Véleményeztük a budapesti közlekedésbiztonsági stratégiát

Kedves ÉKKE-tagok, szimpatizánsok, közhírré tétetik, hogy az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnökeként a minap megragadtam a BKK által nemrég társadalmi vitára bocsátott. a főváros közlekedését drasztikusan átalakítani készülő stratégiai anyag véleményezésének lehetőségét. Az alábbi levelet küldtem el a BKK-nak: 

Olvastam a felhívást az elkészült közlekedésbiztonsági stratégia véleményezési lehetőségéről és a közúti közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelése céljából létesült, elősorban autós szakújságírókat tömörítőt Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület (http://traffix.hu) elnökeként volna néhány felvetésem, kérdésem.

1, A dokumentum 13. oldalán olvasható: "A gyerekek védelméért a bölcsődék, óvodák, iskolák környezetében fokozott figyelmet kell fordítani a gyalogos forgalom biztonságára, ezért az ilyen helyszíneken a sebességcsökkentés megvalósítása rendkívül fontos. Az idősek védelme érdekében az egészségügyi intézmények a fontosak hasonló szempontból." Kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy milyen statisztikai elemzés támasztja alá az említett intézményeknél a sebességcsökkentés szükségességét és mihez képest értendő ez a sebességcsökkentés; ahol eleve 30 és 40-es korlátozás van, ott még további sebességcsökkentést szeretnének alkalmazni?

2, Az anyagban megjelenik a kerékpárosoktól tartott 1-1,5 méteres oldaltávolság egy illusztráción (25. ábra). Ezzel kapcsolatban több fórumon jeleztük már, hogy ez a számszerűsített érték ugyan nagyon jól hangzik, de gyakran fizikailag betarthatatlan, akár az autós legjobb szándéka mellett is, Budapesten már csak azért is, mert számos egyirányú utcában jöhet szemben is kerékpáros ott, ahol mindössze egy sávnyi hely van. ( https://www.traffix.hu/blog/posts/387 ) Javasoljuk az egy-másfél méter sulykolása helyett a lelassításra és minél nagyobb oldaltávolság tartására felhívást az ezzel kapcsolatos kommunikációban a hitelesség és a komolyan vehetőség érdekében.

3, A 33. oldalon meglepve olvasom, hogy a sebesség nem megfelelő alkalmazása mindössze a balesetek 18%-ának bekövetkeztének oka az Önök adatai szerint. Kérdésem, hogy ennek fényében nem túlhangsúlyozott-e az általános sebességcsökkentés jelentősége a stratégiában?

4, Tisztában vannak-e azzal, hogy Magyarországon az automatizált sebességellenőrzés és az esetek túlnyomó részében az eseti ellenőrzés 100 km/h alatti sebességnél gyakorlatilag 15 km/h toleranciával működik, sőt: az 50 km/h-s területeken rendőrség mérési hibahatárokra hivatkozva valójában 69 km/h-ra állítja a sebességmérő eszközeit? Terveznek-e kezdeményezéseket tenni annak érdekében, hogy a rendőrség ne csupán automatikusan kiszabott bírságokkal kezelhesse a többszöri extrém gyorshajtásokat is, hanem legyen jogi lehetőség a szabálysértő személyének megállapítására, a büntetőpont-rendszer alkalmazására vele szemben?

5, 38. oldal: a mobi-pontokkal kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a zöld felfestések és a zöld karikás táblák sajnos a KRESZ-ben amúgy is meglévő eszközök mellett felbukkanva növelik az átláthatatlanságot a jellemzően eleve túlszabályozott és a közlekedők jelzésfeldolgozási képességét gyakran meghaladóan túltáblázott, túlfestett környezetben. Javasoljuk ennek a projektnek a törlését és az alább budapesti, a KRESZ-en belül maradó példa követését a kerékpáros, rolleres parkolók kijelölésére (utolsó kép a posztban): https://www.traffix.hu/blog/posts/381

6, 50. oldal: a budai alsó rakpart sebességének 50 km/h-ra korlátozása a mai 70-es szakaszokon tapasztalataink szerint indokolatlan. A stratégia által említett gyalogátkelőhelyek forgalma minimális. A biztonságot ezen a területen a járművek feltartása helyett nyomógombos lámpás zebrákkal javasoljuk megoldani. Ugyanezt a megoldást javasoljuk más, nagy autóforgalmú, de minimális gyalogos keresztforgalmú utakra sebességcsökkentés helyett-

7, Visszatérő gondolat, hogy az út kapacitását nem csökkenti a sebesség korlátozása. Ez igaz, viszont a stratégia nem számol azzal, hogy csúcsidőn kívül a nagy forgalommal nem indokolható túlzott sebességkorlátozás növeli a járművek adott útszakaszon töltött idejét, városi környezetben jellemző sebességeknél pedig a belsőégésű motoros gépjárművek esetében a lassabb haladás jellemzően rontja a hatékonyságot, növeli az össz- és a fajlagos emissziót is.

