Megint több a baleset a vasúti átjárókban
A MÁV vasúti hálózatán januárban kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A megtörtént hét baleset oka a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése volt – tájékoztatta a vasúttársaság az MTI-t, melyet az ORFK-OBB honlapja idéz.
Tavaly összesen 61 baleset történt vasúti átjáróban, ez mintegy 30 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A balesetek közül nyolc volt halálos, ami kilenc áldozattal járt, és hat baleset végződött súlyos sérüléssel, 17 sérülttel. Tizenkét balesetben 13-an sérültek meg könnyebben, és 35 végződött anyagi kárral.
A figyelmetlenségen túl volt egy baleset idén melyet a vasúti átjáróban rekedt műszaki hibás jármű okozott. Ebben az esetben azonnal el kell hagyni a járművet, és a 112-es segélyhívón jelezni kell a veszélyhelyzetet – emelte ki a MÁV.
A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást.
150 kilometrů za hodinu – azaz gyorsítás a cseh autópályákon?
Tavaly Csehországban elfogadták a közlekedési törvény módosítását, mely 150 km/h maximális sebességet engedélyez az autópályákon. A törvény január 1-jén életbe lépett, de a sebességkorlát emelése egyelőre elméleti, ugyanis a sofőrök csak bizonyos – külön 150-es táblákkal jelölt – szakaszokon haladhatnak MAJD gyorsabban, ha ezeket a cseh közlekedési minisztérium meghatározza – de még nem tették meg.
Egyelőre csak három szakaszt választottak ki a sebességkorlátozás emelésére. „Az egyik legalkalmasabb a D3-as autópálya dél-csehországi szakasza” – mondta Martin Kupka közlekedési miniszter, akit a Deník nevű cseh lap idéz, hozzátéve egyelőre nincs térképük arról, hol vezetik be az emelést.
Csehországban folyamatban vannak újabb autópályaszakasz-építések; átadásuk után ezek sem lesznek automatikusan 150-esek, hanem csak azok, melyek kellően egyértelműek és megfelelő kanyarodási sugárral rendelkeznek. Alapvető feltétel, hogy az autópályaszakasz modern telematikai berendezésekkel legyen felszerelve, ez pedig azt jelenti, hogy a jövőben a már üzemelő szakaszokon is engedélyezhető lesz a magasabb sebesség. A minisztérium konzultálni fog a rendőrséggel. „Változó jelzésképű jelzőtáblák csökkentik a sebességet, ha szükséges, például kedvezőtlen időjárási körülmények vagy nagy forgalom esetén. Ahogyan azt például Németországban látjuk” – jegyezte meg František Jemelka, a közlekedési minisztérium szóvivője. „Szeretnénk, ha az első 150 kilométer/h-s sebességű szakaszokat az év végéig üzembe helyeznék” – mondta a szóvivő.
Az emelés nem mindenkinek tetszik. Egyes szakemberek szerint hiába igaz ma már, hogy az autópályán való közlekedés a balesetek számát tekintve hatszor biztonságosabb a sofőrök számára, mint a hagyományos utakon, a következmények akár háromszor rosszabbak is lehetnek. Ez a nagyobb sebesség miatt van így.
„Fontos megjegyezni, hogy a járművezetők egy része már most sem tartja be a sebességkorlátozást. Az ilyen sofőröknek nem okoz majd gondot még jobban rálépni a gázpedálra, és 170 kilométer per órával hajtani. A sebesség növelése kockázatos a cseh autópályák minősége és a cseh autópark kora szempontjából. Mi nem vezetünk olyan modern autókat, mint például a németek” – figyelmeztetett Petr Moos közlekedési mérnök, volt közlekedési miniszter.
A módosításnak köszönhetően Csehországban lesz a második legmagasabb a megengedett legnagyobb sebesség Európában. A leggyorsabban Németországban autózhatnak a sofőrök, ahol az autópálya-hálózat mintegy felén korlátozatlan a sebesség (másik felén 120 vagy 130 km/h a megengedett). A bronzérmet megosztva Lengyelország, Bulgária és Kazahsztán csípi el, ahol az autópályán 140 km/h sebességgel haladhatnak a személyautók.
