Ingyen lehet hidrogént tankolni Budapesten
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével, a Linde Gáz Magyarország Zrt. üzemeltetésében megnyílt Magyarország első hidrogén-töltőállomása, amelynek elsősorban a Budapest környékén tesztkőröket futó tüzelőanyagcellás busz kiszolgálása a feladata.
Az Illatos úti töltőállomáson, előzetes bejelentkezés után ingyenesen lehet hidrogént tankolni, ha nem is végtelen mennyiségben, de a 4000 kg-os készlet erejéig biztosan. Ezzel párhuzamosan bemutatkozott az a hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű Caetano tesztbusz is, amellyel 2024-ben a Volánbusz különböző agglomerációs járatain lehet majd találkozni, egyelőre tesztüzemben Budapesten és környékén.
Az alacsonypadlós, háromajtós kivitelű hidrogénbusz Toyota gyártmányú, 60 kW teljesítményű tüzelőanyag-cellából nyeri a haladáshoz szükséges elektromos áramot. Az ezzel megtermelt elektromos energiát egy 44 kWh összkapacitású lítium-titanát-oxid puffer akkumulátor tárolja, ahonnan a 180 kW-os villanymotorok felé áramlik tovább az energia.
A most felavatott töltőállomáson 350, illetve 700 bar nyomáson működő rendszerek egyaránt megtankolhatók hidrogénnel, így személyautók és nagyobb haszonjárműveket is képes kiszolgálni a kút.
Egymásnak feszült a mikromobilitás és a tömegközlekedés
Pontosabban a buszvezető és egy elektromos rollerével együtt utazó férfi feszültek egymásnak. Az eset Pécsen történt, egy helyi buszjárat sofőrje döntött úgy, hogy nem engedi felszállni a férfit a járműre. Ugyan az elektromos roller szállítását nem tiltja a közlekedési vállalat szabályzata - Budapesten például 41 centiméteres kerékátmérőig, és/vagy összecsukható biciklit is ingyen szállíthatsz - de a sofőr ezt bármikor felülbírálhatja. A BKK oldalán például így fogalmaznak: " Zsúfoltság esetén a járművezető megtilthatja, hogy felszállj a kerékpárral, vagy ha a kerékpár rögzítése valamilyen okból nem kivitelezhető."
Mivel az utas úgy érezte, ha van bérlete, akkor viheti a rollert is, a sofőr szerint pedig zsúfolt volt a jármű, - 30-40 centiméternyi szabad hely sem volt a buszon - és egyikük sem engedett, így elvitatkoztak egy darabig. Egészen pontosan a rendőrök megérkezéséig.
Persze az egésznek az ártatlan utasok itták meg a levét, mert míg a buszsofőr és az elektromos rolleres verbális csatája folyt, addig ők is a járművön vesztegeltek. Úgy fél órát vett el az életükből a vita.
Chicagóban lefagytak a villanyautók
Itt a tél, jönnek a hírek a különféle elektromos járművek gyengélkedéseiről. Nemrég egy norvég közlekedési vállalatnál fuccsoltak be a villanybuszok, most viszont a chicagói elektromosautó tulajokat érte utol a -20 fok körüli fagy. Volt, akinek csak sokkal tovább tartott a töltés a szokásosnál, másnál pedig az autó fedélzeti rendszere nem is engedte tölteni a 0 százalék körülire merült telepeket.
De nem csak a töltés sebessége és a hatótáv csökkenhet drasztikusan ilyen hidegben, hanem az elektromos autók teljesítménye is visszaeshet.
Sokan azt hiszik, ilyen hidegben a hagyományos, belsőégésű motorral működő autók sem feltétlenül indulnak már el, pedig de. Ugyan jó akkumulátorral a benzinesek könnyebben indulnak -20 fok körül, de a gázolaj sem válik használhatatlanná ezen a hőmérsékleten. A prémium dízel például -40 fokig garantáltan kibírja paraffinkiválás nélkül.
Elektromos (na jó, range extenderes elektromos) győzelem az idei Dakar-on
Amennyire nem érzi jól magát az elektromos hajtáslánc Chicagóban, annyira elemében van a sivatagban. Az idei Dakaron két hét, tizenkét szakasz és mintegy 8000 kilométer megtétele után Carlos Sainz nyerte az embert és gépet próbáló versenyt. Nem is akármivel, a futam történetében előszőr diadalmaskodott valaki elektromos hajtású versenyautóval.
Ugyan a győztes Audi RS Q e-tron ha nem is teljesen elektromos autó, hiszen egy 2 literes TFSI motor is beszáll a 52 kWh-s, 370 kilogrammot nyomó lítiumion akkumulátorcsomag töltésébe. A spéci, összkerék-hajtású versenyautó 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, végsebességét pedig 170 km/h-ra korlátozták.