Beültünk egy olyan dízel furgonba, aminek a dízelmotorja immár hidrogénnel működik

A rotterdami véletlenül botlottunk bele a BorgWarner standjába, és mire észbe kaptunk, a nagyon kedves hostess hölgy már le is szervezte nekünk a próbautat. A gyorstesztből a kocsi feszes programja és a hirtelen jött lehetőség miatt, hogy úgy mondjam, minimális felkészültségemnek köszönhetően ez a nem túl informatív és látványos videó született:

A piros Citroën Jumper eredetileg kétliteres, 150 lóerős dízel kisteherautóként kezdte földi pályafutását. A BorgWarnernél, ennél a legkülönbözőbb autóipari alkatrészeket (leginkább talán turbófeltöltőkkel kapcsolatban lehet ismerős a neve) gyártó cégnél viszont beépítettek néhány hidrogéntartályt a rakterébe, a motorját pedig szétszedték és úgy rakták újra össze, hogy képes legyen hidrogénnel üzemelni. Hogy ennek a külsőre nem túl feltűnő furgonnak mennyi lehet az értéke, megbecsülni is nehéz: állítólag mintegy száz autóipari ember szakértelme és munkája van az egy éven át épített, tesztelt, finomított kíséreti kocsiban.

Fontos tudni, hogy ez egy dugattyús motoros hidrogénautó; gyakorlatilag pont úgy működik, mint egy benzines, csak benzin-levegő keverék helyett hidrogén-levegő keverék ég el a hengereiben. A keletkező nyomaték a főtengelyről ugyanúgy sebességváltón, féltengelyeken át jut a kerekekre, mint egy hagyományos kocsiban. Azok a hidrogénautók, amelyek egyre gyakrabban szerepelnek a hírekben, no meg amivel mi mentünk Rotterdamba erre a kiállításra, nem ilyenek! Ezekben úgynevezett üzemanyagcellában vagy hidrogéncellában egyesül a hidrogén a levegő oxigénjével, sokkal jobb hatásfokkal és gyakorlatilag zéró károsanyag-kibocsátással, a kocsit pedig a reakció során keletkező elektromos energiával működő villanymotor hajtja. 

A piros ex-dízel hidrogénfurgon kipufogójából a vízpára mellett távozik minimális mennyiségű, egy ember kilégzésénél időarányosan kevesebb szén-dioxid (a kenőolaj icipici mennyiségének folyamatos égéséből eredően) és nitrogén-oxidok is távoznak a hengerekből a magas hőmérsékletű égés miatt, amit ugyanolyan AdBlue-adalékos SCR-katalizátorral semlegesít a kipufogórendszer, amit a mai dízelautókból ismerünk.

Img 9979

Img 9979

Img 9979

A hengerfejet alaposan át kellett alakítani a hidrogénesítéshez. Az izzítógyertyák helyére gyújtógyertyák kerültek, mert a hidrogén-levegő keveréket nehéz lenne öngyulladással begyújtani. A kompressziót viszont csökkenteni lehetett, az eredeti 1:16-os dízel sűrítési arányt valahogyan 1:12-re csökkentették; ennek mellékhatása a hidrogénes dugattyús motor finom, csendes, cseppet sem dízeles járása. A gázolaj 300 baros befecskendezési nyomása helyett a hidrogén csak 30 bar körüli nyomáson kerül a közös nyomócsőbe. A motorvezérlő elektronikát egyedi számítógépre cserélték. A motoralkatrészek mintegy 80 százaléka még így is eredeti maradt:

Img 9975

A próbán a francia anyanyelvű sofőrrel se mindig értettük tökéletesen egymást, így ahogy később utánanéztem, kiderült, a kocsi nem eszik olyan horrorisztikusan sokat száz kilométeren, ahogy elsőre hallottam. A kilenc kilogramm, ami a beszélgetésünkben elhangzott, a tartályba 350 baron préselhető hidrogéntöltet teljes tömege. A fogyasztás vegyes üzemben valójában 3 kg körül van, ami még így sem kevés, egy hasonló teljesítményű, méretű hidrogéncellás kocsi étvágyának két-háromszorosa. De ennek az egyedi építésű kocsinak még nem is az a dolga, hogy versenyképes legyen a világon létező kevés üzemanyagcellás autóval, hanem hogy megmutassa: létezik megoldás a dugattyús technológiai minimális fejlesztéssel való felkészítésére hidrogénüzemre ebben a méretkategóriában.

Img 9999

A csaknem két tonnás Toyota Mirai hidrogéncellás autó, amivel kiutaztunk Rotterdamba, szinte folyamatos autópályaüzemben, tempósan haladva 1,26 kg/100 km-es átlagfogyasztást produkált

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