Addig szaporodnak a kamu lakó-pihenő övezetek, hogy már senki nem veszi ezeket komolyan

A lakó-pihenő övezetekben érvényes különösen szigorú járműforgalmi szabályok azt a célt szolgálják, hogy ezekben a zónákban elsősorban az ott élőké legyen még az úttest is, ne az átmenő forgalomé. Magyarországon tipikusan helyes és hasznos dolog LPÖ-nek kijelölni például a nagy lakótelepek belső útjait, amiknek tényleg nincs tranzitforgalma és nincs is más szerepe, mint hogy az itt élők egyrészt parkoljanak a kialakított parkolóhelyeken, másrészt hogy sokszor a gyerekeikkel együtt sétáljanak, bringázzanak, akár focizzanak rajtuk. Egy tipikus példa Gazdagrétről (hiba azért itt is van: az út szélén tilosban parkolnak az autók, mert nincs ott kijelölt várakozóhelyük):

Lpo3

A kertvárosi negyedek tranzitforgalomban részt nem vevő utcáiban sincs probléma a lakó-pihenő övezetek kijelölésével. Főleg, ha a lakók is úgy gondolják, hogy a házuk előtti terület nem parkolásra való, hanem arra, hogy szép zöld legyen. Mint például ennél a herceghalmi lakónegyednél láthatjuk:

Lpo2

Ahol viszont a kocsik jellemzően az úton vagy az út mellett állnak, az utca a környék úthálózatának szerves része, a gyerekek az általában nem csekély forgalom miatt sosincsenek kiengedve az utcára játszani, ráadásul az autóforgalom eleve jelentős - az ilyen utcákat, zónákat nagyon nem kellene LPÖ-vé minősíteni. Több okból sem.

Egyrészt, a közterület einstandolása, utak kisajátítása a helyiek gépjárműveinek jövés-menésére a többi állampolgár számára nem igazán szimpatikus dolog. Az utak azért épültek, mindenki adójából, hogy kényelmesen és gyorsan juthassunk el rajtuk járműveinkkel oda, ahová csak kedvünk tartja. Ennek a szabadságnak a szűkítése, a többség járműközlekedésének kvázi önkényes kizárása egyre több, egyébként forgalommal nem túlterhelt területről valahogy nem olyan nagyon demokratikus. Másrészt a túl sok LPÖ kijelölése a közlekedők részéről ugyanazt a reakciót váltja ki, mint a túl sok sebességkorlátozó tábla: egy idő után egyszerűen tojunk ezekre és ott sem vesszük komolyan a lakó-pihenő övezeti szabályokat, ahol azok betartása tényleg fontos lenne. Harmadrészt pedig a szigorú, sokszor praktikusan betarthatatlan szabályrendszer alá eső zónák számának, méretének növelése növeli az általános kriminalizáltságot, rombolja a jogállamiságot, úgy általában kikezdi a szabálykövetés, mint norma értelmét és értékét is. Mutatom egy konkrét példával, mire gondolok - nemrég kattintottam ezt a csúnya képet Budapest peremén:

Lpo

Ez a lakó-pihenő övezet az Őrmezőn található, az M1-M7 bevezetőjének vége és a 7-es főút közé szorítva, egy kelenföldi panellakótelep melletti kis kertesházas részen. Az LPÖ-vé minősítés szándéka talán az lehetett, hogy az itt lakók házai elé ne parkoljanak le idegenek, esetleg a közeli autójavító centrum ügyfelei vagy dolgozói. (Bár nem igazán értem, miért ne parkolhatnának ide; az utca, attól, hogy emberek háza előtt van, még közterület.) És most nézzük, mit is művelt saját magával az a lakóközösség, aki ezt a táblázást elintézte magának.

A lakó-pihenő övezet fő szabályai személyautók számára: 20 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, parkolni pedig csak a kijelölt parkolóhelyeken szabad. 

Mivel egy ilyen utcában senki, de pláne a helyismerettel rendelkező, rutinból közlekedő ott lakók nem tartják be az autóval egyenes, belátható úton teljesen irreális 20 km/h-s sebességkorlátot (aki mást mond, hazudik), az itt élők gondoskodtak róla, hogy ha közülük itt bármikor bárki járművel balesetbe keveredik, tehát csak összekoccan két kocsi, nagy valószínűséggel nem lesz vétlen fél a balesetben. Csak gyorshajtók, akik eleve felelősek mindenért, ha nem 20-szal mennek.

