Beültünk egy olyan dízel furgonba, aminek a dízelmotorja immár hidrogénnel működik

A rotterdami véletlenül botlottunk bele a BorgWarner standjába, és mire észbe kaptunk, a nagyon kedves hostess hölgy már le is szervezte nekünk a próbautat. A gyorstesztből a kocsi feszes programja és a hirtelen jött lehetőség miatt, hogy úgy mondjam, minimális felkészültségemnek köszönhetően ez a nem túl informatív és látványos videó született:

A piros Citroën Jumper eredetileg kétliteres, 150 lóerős dízel kisteherautóként kezdte földi pályafutását. A BorgWarnernél, ennél a legkülönbözőbb autóipari alkatrészeket (leginkább talán turbófeltöltőkkel kapcsolatban lehet ismerős a neve) gyártó cégnél viszont beépítettek néhány hidrogéntartályt a rakterébe, a motorját pedig szétszedték és úgy rakták újra össze, hogy képes legyen hidrogénnel üzemelni. Hogy ennek a külsőre nem túl feltűnő furgonnak mennyi lehet az értéke, megbecsülni is nehéz: állítólag mintegy száz autóipari ember szakértelme és munkája van az egy éven át épített, tesztelt, finomított kíséreti kocsiban.

Fontos tudni, hogy ez egy dugattyús motoros hidrogénautó; gyakorlatilag pont úgy működik, mint egy benzines, csak benzin-levegő keverék helyett hidrogén-levegő keverék ég el a hengereiben. A keletkező nyomaték a főtengelyről ugyanúgy sebességváltón, féltengelyeken át jut a kerekekre, mint egy hagyományos kocsiban. Azok a hidrogénautók, amelyek egyre gyakrabban szerepelnek a hírekben, no meg amivel mi mentünk Rotterdamba erre a kiállításra, nem ilyenek! Ezekben úgynevezett üzemanyagcellában vagy hidrogéncellában egyesül a hidrogén a levegő oxigénjével, sokkal jobb hatásfokkal és gyakorlatilag zéró károsanyag-kibocsátással, a kocsit pedig a reakció során keletkező elektromos energiával működő villanymotor hajtja. 

A piros ex-dízel hidrogénfurgon kipufogójából a vízpára mellett távozik minimális mennyiségű, egy ember kilégzésénél időarányosan kevesebb szén-dioxid (a kenőolaj icipici mennyiségének folyamatos égéséből eredően) és nitrogén-oxidok is távoznak a hengerekből a magas hőmérsékletű égés miatt, amit ugyanolyan AdBlue-adalékos SCR-katalizátorral semlegesít a kipufogórendszer, amit a mai dízelautókból ismerünk.

Img 9979

Img 9979

Img 9979

A hengerfejet alaposan át kellett alakítani a hidrogénesítéshez. Az izzítógyertyák helyére gyújtógyertyák kerültek, mert a hidrogén-levegő keveréket nehéz lenne öngyulladással begyújtani. A kompressziót viszont csökkenteni lehetett, az eredeti 1:16-os dízel sűrítési arányt valahogyan 1:12-re csökkentették; ennek mellékhatása a hidrogénes dugattyús motor finom, csendes, cseppet sem dízeles járása. A gázolaj 300 baros befecskendezési nyomása helyett a hidrogén csak 30 bar körüli nyomáson kerül a közös nyomócsőbe. A motorvezérlő elektronikát egyedi számítógépre cserélték. A motoralkatrészek mintegy 80 százaléka még így is eredeti maradt:

Img 9975

A próbán a francia anyanyelvű sofőrrel se mindig értettük tökéletesen egymást, így ahogy később utánanéztem, kiderült, a kocsi nem eszik olyan horrorisztikusan sokat száz kilométeren, ahogy elsőre hallottam. A kilenc kilogramm, ami a beszélgetésünkben elhangzott, a tartályba 350 baron préselhető hidrogéntöltet teljes tömege. A fogyasztás vegyes üzemben valójában 3 kg körül van, ami még így sem kevés, egy hasonló teljesítményű, méretű hidrogéncellás kocsi étvágyának két-háromszorosa. De ennek az egyedi építésű kocsinak még nem is az a dolga, hogy versenyképes legyen a világon létező kevés üzemanyagcellás autóval, hanem hogy megmutassa: létezik megoldás a dugattyús technológiai minimális fejlesztéssel való felkészítésére hidrogénüzemre ebben a méretkategóriában.

Img 9999

A csaknem két tonnás Toyota Mirai hidrogéncellás autó, amivel kiutaztunk Rotterdamba, szinte folyamatos autópályaüzemben, tempósan haladva 1,26 kg/100 km-es átlagfogyasztást produkált

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 rendszám m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda busz mentők volkswagen hülye kiírás környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar roller útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy autópálya tűzoltóautó közlekedésbiztonság metró Volán büntetés körforgalom Toyota kresz tábla közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség balesetmegelőzés 8126 suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs Olaszország vezetéstámogatás elektromos autó talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 kerékpáros vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely renault visual signature c evolution elektromos motor futár ctis kerékpárút autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély baleset jog felelősség kár m1m7 BKK tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció parkolás szabálytalanság traffipax közlekedési morál hibás tábla utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Budapest múzeum kerékpár magyarország kresz hidrogénautó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia

Legutóbbi bejegyzések

Archívum