Egyre szélesebbek az autók
Az új autók kétévente átlagosan 1 centiméterrel szélesednek Európában, ami a SUV-k növekvő eladásának következménye – áll az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, közismertebb nevén a Transport and Environment) új kutatásában. Szerintük tehát folytatódik az új autók méretének növekedési trendje.
A jelentés szerint az eladott új autók mintegy fele már most is túl széles a minimális utcai parkolóhelyhez sok országban. Párizs lehet az első nagy európai főváros, mely kezeli ezt a helyzetet (tendenciát), ha a polgárok a jövő hónapban tartott népszavazáson támogatják a SUV-kra kivetett magasabb parkolási díjakat.
Az új autók átlagos szélessége az EU-ban már meghaladja a 180 centit (2023 első felében 180,3 centiméter volt, szemben a 2018-es 177,8 centivel), és az eladott autók mintegy fele már most szélesebb ennél. A 180 centiméter egyébként azért fontos küszöbérték, mert ez az Európában gyakran használt, a közterületi parkolók szélességére vonatkozó minimális előírás. A 180 centiméter széles parkolóhelyeken az ezt a szélességet meghaladó járművek egyszerűen nem férnek el, így átlóghatnak a szomszédos parkolóhelyre, a járdára, az úttestre. Sőt, a 180 centi széles autóba beszálláshoz vagy onnan kiszálláshoz 240 centiméter kell.
A méretnövekedés a nagy luxus-SUV-k körében a leglátványosabb: a legkirívóbb esetekben a Land Rover Defender 20,6, a Mercedes X5 pedig 6 centiméterrel nőtt mindössze hat év alatt. A Volvo 2023-ban 4,1 centiméterrel emelte a tétet az EX90-esével.
A szélesebb kialakítások ráadásul lehetővé tették a járművek magasságának további növelését is, annak ellenére, hogy a baleseti adatok szerint a járművek elejének 10 centiméteres növekedése a gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközéseknél 30 százalékkal magasabb halálozási kockázatot jelent.
A szövetség azt javasolja, vizsgálják felül a jelenlegi szabályozást. Az EU-ban az új autókra jelenleg ugyanaz a maximális szélességhatár (255 cm) vonatkozik, mint a buszokra és teherautókra. Ha az uniós döntéshozók vagy a városok nem lépnek, szerintük idővel elmennek eddig a határig a gyártók.
Csillagos év – a 2023-as töréstesztek számokban
2023-ban 14 autó 5 csillagot kapott (82%), míg három autó 4 csillagot (18%). Egyetlen jármű sem kapott négy csillagnál rosszabb minősítést – írja az Euro NCAP által közzétett az Év számokban című jelentésében. Összességében a legújabb modellek nagyon jól teljesítettek a legújabb kritériumok alapján. Az egyes kategóriákban közzétett eredmények alacsonyabb száma miatt 2023-ban nem lehetett a Best in Class díjat odaítélni. (2022-ben 73 autót értékeltek.) Az év legjobb összteljesítményt nyújtó autója azonban a VW ID.7 lett – amely egy hajszálnyival megelőzve a kínai NIO ET5-öt –, és ezzel elnyerte az első helyet.
Évről-évre szigorítják a tesztelési kritériumokat a törésteszt-központban. 2023-ban ezek több új és frissített követelményt tartalmaznak az ütközéselkerülés, az ütközésvédelem és az ütközés utáni biztonság tekintetében. Az ütközéselkerülés terén új motorkerékpáros forgatókönyveket és egy „dooring”* elleni forgatókönyvet is bevontak – mindkettő kritikus fontosságú a veszélyeztetettebb úthasználók számára. Az aktualizált 2023-as minősítésbe felvették a járművek vízbe merülése elleni gyártói intézkedések értékelését is, mely a globális éghajlatváltozás miatt egyre gyakoribbá váló árvizek miatt elengedhetetlenné vált.
