Elektromos kamion, 250 mérföldes hatótávval, és öt perces töltési idővel?
Persze ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, pedig csak egy apró csalás van a dologban: az irgalmatlan méretű, lemerült akkumulátorcsomag töltését nem kell megvárni, hanem egyszerűen kicserélik egy telire és mehet is dolgára a vontató. Személyautóknál még valamikor az elektromos autózás hajnalán voltak hasonló, akksicserés kísérletek - a Renault sok sok évvel ezelőtt már próbálkozott hasonlóval, sajnos nem sok sikerrel - amit most egy amerikai startup, a Revoy gondolt újra, ezúttal nagyban.
A megoldás lényege a hatalmas 525 kWh-s akksipakkot és a villanymotorral hajtott tengelyt is tartalmazó közdarab, ami beilleszthető a járműszerelvénybe a vontató és az utánfutó közé. Nagy előnye, hogy úgy állhat át vele egy fuvarozó cég teljesen, vagy részlegesen villanyhajtásra, hogy nem kell a teljes flottát a világ összes pénzéért lecserélni: az utólagos elektromos hajtás bármilyen hagyományos, belsőégésű motorral hajtott kamionhoz is bármikor csatlakoztatható. Sőt; mivel az akkumodul önjáró, képes magát emberi közreműködés nélkül bemanőverezni a vontató és a vontatmány közé. A Revoy az elektromos segédhajtással 85%-ra becsüli a megtakarítható CO2-emissziót.
A működésről készült kis videó itt tekinthető meg, roppant érdekes ötlet:
Európában ez a toldás nem férne bele a kamionok méretkorlátozásaiba, de a közúti közlekedés szempontjából jóval tágasabb USÁ-ban a plusz méterekkel és az extra tömeggel is megfelelhet egy ilyen szerelvény az előírásoknak. A Revoy kalkulációi szerint a plusz tengely miatt a féktáv is rövidebb, mint egy tisztán dízel járműnél. Azt viszont, hogy a hasznos tömegből mennyit vesz el az elektromos modul, valahogy nem találtuk meg a cég weboldalán. A személyautók akkutömegéből kiindulva úgy becsüljük, hogy a cucc legalább 4-5 tonnát nyom; libatoll- és kőzetgyapot-szállítók számára inkább, ólom- és sírkőfuvarozók számára kevésbé lehet izgalmas a Revoy megoldása.
Négykerekű villany-izé, aranyáron
Habár a kicsi, könnyű. csekély energiafogyasztású elektromos hajtású városi járművek igazán klassz dolgok lehetnének a környezetterhelő autózás és az egyéni mobilitáshoz képest rugalmatlan, kényelmetlen, sokszor gusztustalan tömegközlekedés kiváltására, valahogy mégsem született még ebben a kategóriában olyan, ami minden szempontból jó lenne. Mint ahogy a Podbike Frikar névre hallgató, egy kisautó és egy kempingkerékpár nászából született valami sem az.
Leginkább tervezett, nettó 9500 eurós indulóára az, ami szívbe markoló. Persze minden relatív, egy viszonylag jól eleresztett elektromos biciklire is simán el lehet verni 1,5 - 2 millió forintot. Viszont ennyi pénzért - 4-5 millió forintért - már pár éves, keveset futott, teljes értékű elektromos kisautót is lehet venni.
A Podbike Frikar honlapján megnyugtatnak, hogy teljesen összeszerelt állapotban szállítják le a járművet, aminek vannak energiaelnyelő karosszériaelemei, borulásbiztos, és az északi klímát is ki lehet benne bírni, nem fúj be a szél, nem ver be az eső. A jármű alapból egyszemélyes, de egy gyerek is bepasszírozható pluszban, legfeljebb 6 éves és/vagy 22 kilogrammos testtömegig. Felnőttből akár kétméteres is ülhet a 2,3 méter hosszú, 84 cm széles izében, aminek 160 literes csomagtartója is van.
Csúcssebessége nem igazán acélos, mindössze 25 km/óra, de mint ahogy a viccben is szerepel, lejtőn lefelé akár a 60-ba is belekóstolhat vele a sofőrje. Nem vicc, halál komolyan így fogalmaznak az adatlapon.
Furcsa rekord a barcelonai közlekedésben
2023-ban rekordszámú fenntartható utazás történt Barcelonában; a városi tisztségviselők szerint az utazások döntő többsége (80,1 százaléka) gyalog, kerékpárral, elektromos rollerrel vagy tömegközlekedéssel zajlott. Hatalmasat nőtt a tömegközlekedési eszközökkel megtett utak száma: 2022-höz képest 18 százalékkal nőtt, így elérte a 2,9 milliót.
A tömegközlekedés előretörése mellett a gyaloglás két százalékkal lett népszerűbb, a kerékpár- és villanyroller-használat pedig hét százalékkal ugrott meg.
Nem ennyire fényes a helyzet a baleseti statisztikákkal. A személyautó-forgalom csökkenése hallatán azt gondolnánk, hogy a balesetek száma is csökken majd. De nem így, hanem pont fordítva történt. 2022-höz képest 30,8 százalékkal nőtt a súlyos közlekedési balesetek száma, a kerékpáros balesetekből származó súlyos sérülések száma megháromszorozódott, az elektromos rollerekkel elszenvedett balesetek megduplázódtak.
A városvezetés a súlyos balesetek csökkentése érdekében áprilistól kötelezővé teszi a villanyrollereken a bukósisak viselését.