A halálos közúti balesetektől a hídról fityegő kamionig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

A 2023-as adatok azt mutatják, hogy túl sok országban megakadt az előrehaladás a közúti balesetek halálos áldozatainak számának csökkentése terén

Tavaly 20 400 ember vesztette életét közúti balesetben az EU-ban, ami kis mértékben, egy százalékkal kevesebb, mint 2022-ben – áll az Európai Bizottság március elején közzétett jelentésében a közúti balesetek halálos áldozatainak 2023-ra vonatkozó előzetes adatairól. A 2019-es bázisév óta történt előrelépés ellenére kevés tagállam van azon a pályán, hogy elérje a közúti balesetek halálos áldozatainak számának felére csökkenését 2030-ig.

2019 óta a közúti halálesetek száma alig csökkent Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, míg Írországban, Lettországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban emelkedett. Ezzel szemben az elmúlt négy évben Belgium, Csehország, Dánia, Magyarország és Lengyelország jó úton halad afelé, hogy 2030-ra teljesítse a közúti halálesetek és súlyos sérülések számának 50 százalékos csökkentésére vonatkozó célkitűzést (Fontos megjegyezni, hogy ez előzetes és gyakran részleges adatokon alapul).

Az országok halálozási arányának általános rangsora nem változott jelentősen. A legbiztonságosabb utak továbbra is Svédországban (22 haláleset egymillió lakosra vetítve) és Dániában (27/millió) vannak. Bulgária (82/millió) és Románia (81/millió) jelentette a legmagasabb halálozási arányt 2023-ban. Az uniós átlag 46 közúti haláleset egymillió lakosra.

Automosas Bmw 06

A 2022-es uniós szintű adatok (a 2023-as részletes adatok még nem állnak rendelkezésre) azt mutatják, hogy a halálos közúti balesetek 52 százaléka vidéki utakon történt, szemben a városi területeken történt 38 és az autópályákon történt 9 százalékkal.

Az uniós utakon elhunyt kerékpárosok számának alakulása komoly aggodalomra ad okot. 2022-ben több mint 2000 kerékpáros vesztette életét. Ez az egyetlen olyan fő úthasználói csoport, amelynél az elmúlt évtizedben nem csökkent jelentősen a halálos áldozatok száma, ami elsősorban a megfelelő infrastruktúra tartós hiányának, valamint az összes úthasználó nem biztonságos viselkedésének – például a gyorshajtásnak, a figyelmetlenségnek, valamint az alkohol és kábítószer hatása alatt történő vezetésnek – tudható be. (Megjegyzésünk: baleseti adatelemző munkánk egyik érdekes tanulsága, hogy a kerékpárosbalesetek sérültjei gyakran saját önveszélyességük áldozatai. A gyorshajtás, mint statisztikai ok sokszor pont rájuk vonatkozik; túl gyorsan mentek, ezért megcsúsztak, elestek, stb.)

Automosas Bmw 06

Négyből három halálos közúti balesetből három (77%) férfi volt a felelős. Az idősebb, 65 év feletti emberek nagyobb veszélynek vannak kitéve, mivel ők tették ki az összes közúti haláleset 29 százalékát, miközben a lakosság 21 százalékát képviselik. Hasonlóképpen, a 18-24 éves fiatalok a közúti halálesetek 12 százalékát, de a lakosság 7 százalékát tették ki.

A személygépkocsiban ülők (sofőrök és utasok) az összes halálos áldozat 45 százalékában érintettek, míg a gyalogosok 18, a motorkerékpárok 19, a kerékpárosok pedig 10 százalékban. A mintázatok jelentősen változnak az életkortól függően.

A városi területeken belül a veszélyeztetett úthasználók (gyalogosok, kerékpárosok és segédmotoros kétkerekűek) az összes halálos baleset közel 70 százalékát teszik ki. A városi úthasználók halálos balesetei túlnyomórészt akkor következnek be, amikor személygépkocsik és tehergépkocsik ütköznek, ami hangsúlyozza, hogy javítani kell e veszélyeztetett úthasználók védelmét. 

A cikkben található egy részletes, országokra bontott statisztikai táblázat is.

Továbbra is megússzák a törvénysértést a külföldi sofőrök?

Csaknem tíz évvel ezelőtt, többéves jogi huzavona után az EU végre megállapodott egy olyan jogszabályról, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy a külföldi jogosítvánnyal rendelkező járművezetők által elkövetett közlekedési szabálysértéseket határokon átnyúlóan is érvényre juttassák.