*az angolban „dooring”-ról, egyszerű fordításban „ajtózás”-ról, a magyar terminológiában leginkább veszélyes/hirtelen/figyelmetlen ajtónyitásról akkor beszélünk, ha a járművezető vagy az utas a gépkocsi ajtaját a forgalom útjába helyezve, szabálytalanul nyitja ki, ami ütközéshez vagy kitéréshez vezet.
Pöttyök a német utakon – mit jelentenek?
Két különböző, fokozottan balesetveszélyes helyszínen a záróvonalak közelében fehér színű ellipsziseket festettek az úttestre Németországban, melyek a motorkerékpárosok nagyobb biztonságát hivatottak biztosítani. A balra ívelő útkanyarulatokban az ellipszis formájú jelzésekkel a kétkerekűek biztonságos haladási vonalát szemléltetik, vagyis ha a motoros követi az útburkolati jelek külső ívét, akkor a feje és a felsőteste nem nyúlik át a szembejövő sávba. Ezzel pedig súlyos, gyakran végzetes közúti balesetek kerülhetők el. A tesztidőszak idén tavaszig tart és az eddigi eredmények biztatóak.
Ahhoz hasonlít ez, mint amikor az autóversenyes szimulátorban, játékban mutatják az ideális kanyarívet vagy – távolabbi hasonlat – a piszoárban elhelyeznek egy pók-, futballkapu-, céltábla-matricát – ez utóbbi esetben a takarítók látványos javulásról számolnak be a célzási hatékonyságot illetően.
Itt a teljes cikk, a KTI oldalán itt olvasható.
„Megyek és átgondolom az életem”
A járművezetők gondolkodjanak el a volánnál átélt veszélyes pillanatokon, hogy csökkentsék a jövőbeni utazásaik során felmerülő kockázatokat – javasolja a GEM Motoring Assist közlekedésbiztonsági szervezet.
Szerintük azok a „hoppá-faktor” pillanatok, amelyekkel mindannyian találkoztunk, remek lehetőséget kínálnak arra, hogy elgondolkodjunk vezetésünkről, és megtaláljuk a módját annak, hogy a jövőben biztonságosabbak legyünk.
A GEM az alábbi négy egyszerű tippet dolgozta ki a járművezetők kockázatainak csökkentésére:
Gondolkodjon a kockázatokról az utazások során! Ez a kockázat származhat veszélyes útszakaszból, a szünetek be nem tartásából, a rossz időjárásból, a sebesség nem megfontolt megválasztásából vagy a vezetési feladatra való összpontosítás hiányából.
Számítson a váratlan helyzetekre! Ez különösen igaz az ismerős útszakaszokon. Legyen résen, számoljon előre azzal, hogy mi történhet, és maradjon a helyzet előtt, ahelyett, hogy sürgősen reagálnia kellene.
Távolítsa el a „hirtelen” szót a vezetési szótárából! Az összes lehetséges kockázati terület azonosításával alkalmazkodhat, és kiigazíthatja sebességét és helyzetét, hogy távol tartsa magát a bajtól.
Tanuljon minden utazásból! Mi ment jól? Hol voltak a legnagyobb kockázatok? Később szánjon időt arra, hogy átgondolja, miért történt az a pillanat. Nem vett észre egy másik járművet? Rosszul mérte fel a távolságot vagy a sebességet? Kockáztatott a már (jó esetben sárgára) váltott közlekedési lámpával? A legfontosabb: legközelebb milyen más módon tudná csökkenteni a kockázatot?
Erről az egészről a Csillagok háborúja egyik jelenete ugrik be, amikor egy dealer halálpálcát akar rásózni Obi-Wanra.
Dealer: Nem veszel pár halálpálcát?
Obi-Wan Kenobi: Nem akarsz halálpálcát eladni.
Dealer: Nem akarok halálpálcát eladni.
Obi-Wan Kenobi: Mész és átgondolod az életed.
Dealer: Megyek és átgondolom az életem.
Ha nincs ilyen erős késztetés, rásegítés, kicsi esélyt látunk arra, hogy az autósok többsége a szervezet által javasolt önvizsgálatot még időben, ráadásul rendszeresen elvégezze. De ideának kiváló.
Képek: Deník, Euro NCAP, KTI, ORFK-OBB, Transport and Enviroment