A cserbenhagyástól a nulla halálos balesetig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Három lépés a biztonságosabb utakért Európában és Közép-Ázsiában

A közúti balesetek ügye globális probléma, melynek magas emberi és pénzügyi költségei vannak. Évente körülbelül 1,35 millió ember hal meg és 50 millióan sérülnek meg súlyosan közúti balesetekben világszerte. Az Egészségügyi Világszervezet szerint az európai és közép-ázsiai (ECA) régióban a közúti balesetek halálos áldozatainak átlagos aránya 100 000 főre vetítve 14,4. Ez majdnem háromszor magasabb, mint az Európai Unió 5,1 halálos áldozatot követelő átlagos halálozási aránya.

A közúti balesetek okozta sérülések megterhelik az állami egészségügyi ellátórendszereket, és az alacsony és közepes jövedelmű országok bruttó hazai termékének 2-6%-ával egyenértékű költséget jelentenek. A halálos balesetek túlnyomó többsége az alacsony és közepes jövedelmű országokban történik, beleértve az ECA országait is. Összehangolt erőfeszítések nélkül a régióban a személygépkocsi- és tehergépkocsipark növekedésével tovább fog nőni a közúti közlekedési halálesetek és súlyos sérülések száma.

Az európai és közép-ázsiai utak biztonságosabbá tételéhez vezető három lépés, amely az egész régióra alkalmazható, melyet a Világbank blogja tesz közzé, a következő

  1. Az első fontos lépés a magas színvonalú adatokon alapuló, megalapozott közlekedésbiztonsági döntések meghozatala. A kiindulópontot az adatok gyűjtésének és elemzésének kell jelentenie annak meghatározására, hogy hol történnek súlyos balesetek, és kik azok érintettjei. A jó adatok lehetővé teszik a hatóságok számára, hogy azonosítsák a magas kockázatú helyszíneket és az azonnali figyelmet igénylő tényezőket.
  2. A közúti közlekedésbiztonsági politikáknak és beavatkozásoknak bizonyítékokon kell alapulniuk. A sebességek szabályozása, a biztonságos gyalogos-infrastruktúra biztosítása és a bukósisak használatának előírása a motorkerékpárosok számára a világ legsikeresebb közlekedésbiztonsági programjaiban szereplő kulcsfontosságú intézkedések közé tartozik. Az ECA-régió országai könnyen felhasználhatják a különböző közlekedésbiztonsági beavatkozások hatékonyságára vonatkozó, rendelkezésre álló bizonyítékok gazdag tárházát.
  3. A megfelelő sebességkorlátozások külön említést érdemelnek. A gyalogosok és a gépjárműforgalom közötti nagymértékű interakcióval jellemezhető utakon a sebességkorlátozások 30 km/órára történő csökkentése átlagosan mindössze egy perc többletet eredményez egy út megtételében, miközben életeket ment meg és számos sérülést előz meg – állítja a Világbank-blog.

Per Loov Njnv9 T9a X Ow Unsplash

Szerbiában a Világbank már jóval több mint egy évtizede dolgozik a közúti közlekedésbiztonságon különböző projektek keretében, segítséget nyújtva az intézményi reformokban, a stratégia kidolgozásában és a nyílt adatbázisok fejlesztésében. Innovatív megközelítéseket is bevezettek, mint például a "Safe2School" mobiltelefonos alkalmazást. A hosszú távú elkötelezettségnek köszönhetően Szerbia 2010 és 2021 között 9,05-ről 7-re csökkentette a közúti balesetek halálos áldozatainak számát 100 000 főre vetítve. De még sok munkát kell végezni ahhoz, hogy teljesüljön az ENSZ fenntartható fejlődési célja, azaz a közúti balesetek halálos áldozatainak számának felére csökkentése.

A blogbejegyzés szerint a közúti közlekedésbiztonsági beavatkozások gyakran a finanszírozás, a know-how, a végrehajtási kapacitás és a politikai elkötelezettség hiánya miatt vallanak kudarcot.

Cserbenhagyás büntetésének enyhítése Németországban?

A jogosítvánnyal rendelkező német közlekedők közel 60 százaléka ellenzi azt a javaslatot, hogy a cserbenhagyást sérülés nélküli baleset esetén közigazgatási szabálysértésnek minősítsék – áll egy felmérésében, melyet az ACV autóklub tesz közzé. A felmérés azért készült, mert a 62. Közlekedési Bírósági Konferencia többek között a cserbenhagyásos bűncselekményekre vonatkozó törvény reformját vitatja meg.

