Véletlen vagy sem, de alig néhány nappal azután, hogy az Egyesült Államokban ítélet született egy Tesla autonóm vezetési rendszereivel kapcsolatos ügyben, a brit kormány most először jelenti be ugyanerre a témára vonatkozó jogszabálytervezetét – írja a francia 20 minutes. És még ha ezek egyelőre csak a körvonalak, akkor is egyértelmű, hogy az angol jog nem követi az amerikai tendenciát: egy autonóm vezetési rendszerrel felszerelt autó balesete esetén, és ha ezek a rendszerek a baleset idején aktiválva voltak, a balesetért automatikusan a gyártónak kell majd viselnie a felelősséget. Természetesen, mielőtt ez megtörténne, a törvény egyértelműen meghatározza, hogy mely rendszerek tartoznak majd az autonóm vezetésnek minősülő rendszerek közé, és a gyártóknak ügyelniük kell arra, hogy ne adjanak ezeknek a rendszereknek félrevezető neveket, mint például a „teljes önvezetés”. (Ha a törvényt elfogadják, a Teslának át kell majd neveznie a berendezéseit.)
Ezt a bejelentést mind az érintett technológiákat fejlesztő gyártók, mind a biztosítók üdvözlik. Ha világosan tudjuk, hogy probléma esetén ki a felelős, az megkönnyíti a biztosítótársaságok életét, és megnyugtatja a közlekedőket a saját felelősségükkel kapcsolatban.
Olaszországban 2023. január 1. és szeptember 30. közötti időszakban jelentősen megnőtt a rendőri jelenlét az utakon: az előző évhez képest 61,2 százalékkal többször ellenőrizték az autósokat (alkoholszondával is). A hírt a Transporti Italia osztja meg.
A belügyminisztérium közbiztonsági osztályának adatai szerint több mint 1135 millió járművet ellenőriztek, ami 3,3%-os növekedést jelent. Ennél is figyelemre méltóbb a megállapított jogsértések számának növekedése, amely 20 százalékkal emelkedett, 1,3 millió szabálysértést állapítva meg.
Viszont az ugyanebben az időszakban gyűjtött adatok mind a közúti balesetek, mind a halálos áldozatok számának jelentős csökkenését mutatják: a balesetek száma 9,5 százalékkal, a halálos áldozatok száma pedig 7,8 százalékkal csökkent.
Ezen túl a minisztérium a 2023/2025-ös hároméves időszakra 3 millió eurós alapot különített el, melyet a közlekedésrendészeti ellenőrzések megerősítését szolgáló berendezések és eszközök beszerzésére szántak. A jövő év elejére tervezett új figyelemfelkeltő kampány célja, hogy a lakosságot aktívan bevonja az utak biztonságosabbá tételének fontos céljába.
Olaszországban a közlekedésbiztonság eléggé forró téma mostanában; jelenleg a parlamentben ezzel kapcsolatos törvényjavaslat előterjesztése zajlik. Ebben a különösen fókuszálnak az oktatás erősítésére, melyben kiemelten figyelnének a megelőző és tudatos magatartás kialakítására járművezetés közben. Egyúttal szigorúbb szankciókat, többek között jelentős pénzbírságokat rónának ki, a legsúlyosabb esetekben pedig még a jogosítvány határozatlan idejű felfüggesztésének lehetőségét is fontolóra veszik.
Ez pedig igazán nekünk való téma, mert munkánk egyik (nagy) része, hogy lakossági bejelentésekkel foglalkozunk. Számos olyan bejelentés érkezik, melyekben egymásnak ellentmondó táblák, útburkolati jelek vakartatják az autós fejét – ami azért sem jó, mert ezeknek gyorsan értelmezhetőnek kell(ene) lennie.
A francia közlekedésszervezést nagy általánosságban szeretjük (bár, mostanában ott is nagyon rákaptak a sebességkorlátozósdira). Akkor úgy pontosítok, hogy tetszik a francia táblázás-, felfestés-kultúra. Persze ott is hullik hajszál a levesbe: a francia Lorraine Actu 30-as zóna, 50-es és 70-es zóna táblák zavaráról ír egy forgalmas nancy-i hídon. (Teljesen olyan, mintha egy bejelentés lenne nálunk.)
„A Nancy és Tomblaine közötti Concorde-hídon az autósok számára nehezen érthető sebességtáblák vannak.” A magazin munkatársai megnézték ezeket. Ott kezdődik a zavar, hogy egy 50 km/h-s útburkolati jel mellé egy 30 km/h-s zónát jelző táblát helyeztek el. Bár ez sok autóst meglephet, nem hiba! A cikk mégis megjegyzi, hogy egyszerűen nem könnyű tudni, hogy milyen sebességgel szabad vezetni ezen a hídon. 30, 50, 70 km/h?
Menjünk sorban.
A híd bejáratánál, Nancy irányában egy 30-as zóna táblát helyeztek el, ugyanott, ahol egy 50 km/h-s sebességkorlátozást jelző útburkolati jelzést is elhelyeztek. A másik irányban, Tomblaine felé a hídon a sebességkorlátozás: 70 km/h.
Kis kitérő: ez az ellentmondás nagy port kavart az interneten. Az „Info Radar Meurthe-et-Moselle” Facebook-oldalon a témában közzétett bejegyzés 1400 reakciót, 300 kommentet és több mint 800 megosztást generált. A hozzászólásokban néhányan gúnyt űztek a helyzetből, azt írva: „40 km/h-val nem lehet baj”. Legtöbben inkább tanácstalanok.
A Lorraine Actu megkeresésére Nancy városa elmagyarázta, hogy nem jelzési hibáról van szó. A Nancy város bejáratánál lévő 30-as zóna tábla alatt az áll, hogy „Nancy városa 30-as zónában van, bizonyos utakon 50 km/h sebességgel”. A város szerint ezek az előírások megkönnyítik a 30 km/h-s sebességkorlátozás bevezetését a lakott területeken: a 30-as zóna táblákat eltávolították a városban, és a sebességhatárokat útburkolati jelzésekkel jelzik. Ennek eredményeképpen a Concorde hídon Nancy felé 50 km/h a sebességkorlátozás.
A KTI közlekedés lapja két részes sorozatot közölt speciális/furcsa/érdekes/viccesnek tűnő, nekünk feladványnak is felérő európai közlekedési táblákról.
Például ilyen:
Vagy ilyen:
(Nem, nem Renault-szerviz.)
A cikkek itt és itt olvashatók.
Képek: KTI, Paul-Emile Bouchy/Lorraine Actu, Transporti Italia, Wikipedia