Nagyot tisztult London levegője
No nem magától, hanem attól, hogy ULEZ - Ultra Low Emission Zone - területeket jelöltek ki a városban. A londoni ultraalacsony kibocsátású zóna egy olyan terület, ahol a szigorú károsanyag-kibocsátási előírásoknak nem megfelelő járműveknek külön díjat kell fizetniük behajtáskor. A díj napi 12,50 font, és a korlátozás a nap 24 órájában érvényes.
Kezdetben - 2019-ben - a zóna által lefedett terület még csak London központjára terjedt ki, de azt 2021-ben és 2023-ban is bővítették, és mára egész Londont lefedi, ahol körülbelül 9 millió ember él.
kép: wikipedia.org, David Hawgood
Ez a zóna nem tévesztendő össze egy másikkal, a londoni dugó-zónával, ami a város központját fedi le, és minden belépő járműre vonatkozik. Míg utóbbinak a törlódások csökkentése a célja, addig az ULEZ a légszennyezést csökkenti. Bár kétségtelen, hogy mindkettőnek nagyon hasonló a hatása: kevesebb autó megy a városba.
A levegőminőség vizsgálat kimutatta, hogy a járművek kibocsátásának két legveszélyesebb összetevője, a szmogképződésért felelős nitrogén-oxidok és a tüdőt irritáló apró részecskék menyisége csaknem harmadával csökkent ahhoz képest, mintha az ULEZ-t nem vezették volna be. Egész pontosan a NO2 27 százalékkal, a részecskék mennyisége pedig 31 százalékkal lett alacsonyabb London külterületén. A nitrogén-oxidok (amelyek NO-t és NO2-t is tartalmaznak) összességében 14 százalékkal csökkentek. De ennél vannak még látványosabb változások is, például London központjában, a legsűrűbben lakott területen, ahol a NO2 szintje 5 százalékkal csökkent.
Világrekorder robotkar
A Rise Robotics elektromos Superjammer ipari robotkarja a világ legerősebb, nem hidraulikus robotkarjaként igyekszik bekerülni a Guinness-rekordok könyvébe. Az elektromos emelőkarok erőversenyének első helyét a Fanuc M-2000iA/2300 foglalta el egy évtizede, miután a gép 2300 kg-ot emelt fel elektromos motorok fogaskerekek, szíjak használatával.
Ezt próbálja most megdönteni a Rise Robotics a „Beltdraulic” technológiának nevezett megoldással. A megoldás a tervek szerint elég lesz ahhoz, hogy a Superjammer kar egy 2930 kg-os terhet körülbelül 5 méterre emeljen a talajtól.
Ez az elektromos emelőkar nem csak azért számít zöldnek, mert elektromos, hanem azért is, mert nem hidraulikus munkahengerek dolgoznak benne. A hagyományos hidraulikaolaj ugyan közvetlenül nem jelent problémát, de bizonyos időközönként cserélni kell, ilyenkor pedig a fáradt olaj kezelendő hulladékká változik. A nem-hidraulikus erőgépek másik előnye, hogy hideg környezetben is azonnal használhatók, nem kell megvárni, míg a folyadék felmelegszik a munkahengerekben.
Ha megnéznél egy négy és fél perces videót, amiben a világ legerősebb robotkarja emel nyöszörögve nagy terheket, akkor íme:
Irgalmatlan teljesítményű gyorstöltőt ígér a BYD
Néhány évvel ezelőtt a fényképezőgépgyártók kezdtek őrül megapixelháborúba, egyre nagyobb és nagyobb felbontású érzékelőkkel. Valami ilyesmi történik most az elektromosautógyártóknál, csak ők megapixelek helyett kilowattokkal dobálóznak. Nem is kevéssel, a BYD most éppen egy 1000 kW-os gyorstöltőt ígér. Ez a Tesla által még csak tervezett 500 kW-os rekorder töltő teljesítményének duplája.
A kínai autógyártó a jövő hét elején több bejelentéssel is készül, köztük egy új „BYD Super e-Platformmal”, illetve egy ultragyors, akár 1000 kW teljesítménnyel rendelkező EV-töltővel. Ezzel az elektromos autók legnagyobb hátrányaként ismert hosszú töltési időt lehet majd annyira lerövidíteni, mint amennyi időt egy hagyományos, belsőégésű motorral ellátott autó megtankolása igényel.
Kíváncsian várjuk a hétfő délutánt, amikor talán egyéb részletek is kiderülnek a szupergyors töltőről.