Ez nagy dolog volt, különösen azon országok számára, ahol nagy a turista- vagy tranzitforgalom. Az első jogszabály hatálya azonban meglehetősen korlátozott volt, és csak néhány szabálysértésre vonatkozott. Ezért az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) üdvözölte az Európai Bizottság tavalyi javaslatát, amely a hatály kiterjesztését célozta, hogy ne csak a gyorshajtás és az ittas vezetés, hanem más veszélyes magatartások, például a helytelen vezetés és a jármű túlterhelése is beletartozzon. Az Európai Parlament képviselői észszerűen azt szorgalmazták, hogy ezenkívül még a baleset helyszínéről való elmenekülés vagy a „cserbenhagyás” bűncselekménye is kerüljön be a listába.

A február 6-i ülésen azonban az Európai Bizottságot, a Parlamentet és a tagállamokat képviselő uniós jogalkotók nem jutottak végleges megállapodásra az új jogszabályról. Sajnos úgy tűnik, hogy az okok inkább az uniós választások évében a politika, mintsem a közúti közlekedésbiztonsághoz való fontos hozzájárulás volt. Mivel a Bizottság és a Parlament mandátumának végéig már csak kevés idő van hátra, az ETSC azt szeretné, ha a politikai döntéshozók megkétszereznék erőfeszítéseiket, hogy megegyezzenek, mielőtt túl késő lenne. Március 12-én újra összeülnek, hogy megpróbáljanak megállapodást kidolgozni.

A vitás pont az, hogy a jogszabály felhasználható-e a „városi járműforgalmi szabályok” (UVAR), például a stockholmi dugódíj vagy a brüsszeli alacsony kibocsátású zóna (amely a legszennyezőbb járműveket tiltja) végrehajtására. Az Európai Parlament egyes politikusai nyilvánvalóan nem kedvelik az ilyen eszközöket, és az Európai Bizottság közlekedési biztosa szerint a gépjármű-közlekedésről szóló irányelvet csak a közúti biztonságra kellene használni. Úgy gondoljuk, hogy az európai parlamenti képviselők rossz érveket használnak, és hogy a biztos véleménye ellentétes a hatékonyabb szabályozás elveivel és azzal, hogy a környezetvédelmi szempontokat minden uniós jogszabályba be kell építeni.

Először is a biztonság. A dugódíjak csökkentik a gépjárműforgalmat, ez a céljuk. A forgalomban lévő gépjárművek számának csökkentése csökkenti a gépjárművek kockázatának való kitettséget, és következésképpen csökken a károkozás. A stockholmi bizonyítékok azt mutatják, hogy pontosan ez történik. Kevesebb autó = biztonságosabb utcák.

Bár a biztonsági kapcsolat kevésbé egyértelmű az alacsony kibocsátású zónák esetében, ezek is csökkenthetik a forgalmat, különösen mivel gyakran más intézkedésekkel együtt járnak, amelyek visszatartják a gépjárműveket a városközpontokba való behajtástól, mint például Párizsban, Brüsszelben és Amszterdamban. Az autósok számára is ajánlottak ösztönzőket, például ingyenes tömegközlekedési bérletet, hogy lemondjanak autójukról.

Automosas Bmw 06

A probléma néhány európai parlamenti képviselő és az Európai Bizottság közlekedési biztosa nézetével a következő: mi az alternatívája annak, hogy az UVAR-okat beillesszük a határokon átnyúló végrehajtási irányelvbe? Ha az alternatíva az UVAR-ok határokon átnyúló érvényesítéséről szóló külön jogszabály, akkor az évekig fog tartani, még több szabályozást fog eredményezni, és időközben lehetővé teszi, hogy a járművezetők milliói megússzák a visszaélésekért kiszabott büntetések megfizetése nélkül.

Másodszor, az irányelvre vonatkozó nézetük túl szűkszavú. Ha a határokon átnyúló végrehajtást csak a veszélyes vezetésre korlátozzuk, és nem az olyan intézkedésekre, mint a dugódíjak, amelyek a veszélyeztetett úthasználók, például a gyalogosok és a kerékpárosok gépjárműveknek való kitettségét is csökkentik, akkor ez egy elszalasztott lehetőség.

Végezetül, ezt az egész vitát a méltányosság szempontjából kell vizsgálni. A jelenlegi helyzet, amikor a külföldi járművezetők megúszhatják a szabálysértéseket, míg a helyiek büntetést kapnak, indokolatlan.

Ha az UVAR-okról szóló vita végül tönkreteszi a jogszabályról szóló megállapodás esélyét, akkor az eredmény az lesz, hogy számos, jelenleg nem szabályozott veszélyes közlekedési szabálysértés továbbra is büntetlenül marad, valamint hogy a biztonsági és fenntarthatósági célokat nem sikerül egyetlen jogszabályba integrálni – ami egyébként az okosabb megoldás lenne.

