A több vasúti átjárós balesettől a cseh 150 km/h-ig és Obi-Wan Kenobiig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Megint több a baleset a vasúti átjárókban

A MÁV vasúti hálózatán januárban kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A megtörtént hét baleset oka a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése volt – tájékoztatta a vasúttársaság az MTI-t, melyet az ORFK-OBB honlapja idéz.

Tavaly összesen 61 baleset történt vasúti átjáróban, ez mintegy 30 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A balesetek közül nyolc volt halálos, ami kilenc áldozattal járt, és hat baleset végződött súlyos sérüléssel, 17 sérülttel. Tizenkét balesetben 13-an sérültek meg könnyebben, és 35 végződött anyagi kárral.

2205 Vasutiatjaro Resize

A figyelmetlenségen túl volt egy baleset idén melyet a vasúti átjáróban rekedt műszaki hibás jármű okozott. Ebben az esetben azonnal el kell hagyni a járművet, és a 112-es segélyhívón jelezni kell a veszélyhelyzetet – emelte ki a MÁV.

A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást.

150 kilometrů za hodinu – azaz gyorsítás a cseh autópályákon?

Tavaly Csehországban elfogadták a közlekedési törvény módosítását, mely 150 km/h maximális sebességet engedélyez az autópályákon. A törvény január 1-jén életbe lépett, de a sebességkorlát emelése egyelőre elméleti, ugyanis a sofőrök csak bizonyos – külön 150-es táblákkal jelölt – szakaszokon haladhatnak MAJD gyorsabban, ha ezeket a cseh közlekedési minisztérium meghatározza – de még nem tették meg.

Egyelőre csak három szakaszt választottak ki a sebességkorlátozás emelésére. „Az egyik legalkalmasabb a D3-as autópálya dél-csehországi szakasza” – mondta Martin Kupka közlekedési miniszter, akit a Deník nevű cseh lap idéz, hozzátéve egyelőre nincs térképük arról, hol vezetik be az emelést.

Csehországban folyamatban vannak újabb autópályaszakasz-építések; átadásuk után ezek sem lesznek automatikusan 150-esek, hanem csak azok, melyek kellően egyértelműek és megfelelő kanyarodási sugárral rendelkeznek. Alapvető feltétel, hogy az autópályaszakasz modern telematikai berendezésekkel legyen felszerelve, ez pedig azt jelenti, hogy a jövőben a már üzemelő szakaszokon is engedélyezhető lesz a magasabb sebesség. A minisztérium konzultálni fog a rendőrséggel. „Változó jelzésképű jelzőtáblák csökkentik a sebességet, ha szükséges, például kedvezőtlen időjárási körülmények vagy nagy forgalom esetén. Ahogyan azt például Németországban látjuk” – jegyezte meg František Jemelka, a közlekedési minisztérium szóvivője. „Szeretnénk, ha az első 150 kilométer/h-s sebességű szakaszokat az év végéig üzembe helyeznék” – mondta a szóvivő.

2205 Vasutiatjaro Resize

Az emelés nem mindenkinek tetszik. Egyes szakemberek szerint hiába igaz ma már, hogy az autópályán való közlekedés a balesetek számát tekintve hatszor biztonságosabb a sofőrök számára, mint a hagyományos utakon, a következmények akár háromszor rosszabbak is lehetnek. Ez a nagyobb sebesség miatt van így.

„Fontos megjegyezni, hogy a járművezetők egy része már most sem tartja be a sebességkorlátozást. Az ilyen sofőröknek nem okoz majd gondot még jobban rálépni a gázpedálra, és 170 kilométer per órával hajtani. A sebesség növelése kockázatos a cseh autópályák minősége és a cseh autópark kora szempontjából. Mi nem vezetünk olyan modern autókat, mint például a németek” – figyelmeztetett Petr Moos közlekedési mérnök, volt közlekedési miniszter.

A módosításnak köszönhetően Csehországban lesz a második legmagasabb a megengedett legnagyobb sebesség Európában. A leggyorsabban Németországban autózhatnak a sofőrök, ahol az autópálya-hálózat mintegy felén korlátozatlan a sebesség (másik felén 120 vagy 130 km/h a megengedett). A bronzérmet megosztva Lengyelország, Bulgária és Kazahsztán csípi el, ahol az autópályán 140 km/h sebességgel haladhatnak a személyautók.

