Miközben Magyarországon a körforgalmak reneszánszukat élik, vagyis sok helyen a meglévő csomópontokat átalakították/alakítják át körforgalommá, a többsávos körforgalmak okozta nehézségek miatt egyes helyeken pedig egysávosítás történik, addig Ausztriában esetenként éppen ellenkező irányba mozdulnak el. Erre ékes példa a Felső-ausztriai S 10 Mühlviertler Schnellstraße egyik kulcsfontosságú csomópontja, az unterweitersdorfi csomópont, ahol a korábbi körforgalom helyett lámpás kereszteződést építenek.
A döntés hátterében a régió dinamikus gazdasági fejlődése áll. A 2015-ös megnyitása óta az S 10 autópálya mentén számos vállalkozás telepedett le, ami jelentős forgalomnövekedést eredményezett – írja cikkében az osztrák ASFINAG autópálya-kezelő. A „kis Mühlviertler gazdasági csoda” azonban elérte a kapacitásának határait, különösen az unterweitersdorfi csomópontban. A források szerint a környéken tapasztalt gazdasági aktivitás és a megnövekedett lakosságszám jelentősen meghaladta az eredeti forgalmi előrejelzéseket. Míg Felső-Ausztria útjain átlagosan 1,5 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak, addig az S 10 mentén ez a szám évi 3 százalék körül alakult. Ennek következtében a körforgalom a csúcsidőszakokban jelentős torlódásokhoz vezetett, amelyek a környező utakra, sőt a S 10-esre is hatott, a pályára visszatorlódások pedig komoly közlekedésbiztonsági kockázatot jelentettek. (Erről az M7-es érdi lehajtója jut eszünkbe, ahol a Shell-kútnál szintén körforgalomba fullad a délutáni csúcs forgalma, és gyűrűzik vissza a pályára. Itt – emlékeim szerint – a problémát úgy próbálták megoldani, hogy a kihajtósávot hosszabbították meg.)
Felső-Ausztriában a problémával kapcsolatban forgalmi vizsgálat és megvalósíthatósági tanulmány készült, amely a legjobb megoldásként a körforgalom lámpás kereszteződéssé alakítását és a B124 Königswiesener Straße négysávosra bővítését javasolta Pregarten irányába.
A lámpás kereszteződés kialakítása mellett további fejlesztések is történnek a csomópontban. Az ASFINAG szélesíti az S 10 fel- és lehajtóit, valamint a felette ívelő hidat is második forgalmi sávval bővíti. A kereszteződéshez vezető lehajtón a jövőben négy sávon (irányonként kettőn) fut a forgalom. Ezek a változtatások együttesen azt a célt szolgálják, hogy javítsák a forgalom áramlását, elkerüljék a visszatorlódásokat mindkét útszakaszon, és ezáltal növeljék a közlekedésbiztonságot.
Hogy az építkezés alatt se legyen túl nagy feszkó, az ASFINAG ütemezett forgalomtechnikai koncepciót dolgozott ki, ideiglenes fel- és lehajtókkal, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozza a közlekedőknek.