Ellen Townsend, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szakpolitikai igazgatójának véleménycikke

Az eredeti cikk ITT olvasható angolul.

Tavaszi autómosás: Fontosabb, mint gondolnád!

A téli hónapokban az utak sózással és latyakkal borítottak, ami komolyan károsíthatja az autót. A tavaszi autómosás nem csupán esztétikai okokból fontos, de a jármű rozsdásodásának megakadályozásában is kulcsfontosságú szerepet játszik - írja az ORFK-OBB magazinja .

Automosas Bmw 06

A tavaszi autómosás előnyei:

  • Eltávolítja a káros anyagokat, mint a só és a latyak, amelyek korrodálhatják a karosszériát.
  • Javítja a látást a szennyezett fényszórók és ablakok tisztításával.
  • Megőrzi az autó értékét.

Tippek:

  • Használjon gőzborotvát a szennyeződések eltávolításához.
  • Alaposan öblítse le az autót.
  • Viaszozza az autót a védelem érdekében.
A részletes leírás ITT olvasható.

Biztonságba helyzeték a kamion sofőrjét, miközben kamionja az Ohio folyón átívelő hídon lógott

Egy kamion sofőrjét a tűzoltók emelték ki a hídról fityegő nyergesvontatójából. De hogy került oda egyáltalán? A Kentucky állambeli (Egyesült Államok) Louisville-t és a déli Indianát összekötő George Rogers Clark Memorial Bridge-en történt háromjárműves baleset után szakította át a szalagkorlátot – közölte sajtótájékoztatóján Brian O'Neill, a louisville-i tűzoltóparancsnok. A balesetben érintett másik személyt azonnal kórházba szállították, a tűzoltók pedig a teherautó vezetőjének kimentésére rendezkedtek be.

Automosas Bmw 06

Körülbelül 40 percbe telt, amíg felállítottak egy kötélrendszert, és felkészítettek valakit, aki le tudott ereszkedni a vezetőfülkébe, és be tudta kötni a sofőrt egy biztonsági hevederbe, és biztonságban kihozni – mondta O'Neill. A nőt elővigyázatosságból kórházba szállították.

A rendőrség vizsgálja a baleset körülményeit, a mérnökök pedig a hidat, miután a járműveket is elszállítják.

A mentésről készült videót ITT lehet megnézni.

Legyen Ön is milliomos – az ausztrál utakon

Az ausztrál autópálya egy monoton szakaszának szélén két acéloszlop tart egy fehér-sárga táblát egy kérdéssel: „Mikor van a nyulak szaporodási időszaka?” A terv az, hogy ezzel kicsit felrázzák a sofőrt, illetve az autóban tartózkodókat, javítva a sofőr éberségét – írja a The Guardian .

Automosas Bmw 06

Néhány kilométerrel lejjebb az úton egy tábla mutatja a választ („egész évben”), majd száz méterrel utána egy másik tábla: „Folytassátok a kvízjátékot – megmentheti az életed!”

Minden kérdést és választ alumíniumlapra ragasztották és lakattal rögzítették, tehát ki lehet őket cserélni friss kérdésekre.

Prof. Narelle Haworth, a Queenslandi Balesetkutató és Közúti Biztonsági Központ munkatársa szerint az útszéli kvízkérdések alacsony költségű fáradtság elleni intézkedések, amelyek célja, hogy megtörjék a hosszú távú vezetés monotonitását. Szerinte ez a cél „összhangban van” a közlekedésbiztonsági kutatásokkal, de egyetlen tanulmány sem elemezte kifejezetten a közúti kvízek hatását.

Automosas Bmw 06

Fontos azonban, hogy a kérdések megválaszolásához analóg megközelítésre van szükség. „Nem szeretném azt hinni, hogy a sofőrök a mobiltelefonjukat használják arra, hogy menet közben megnézzék a választ” – mondja Haworth.

A Queensland Transport and Main Roads (TMR) jelentése szerint a fáradtság és a figyelemelterelés a 2023-ban Queenslandben bekövetkező 265 közúti haláleset 10 százalékához járult hozzá. A helyiek szeretik a táblákat, melyeket 2012 óta kezdtek felszerelni a kontinensország útjain, de gyakoribb frissítést szeretnének, mert van, amikor éveket várnak az új anyagra. Így hamar unalmassá válik számukra. Talán az elektronikus táblák kihelyezése lehetne a megoldás.

Képek: Associated Press, ETSC, Európai Bizottság, ORFK-OBB

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