A német büntető törvénykönyv (StGB) 142. szakasza állandó viták forrása: ez a „baleset helyszínéről való jogosulatlan eltávolodást” szabályozza, és ezt bűncselekménynek minősíti, amely pénzbírsággal vagy három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. 2023 áprilisában a szövetségi igazságügyi minisztérium egyik dokumentuma kavarta fel a kedélyeket, melyben azt javasolják, hogy a személyi sérülés nélküli cserbenhagyásos baleseteket a jövőben csak közigazgatási szabálysértésnek minősítsék.

Az ACV azt kéri, hogy a cserbenhagyásos baleseteket továbbra is bűncselekménynek minősítsék. A kisebb károk (pl. horpadások vagy karcolások a gépkocsin) miatt, sérülés nélkül elkövetett cserbenhagyásos gázolás annak ellenére még mindig széles körben elterjedt „műfaj”, annak ellenére, hogy bűncselekménynek minősül. Holger Küster, az ACV ügyvezető igazgatója szerint az „általános visszaminősítés közigazgatási szabálysértéssé rossz jelzés lenne; tovább csökkentené a balesetet okozó személyek gátlási küszöbét, hogy engedély nélkül hagyják el a baleset helyszínét. Az anyagi kárt viselő áldozatok szenvednék meg az enyhítést.”

Per Loov Njnv9 T9a X Ow Unsplash

Ezzel összefüggésben az ACV támogatja egy digitális bejelentőközpont létrehozását a csak anyagi kárral járó, sérülés nélküli balesetekre. Küster szerint van értelme „egy szabványosított online platformnak, amelyen a balesetért felelősök bejelenthetik a személyi sérülés nélküli kisebb károkat. A balesetért felelősök számára ebben az esetben megszűnne a korábban előírt várakozási kötelezettség, és egyszerűsödne a kárrendezési folyamat. A digitális bejelentőközpont célja a károsultak és a kártérítéshez való joguk megerősítése kell, hogy legyen.”

2050-re nullára csökkentheti Ausztrália a közúti halálesetek számát? Úgy néz ki, nem

Ausztráliában is létezik Vision Zero, ugyanúgy mint Európában, melynek lényege, hogy 2050-re már ne legyenek halálos kimenetelő közúti közlekedési balesetek. (A Vision Zero még a kilencvenes években egyébként Svédországból indult.)

A Conversation leírja, hogy 2023-ban 1266-an halt meg olyan közúti balesetben Ausztráliában, melyben legalább egy autó és egy sofőr, utas, gyalogos vagy kerékpáros vett részt. Az ausztrál közúti balesetek gazdasági költsége évente meghaladja a 27 milliárd ausztrál dollárt (6246 milliárd forint), mely az ausztrál GDP 1,8%-a.

Ez a szám pedig azt jelenti, hogy a közúti balesetek számának csökkentése az elmúlt években megtorpant, és az ausztrál közúti halálesetek száma közel egy évtizede nem látott szintre emelkedett.

Míg az 1990-es évek elején Ausztráliában évente több mint 2000 halálos áldozatot követeltek a közúti balesetek, addig 2020-ra 1097-re csökkent a szám, majd három egymást követő évben nőtt a közúti halálesetek száma.

Per Loov Njnv9 T9a X Ow Unsplash

Szakemberek azt állítják, hogy a korábbi javulásban nagy szerepet játszottak a különböző biztonsági kezdeményezések és figyelemfelkeltő kampányok; ezek közé tartoznak az olyan intézkedések, mint a biztonsági övre, a sisakra és a gyermekülésre vonatkozó törvények, valamint a gyorshajtásra, az ittas vezetésre és a telefonhasználatra vonatkozó előírások. Emellett az autók és az infrastruktúra is biztonságosabbá váltak.

A balesetek számának növekedése más országokban is problémát jelent, mint például az Egyesült Államokban, ugyanis a világjárvány idején többen vásároltak autót, talán azért, hogy elkerüljék a tömegközlekedést. Ez önmagában azonban nem magyarázza meg teljesen a közúti halálesetek számának növekedését, hiszen hivel egyre több ember dolgozik otthonról, csökkent a napi ingázás. Ráadásul a járművek számának növekedése csekélyebb volt a közúti halálesetek számának növekedéséhez képest. Tehát az a feltételezés, hogy azért halnak meg többen, mert több autó van, a legjobb esetben is csak részleges magyarázat.

