mode-dal egészíti ki az erre alkalmas kerékpárjainak tudását.
A vállalat szerint a frissítés 20 százalékos nyomaték- és csúcsteljesítmény-növekedést eredményez. Igaz, nem örökre, csupán 30 másodpercig. Az ideiglenes teljesítménynövekedés bármilyen kerékpározási helyzetben jól jöhet, legyen az akár egy brutális emelkedő, nagyobb rakomány szállítása, vagy piros lámpa utáni felgyorsulás.
A 30 másodperces túlhajtás után a rendszer visszavált normál üzemmódra, hogy a rendszer visszahűlhessen és garantálja a megbízható működést.
Forrás: Aventon