És mivel ezekben az indokolatlanul kijelölt LPÖ-kben parkolni sem szabad, csak azokon a kijelölt parkolóhelyeken, amelyek, mint általában, itt sem léteznek, az itt élők sikeresen elintézték maguknak a tilosban parkolás állandó szabálysértését is, minden alkalommal, amikor csak leteszik a kocsijukat a házuk előtt. A fenti képen látható összes kocsira azonnal kiszabható lenne a jelenleg 15.600 forintos bírság. Minden nap.

Ja, és ha azt hiszik, a kék táblákkal jól kizártak mindenki mást az utcájukból, akkor is tévednek. A KRESZ szerint "az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi" szabadon behajthat, tehát bárki bemehet egy LPÖ-be kocsival, aki a hatóság részéről természetesen soha fel nem merülő kérdésre majd azt mondja, hogy a Futrinka utca 19 számú házat, még csak nem is a lakóit akarja meglátogatni, mert csak. 

Az indokolatlanul kitáblázott, nem valódi, csak jog szerinti Lakó-pihenő övezetek lakói tehát elsősorban saját magukat korlátozzák és szivatják ezekkel a szép kék táblákkal. Nem lenne baj, ha ezzel mindenki tisztában lenne, mielőtt elkezdi követelni az önkormányzattól, hogy márpedig ő LPÖ-ben akar élni, mert valószínűleg sokán nem tudják, mit is húznak saját magukra ilyenkor.

És persze olyan lakó-pihenő övezet is akad, ami egészen extrém mélységig feszíti a kategóriát, főleg a temető és a szántóföld közé eső része. A tinnyei önkormányzattól egy hónapja várjuk a választ a kérdésre: ki is lakik meg pihen itt? Szintén nagy kedvencem egy újbudai lakó-pihenő övezet, mutatom két Google Maps-screenshottal. A felső képen a nem-kék utcák jelzik, hogy ide már a Google kamerás autója se mer bemenni, nehogy megzavarja a lakást meg a pihenést. Az alsó képen pedig bekarikáztam párat a nem lakó, nem pihenő dolgok közül, amik itt működnek: 

Lpo4

Lpo6

A lakók tehát már egész komoly kiterjedésű kis birodalmat próbáltak kiszakítani maguknak a közúthálózatból, miközben messze nem csak lakóházak és pihenőhelyek vannak a térségben, hanem egy csomó szolgáltató is működik a kis utcákban. Egy ilyen "lakó-pihenő övezetnek" mégis mi értelme van?

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius tapolca királynő Trabant kötelező természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó Spanyolország mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos Hollandia kaiyun avtoexport kgfb biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda kresz-módosítás autóút busz rendszám szabály M1 autópálya 60-as tábla körforgalom Lime dízel FEOL 5g Velencei-tó vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam csákvár India őz jog m1m7 gumi tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás kerékpársáv USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk 30 Svájc felmérés Európa iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy légmentes gumi kerékpárút IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot e-roller Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák 20 utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás lidl karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés zebra párásodás Kína autó motor agresszió Budapest repülőtér statisztika gyerekek tesla kresz tábla útfelújítás Lakó-pihenő övezet maxxus lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe elektromos munkagép gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD M7-es autópálya kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift fogyasztás teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés lámpa szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó izzókészlet Autobahn meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon LEVC segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás brit taxi teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország ADAC gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem hibrid tömegközlekedés plug-in hibrid robogó kerékpáros TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég elektromos autó hidrogén Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság SUV bukósisak Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr Franciaország kamera sávváltás 37-es út antric Ausztria cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű gumiabroncs continental Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés taxi nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár elektromos robogó repülő autó mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 biztonsági öv USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk 30-as tábla világítás roller rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda baleset torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset németország közlekedési lámpa medence klór renault fluence túlkorlátozás ajánlott sebesség BKK korlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid KTI parkolás másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény balesetmegelőzés Ausztrália szigorítás elektromosautó ittas vezetés közlekedésbiztonság elektromos kerékpár elektromos moped elektromos repülő pötty mooncity porsche hungária útminőség kutatás kresz mini körforgalom zöld napelem parkoló debrecen elektromos motor drón lpö akasztó stop

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