A járvány utáni adatok a közúti közlekedők magatartásának és hozzáállásának romlására utaló számos jelet mutatnak. Új-Dél-Walesben például jelentősen nőttek a kisebb sebességtúllépésekért kiszabott bírságok. Ausztrália-szerte emelkedik a 60-70 km/h-s zónákban bekövetkező halálos balesetek száma, a 2020-as 241 kapcsolódó halálesetről 2022-re 315-re. A gyorshajtás valószínűleg szerepet játszik ebben, de az nem világos, hogy milyen mértékben.

A távoli és regionális utak még mindig jelentősen magasabb halálozási kockázatot jelentenek a lakosságszámukhoz képest. A közúti halálozás kockázata körülbelül hatszor magasabb a külső regionális területeken és kilencszer magasabb a távoli területeken, mint a nagyvárosokban. Ennek számos tényező lehet az oka a lap szerint: a gyorshajtás, a kockázatvállaló magatartás és más tényezők, mint például a rosszabb infrastruktúra, az útkarbantartás alacsonyabb szintje, a vadon élő állatokkal való ütközések, a hosszú utak és a járművezetők fáradtsága.

Az érvényes jogosítvánnyal nem rendelkező járművezetők halálos balesetei is emelkedtek. 2019-ben 96 halálesetet jelentettek olyan balesetekben, amelyekben érvényes jogosítvánnyal nem rendelkező járművezetők vettek részt. Ez 2020-ban 116-ra, 2021-ben pedig 128-ra emelkedett, de ugyanígy a bukósisakot nem viselő kerékpáros vagy motorkerékpáros halálos közúti balesetek száma is 47%-kal nőtt 2019 óta.

Az olyan közúti halálesetek aránya, amelyeknél kábítószert mutattak ki a járművezető szervezetében, emelkedett, 2015-ben a járművezetők esetében 14%, a motorkerékpárosok esetében pedig 11% volt. Ezek a számok 2021-ben a járművezetők esetében 17%-ra, a motorkerékpárosok esetében pedig 28%-ra emelkedtek.

Mi a megoldás? A belátható jövőben továbbra is az emberi sofőrök lesznek a járművek elsődleges kezelői, és az emberi tényezők továbbra is a közúti balesetek legnagyobb okozói. Ha életeket akarunk megmenteni az utakon, figyelemmel kell kísérnünk a közúti biztonsághoz való hozzáállást. Ennek egyik módja az állami és nemzeti szintű rendszeres felmérések, amelyek a viselkedési mutatók eredményeit követik nyomon az idő múlásával. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a politikai pártok a politikai légkör nyomon követésére folyamatos közvélemény-kutatásokat használnak, a közösség közlekedésbiztonsági légkörének rendszeres nyomon követése lehetővé teszi számunkra, hogy proaktívan kezeljük a felhasználók viselkedéséből eredő kihívásokat, ahelyett, hogy a riasztó statisztikákra várnánk.

A lap azt állítja, hogy Ausztrália rendelkezik a világ legprogresszívebb közlekedésbiztonsági politikájával. Ambiciózus célkitűzéseik azonban megkövetelik, hogy jobban összpontosítsanak a felhasználók viselkedésére. A televízión és más médiumokon keresztül közvetített közlekedésbiztonsági kampányok befolyásolhatják a közlekedésbiztonsági magatartást, a konkrét demográfiai csoportokra és az aggodalomra okot adó magatartásformákra irányuló, személyre szabott kampányokkal. Az ilyen kampányokba való befektetés fokozása kulcsfontosságú stratégia lehet az ausztrál közlekedésbiztonsági célok elérésében.

Képek: The Converation, Unsplash, Wolrd Bank Blogs

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám szabály M1 Lime dízel zöld 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés Európa iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy gumi légmentes gumi IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás zebra felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás Kína autó motor e-roller agresszió Budapest repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés fogyasztás szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó lámpa izzókészlet Autobahn meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország ADAC gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem hibrid tömegközlekedés plug-in hibrid Ausztria elektromos autó TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller repülő autó Franciaország mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk 30-as tábla világítás elektromos kerékpár rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés kerékpáros úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda baleset torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset parkolás közlekedési lámpa medence klór renault fluence kresz ajánlott sebesség BKK korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor pötty ing fiat panda panda raid KTI közlekedésbiztonság másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény németország balesetmegelőzés Ausztrália szigorítás elektromosautó ittas vezetés

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