Véleményeztük a budapesti közlekedésbiztonsági stratégiát

Kedves ÉKKE-tagok, szimpatizánsok, közhírré tétetik, hogy az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnökeként a minap megragadtam a BKK által nemrég társadalmi vitára bocsátott. a főváros közlekedését drasztikusan átalakítani készülő stratégiai anyag véleményezésének lehetőségét. Az alábbi levelet küldtem el a BKK-nak: 

Olvastam a felhívást az elkészült közlekedésbiztonsági stratégia véleményezési lehetőségéről és a közúti közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelése céljából létesült, elősorban autós szakújságírókat tömörítőt Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület (http://traffix.hu) elnökeként volna néhány felvetésem, kérdésem.

1, A dokumentum 13. oldalán olvasható: "A gyerekek védelméért a bölcsődék, óvodák, iskolák környezetében fokozott figyelmet kell fordítani a gyalogos forgalom biztonságára, ezért az ilyen helyszíneken a sebességcsökkentés megvalósítása rendkívül fontos. Az idősek védelme érdekében az egészségügyi intézmények a fontosak hasonló szempontból." Kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy milyen statisztikai elemzés támasztja alá az említett intézményeknél a sebességcsökkentés szükségességét és mihez képest értendő ez a sebességcsökkentés; ahol eleve 30 és 40-es korlátozás van, ott még további sebességcsökkentést szeretnének alkalmazni?

2, Az anyagban megjelenik a kerékpárosoktól tartott 1-1,5 méteres oldaltávolság egy illusztráción (25. ábra). Ezzel kapcsolatban több fórumon jeleztük már, hogy ez a számszerűsített érték ugyan nagyon jól hangzik, de gyakran fizikailag betarthatatlan, akár az autós legjobb szándéka mellett is, Budapesten már csak azért is, mert számos egyirányú utcában jöhet szemben is kerékpáros ott, ahol mindössze egy sávnyi hely van. ( https://www.traffix.hu/blog/posts/387 ) Javasoljuk az egy-másfél méter sulykolása helyett a lelassításra és minél nagyobb oldaltávolság tartására felhívást az ezzel kapcsolatos kommunikációban a hitelesség és a komolyan vehetőség érdekében.

3, A 33. oldalon meglepve olvasom, hogy a sebesség nem megfelelő alkalmazása mindössze a balesetek 18%-ának bekövetkeztének oka az Önök adatai szerint. Kérdésem, hogy ennek fényében nem túlhangsúlyozott-e az általános sebességcsökkentés jelentősége a stratégiában?

4, Tisztában vannak-e azzal, hogy Magyarországon az automatizált sebességellenőrzés és az esetek túlnyomó részében az eseti ellenőrzés 100 km/h alatti sebességnél gyakorlatilag 15 km/h toleranciával működik, sőt: az 50 km/h-s területeken rendőrség mérési hibahatárokra hivatkozva valójában 69 km/h-ra állítja a sebességmérő eszközeit? Terveznek-e kezdeményezéseket tenni annak érdekében, hogy a rendőrség ne csupán automatikusan kiszabott bírságokkal kezelhesse a többszöri extrém gyorshajtásokat is, hanem legyen jogi lehetőség a szabálysértő személyének megállapítására, a büntetőpont-rendszer alkalmazására vele szemben?

5, 38. oldal: a mobi-pontokkal kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a zöld felfestések és a zöld karikás táblák sajnos a KRESZ-ben amúgy is meglévő eszközök mellett felbukkanva növelik az átláthatatlanságot a jellemzően eleve túlszabályozott és a közlekedők jelzésfeldolgozási képességét gyakran meghaladóan túltáblázott, túlfestett környezetben. Javasoljuk ennek a projektnek a törlését és az alább budapesti, a KRESZ-en belül maradó példa követését a kerékpáros, rolleres parkolók kijelölésére (utolsó kép a posztban): https://www.traffix.hu/blog/posts/381

6, 50. oldal: a budai alsó rakpart sebességének 50 km/h-ra korlátozása a mai 70-es szakaszokon tapasztalataink szerint indokolatlan. A stratégia által említett gyalogátkelőhelyek forgalma minimális. A biztonságot ezen a területen a járművek feltartása helyett nyomógombos lámpás zebrákkal javasoljuk megoldani. Ugyanezt a megoldást javasoljuk más, nagy autóforgalmú, de minimális gyalogos keresztforgalmú utakra sebességcsökkentés helyett-

7, Visszatérő gondolat, hogy az út kapacitását nem csökkenti a sebesség korlátozása. Ez igaz, viszont a stratégia nem számol azzal, hogy csúcsidőn kívül a nagy forgalommal nem indokolható túlzott sebességkorlátozás növeli a járművek adott útszakaszon töltött idejét, városi környezetben jellemző sebességeknél pedig a belsőégésű motoros gépjárművek esetében a lassabb haladás jellemzően rontja a hatékonyságot, növeli az össz- és a fajlagos emissziót is.

8, 5.4.3. pont: örömmel üdvözöljük a balesetek bekövetkeztének valódi okai is feltárni igyekvő kutatási projektek gondolatát! Ezzel kapcsolatban szeretném figyelmükbe egy Budapesthez képest ugyancsak kis területet, rendszert vizsgáló korábbi kutatásunkat, melynek eredménye az volt, hogy a súlyos balesetek megelőzésével kapcsolatban a hivatalos statisztika lehet semmitmondó és használhatatlan, de egy mélyebb elemzés könnyen feltárhat valós problémákat: link

9, A tranzitforgalommal kapcsolatosan hiányoljuk egy nagysebességű tranzitút-rendszer távlati tervét, akár alagutak építésével, leginkább az M1-M7 illetve a nyugati agglomerációs szektor és az M3 és a repülőtér, illetve fordítva: a keleti agglomeráció és a város nyugati peremén lévő munkahelyek, intézmények összekötésére. Az M0 ezeken a viszonylatokon sokszor vállalhatatlanul nagy kerülőt, makroszinten pedig egy csomó felesleges szennyezést jelent, különösen a nyugati agglomerációs lakosoknak (Budaörs-Ferihegy M0-n 50, a városon át 30 km).

---

Összességben a stratégiát átgondolt, megalapozott, az európai trendeknek megfelelő budapesti közlekedésszervezési koncepciónak látom, gratulálok a készítőknek!

Üdv:

Rácz Tamás

autós, közlekedési és tech szakújságíró,

közlekedésbiztonsági egyesületi elnök

---

Ha hülyeséget írtam, megköszönöm, ha ezt a tagságból bárki jelzi nekem, ha pedig valaki szintén kérdezne vagy hozzátenne a BKK stratégiai tervéhez, ezt március 10-ig megteheti a bevonas@bkk.hu emailcímen!

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook napelem nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