Egyre szélesebbek az autók

Az új autók kétévente átlagosan 1 centiméterrel szélesednek Európában, ami a SUV-k növekvő eladásának következménye – áll az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, közismertebb nevén a Transport and Environment) új kutatásában. Szerintük tehát folytatódik az új autók méretének növekedési trendje.

A jelentés szerint az eladott új autók mintegy fele már most is túl széles a minimális utcai parkolóhelyhez sok országban. Párizs lehet az első nagy európai főváros, mely kezeli ezt a helyzetet (tendenciát), ha a polgárok a jövő hónapban tartott népszavazáson támogatják a SUV-kra kivetett magasabb parkolási díjakat.

Az új autók átlagos szélessége az EU-ban már meghaladja a 180 centit (2023 első felében 180,3 centiméter volt, szemben a 2018-es 177,8 centivel), és az eladott autók mintegy fele már most szélesebb ennél. A 180 centiméter egyébként azért fontos küszöbérték, mert ez az Európában gyakran használt, a közterületi parkolók szélességére vonatkozó minimális előírás. A 180 centiméter széles parkolóhelyeken az ezt a szélességet meghaladó járművek egyszerűen nem férnek el, így átlóghatnak a szomszédos parkolóhelyre, a járdára, az úttestre. Sőt, a 180 centi széles autóba beszálláshoz vagy onnan kiszálláshoz 240 centiméter kell.

2205 Vasutiatjaro Resize

A méretnövekedés a nagy luxus-SUV-k körében a leglátványosabb: a legkirívóbb esetekben a Land Rover Defender 20,6, a Mercedes X5 pedig 6 centiméterrel nőtt mindössze hat év alatt. A Volvo 2023-ban 4,1 centiméterrel emelte a tétet az EX90-esével.

A szélesebb kialakítások ráadásul lehetővé tették a járművek magasságának további növelését is, annak ellenére, hogy a baleseti adatok szerint a járművek elejének 10 centiméteres növekedése a gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközéseknél 30 százalékkal magasabb halálozási kockázatot jelent.

A szövetség azt javasolja, vizsgálják felül a jelenlegi szabályozást. Az EU-ban az új autókra jelenleg ugyanaz a maximális szélességhatár (255 cm) vonatkozik, mint a buszokra és teherautókra. Ha az uniós döntéshozók vagy a városok nem lépnek, szerintük idővel elmennek eddig a határig a gyártók.

Csillagos év – a 2023-as töréstesztek számokban

2023-ban 14 autó 5 csillagot kapott (82%), míg három autó 4 csillagot (18%). Egyetlen jármű sem kapott négy csillagnál rosszabb minősítést – írja az Euro NCAP által közzétett az Év számokban című jelentésében. Összességében a legújabb modellek nagyon jól teljesítettek a legújabb kritériumok alapján. Az egyes kategóriákban közzétett eredmények alacsonyabb száma miatt 2023-ban nem lehetett a Best in Class díjat odaítélni. (2022-ben 73 autót értékeltek.) Az év legjobb összteljesítményt nyújtó autója azonban a VW ID.7 lett – amely egy hajszálnyival megelőzve a kínai NIO ET5-öt –, és ezzel elnyerte az első helyet.

2205 Vasutiatjaro Resize

Évről-évre szigorítják a tesztelési kritériumokat a törésteszt-központban. 2023-ban ezek több új és frissített követelményt tartalmaznak az ütközéselkerülés, az ütközésvédelem és az ütközés utáni biztonság tekintetében. Az ütközéselkerülés terén új motorkerékpáros forgatókönyveket és egy „dooring”* elleni forgatókönyvet is bevontak – mindkettő kritikus fontosságú a veszélyeztetettebb úthasználók számára. Az aktualizált 2023-as minősítésbe felvették a járművek vízbe merülése elleni gyártói intézkedések értékelését is, mely a globális éghajlatváltozás miatt egyre gyakoribbá váló árvizek miatt elengedhetetlenné vált.

