Beültünk egy olyan dízel furgonba, aminek a dízelmotorja immár hidrogénnel működik

A rotterdami véletlenül botlottunk bele a BorgWarner standjába, és mire észbe kaptunk, a nagyon kedves hostess hölgy már le is szervezte nekünk a próbautat. A gyorstesztből a kocsi feszes programja és a hirtelen jött lehetőség miatt, hogy úgy mondjam, minimális felkészültségemnek köszönhetően ez a nem túl informatív és látványos videó született:

A piros Citroën Jumper eredetileg kétliteres, 150 lóerős dízel kisteherautóként kezdte földi pályafutását. A BorgWarnernél, ennél a legkülönbözőbb autóipari alkatrészeket (leginkább talán turbófeltöltőkkel kapcsolatban lehet ismerős a neve) gyártó cégnél viszont beépítettek néhány hidrogéntartályt a rakterébe, a motorját pedig szétszedték és úgy rakták újra össze, hogy képes legyen hidrogénnel üzemelni. Hogy ennek a külsőre nem túl feltűnő furgonnak mennyi lehet az értéke, megbecsülni is nehéz: állítólag mintegy száz autóipari ember szakértelme és munkája van az egy éven át épített, tesztelt, finomított kíséreti kocsiban.

Fontos tudni, hogy ez egy dugattyús motoros hidrogénautó; gyakorlatilag pont úgy működik, mint egy benzines, csak benzin-levegő keverék helyett hidrogén-levegő keverék ég el a hengereiben. A keletkező nyomaték a főtengelyről ugyanúgy sebességváltón, féltengelyeken át jut a kerekekre, mint egy hagyományos kocsiban. Azok a hidrogénautók, amelyek egyre gyakrabban szerepelnek a hírekben, no meg amivel mi mentünk Rotterdamba erre a kiállításra, nem ilyenek! Ezekben úgynevezett üzemanyagcellában vagy hidrogéncellában egyesül a hidrogén a levegő oxigénjével, sokkal jobb hatásfokkal és gyakorlatilag zéró károsanyag-kibocsátással, a kocsit pedig a reakció során keletkező elektromos energiával működő villanymotor hajtja. 

A piros ex-dízel hidrogénfurgon kipufogójából a vízpára mellett távozik minimális mennyiségű, egy ember kilégzésénél időarányosan kevesebb szén-dioxid (a kenőolaj icipici mennyiségének folyamatos égéséből eredően) és nitrogén-oxidok is távoznak a hengerekből a magas hőmérsékletű égés miatt, amit ugyanolyan AdBlue-adalékos SCR-katalizátorral semlegesít a kipufogórendszer, amit a mai dízelautókból ismerünk.

Img 9979

Img 9979

Img 9979

A hengerfejet alaposan át kellett alakítani a hidrogénesítéshez. Az izzítógyertyák helyére gyújtógyertyák kerültek, mert a hidrogén-levegő keveréket nehéz lenne öngyulladással begyújtani. A kompressziót viszont csökkenteni lehetett, az eredeti 1:16-os dízel sűrítési arányt valahogyan 1:12-re csökkentették; ennek mellékhatása a hidrogénes dugattyús motor finom, csendes, cseppet sem dízeles járása. A gázolaj 300 baros befecskendezési nyomása helyett a hidrogén csak 30 bar körüli nyomáson kerül a közös nyomócsőbe. A motorvezérlő elektronikát egyedi számítógépre cserélték. A motoralkatrészek mintegy 80 százaléka még így is eredeti maradt:

Img 9975

A próbán a francia anyanyelvű sofőrrel se mindig értettük tökéletesen egymást, így ahogy később utánanéztem, kiderült, a kocsi nem eszik olyan horrorisztikusan sokat száz kilométeren, ahogy elsőre hallottam. A kilenc kilogramm, ami a beszélgetésünkben elhangzott, a tartályba 350 baron préselhető hidrogéntöltet teljes tömege. A fogyasztás vegyes üzemben valójában 3 kg körül van, ami még így sem kevés, egy hasonló teljesítményű, méretű hidrogéncellás kocsi étvágyának két-háromszorosa. De ennek az egyedi építésű kocsinak még nem is az a dolga, hogy versenyképes legyen a világon létező kevés üzemanyagcellás autóval, hanem hogy megmutassa: létezik megoldás a dugattyús technológiai minimális fejlesztéssel való felkészítésére hidrogénüzemre ebben a méretkategóriában.

Img 9999

A csaknem két tonnás Toyota Mirai hidrogéncellás autó, amivel kiutaztunk Rotterdamba, szinte folyamatos autópályaüzemben, tempósan haladva 1,26 kg/100 km-es átlagfogyasztást produkált

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze Barkas hókotró 4-es metró kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés félsorompó járda busz mentők környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán büntetés zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés volkswagen hülye kiírás téli felkészülés közlekedés Franciaország skoda zöld rendszám tréler matrica körforgalom Frankfurt autópálya közlekedésbiztonság tél COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség suzuki felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs vezetéstámogatás talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution elektromos motor futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció BKK Bubi kresz elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla magyarország hidrogénautó 8126 renault kerékpárút 30 közbringa németország autópálya-pihenő traffipax közlekedési morál mobilozás parkolás tömegközlekedés baleset Európa balesetmegelőzés kerékpáros sebességkorlátozás autómatrica szabálytalanság balesetveszély kerékpár hibás tábla programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet horvátország navigáció karlobag kortrijk IAA münchen Budapest Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental statisztika stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató mobiltelefon új autó mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold benzinkút bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás mikromobilitás ugratás repülőtér BYD BYD Atto 3 sebesség autószállító fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország dekor elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás sebességhatár e-roller zacskó útépítés zebra teherautó 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás elektromos kresz tábla Nagy-Britannia tesla autonóm autózás 30-as tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás Ausztrália elektromos jármű Egyesült Királyság gyerekek fenntartható mobilitás felni tuning biciklis légzsák biztonság biztonsági öv rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli heti összefoglaló várandósság téli gumi hólánc

Legutóbbi bejegyzések

Archívum