*az angolban „dooring”-ról, egyszerű fordításban „ajtózás”-ról, a magyar terminológiában leginkább veszélyes/hirtelen/figyelmetlen ajtónyitásról akkor beszélünk, ha a járművezető vagy az utas a gépkocsi ajtaját a forgalom útjába helyezve, szabálytalanul nyitja ki, ami ütközéshez vagy kitéréshez vezet.

Pöttyök a német utakon – mit jelentenek?

Két különböző, fokozottan balesetveszélyes helyszínen a záróvonalak közelében fehér színű ellipsziseket festettek az úttestre Németországban, melyek a motorkerékpárosok nagyobb biztonságát hivatottak biztosítani. A balra ívelő útkanyarulatokban az ellipszis formájú jelzésekkel a kétkerekűek biztonságos haladási vonalát szemléltetik, vagyis ha a motoros követi az útburkolati jelek külső ívét, akkor a feje és a felsőteste nem nyúlik át a szembejövő sávba. Ezzel pedig súlyos, gyakran végzetes közúti balesetek kerülhetők el. A tesztidőszak idén tavaszig tart és az eddigi eredmények biztatóak.

2205 Vasutiatjaro Resize

Ahhoz hasonlít ez, mint amikor az autóversenyes szimulátorban, játékban mutatják az ideális kanyarívet vagy – távolabbi hasonlat – a piszoárban elhelyeznek egy pók-, futballkapu-, céltábla-matricát – ez utóbbi esetben a takarítók látványos javulásról számolnak be a célzási hatékonyságot illetően.

Itt a teljes cikk, a KTI oldalán itt olvasható.

„Megyek és átgondolom az életem”

A járművezetők gondolkodjanak el a volánnál átélt veszélyes pillanatokon, hogy csökkentsék a jövőbeni utazásaik során felmerülő kockázatokat – javasolja a GEM Motoring Assist közlekedésbiztonsági szervezet.

Szerintük azok a „hoppá-faktor” pillanatok, amelyekkel mindannyian találkoztunk, remek lehetőséget kínálnak arra, hogy elgondolkodjunk vezetésünkről, és megtaláljuk a módját annak, hogy a jövőben biztonságosabbak legyünk.

A GEM az alábbi négy egyszerű tippet dolgozta ki a járművezetők kockázatainak csökkentésére:

  1. Gondolkodjon a kockázatokról az utazások során! Ez a kockázat származhat veszélyes útszakaszból, a szünetek be nem tartásából, a rossz időjárásból, a sebesség nem megfontolt megválasztásából vagy a vezetési feladatra való összpontosítás hiányából.

  1. Számítson a váratlan helyzetekre! Ez különösen igaz az ismerős útszakaszokon. Legyen résen, számoljon előre azzal, hogy mi történhet, és maradjon a helyzet előtt, ahelyett, hogy sürgősen reagálnia kellene.

  1. Távolítsa el a „hirtelen” szót a vezetési szótárából! Az összes lehetséges kockázati terület azonosításával alkalmazkodhat, és kiigazíthatja sebességét és helyzetét, hogy távol tartsa magát a bajtól.

  1. Tanuljon minden utazásból! Mi ment jól? Hol voltak a legnagyobb kockázatok? Később szánjon időt arra, hogy átgondolja, miért történt az a pillanat. Nem vett észre egy másik járművet? Rosszul mérte fel a távolságot vagy a sebességet? Kockáztatott a már (jó esetben sárgára) váltott közlekedési lámpával? A legfontosabb: legközelebb milyen más módon tudná csökkenteni a kockázatot?

Erről az egészről a Csillagok háborúja egyik jelenete ugrik be, amikor egy dealer halálpálcát akar rásózni Obi-Wanra.

Dealer: Nem veszel pár halálpálcát?
Obi-Wan Kenobi: Nem akarsz halálpálcát eladni.
Dealer: Nem akarok halálpálcát eladni.
Obi-Wan Kenobi: Mész és átgondolod az életed.
Dealer: Megyek és átgondolom az életem.

Ha nincs ilyen erős késztetés, rásegítés, kicsi esélyt látunk arra, hogy az autósok többsége a szervezet által javasolt önvizsgálatot még időben, ráadásul rendszeresen elvégezze. De ideának kiváló.

Képek: Deník, Euro NCAP, KTI, ORFK-OBB, Transport and Enviroment

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