8, 5.4.3. pont: örömmel üdvözöljük a balesetek bekövetkeztének valódi okai is feltárni igyekvő kutatási projektek gondolatát! Ezzel kapcsolatban szeretném figyelmükbe egy Budapesthez képest ugyancsak kis területet, rendszert vizsgáló korábbi kutatásunkat, melynek eredménye az volt, hogy a súlyos balesetek megelőzésével kapcsolatban a hivatalos statisztika lehet semmitmondó és használhatatlan, de egy mélyebb elemzés könnyen feltárhat valós problémákat: link

9, A tranzitforgalommal kapcsolatosan hiányoljuk egy nagysebességű tranzitút-rendszer távlati tervét, akár alagutak építésével, leginkább az M1-M7 illetve a nyugati agglomerációs szektor és az M3 és a repülőtér, illetve fordítva: a keleti agglomeráció és a város nyugati peremén lévő munkahelyek, intézmények összekötésére. Az M0 ezeken a viszonylatokon sokszor vállalhatatlanul nagy kerülőt, makroszinten pedig egy csomó felesleges szennyezést jelent, különösen a nyugati agglomerációs lakosoknak (Budaörs-Ferihegy M0-n 50, a városon át 30 km).

---

Összességben a stratégiát átgondolt, megalapozott, az európai trendeknek megfelelő budapesti közlekedésszervezési koncepciónak látom, gratulálok a készítőknek!

Üdv:

Rácz Tamás

autós, közlekedési és tech szakújságíró,

közlekedésbiztonsági egyesületi elnök

---

Ha hülyeséget írtam, megköszönöm, ha ezt a tagságból bárki jelzi nekem, ha pedig valaki szintén kérdezne vagy hozzátenne a BKK stratégiai tervéhez, ezt március 10-ig megteheti a bevonas@bkk.hu emailcímen!

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autómosó vadász gördeszka carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró gyorshajtás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius tapolca királynő Trabant kötelező természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera m3-as autópálya félsorompó Spanyolország mentők Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda hülyenév metró BMW motoros Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas kelenvölgy büntetőfékezés embléma vicces villamos elektromos hajó toyota prius Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás volkswagen főpolgármester videó tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada vasúti átjáró szlovákia Hollandia kaiyun avtoexport kgfb kerékbilincs busz közvilágítás kamion bicikli 112 terepjáró járda kresz-módosítás autóút autóreklám rendszám szabály M1 elektromos bicikli 60-as tábla körforgalom autópálya Nissan közlekedés Lime dízel FEOL 5g Velencei-tó hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr varsó forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat Gyermekvasút ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam csákvár India őz jog m1m7 gumi tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske köpködés Szentendre szabálytalanság vw felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár örményország relatív gyorshajtás francia mercedes jegy autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás kézműves tábla USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk vonat Svájc felmérés iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya elektronikus jegy légmentes gumi kerékpárút koccanás Európa 30 volánbusz kerékpársáv baki gps Budapest IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME aquaplanning Egyesült Királyság zacskó útdíj állapot e-roller Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen homokvihar vihar korrózió kábítószer légzsák 20 utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi Lakó-pihenő övezet Kína horvátország karbantartás büntetőpont tankolás lidl karácsony homok fekvőrendőr teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés LED párásodás zebra autó motor agresszió elektromos busz repülőtér statisztika gyerekek tesla kresz tábla útfelújítás maxxus sebességhatár lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc dugó törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe Autobahn gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés közlekedési morál feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó BYD M7-es autópálya kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift fogyasztás teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés lámpa szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi volkswagen id.7 Opel Astra jogosítvány izzó izzókészlet meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon LEVC segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás brit taxi teherbringa bem rakpart Svédország kiemelt ügyek szélvédő zajvédő fal kínai autó lengyelország elektromos munkagép ADAC gyalogátkelő teszt történelem id.7 szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria tömegközlekedés plug-in hibrid robogó kerékpáros TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás kötelező haladási irány asszisztens jég roller hidrogén Komatsu papucs mezítláb elektromos autó rakomány üzemanyag mobilozás SUV láthatóság Asfinag genova Japán látási viszonyok fizető parkolás baleset 30-as tábla zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő deliver agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr Franciaország sávváltás 37-es út antric elektromos daru cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű gumiabroncs continental Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés taxi nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség deliver 9 m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár elektromos robogó repülő autó hibrid mobiltelefon hatótáv zajszennyezés SeaLion 7 mozdony sebesség amerika kamera ferihegy pihenőhely M35 M44 biztonsági öv USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox dekor bírság batyk világítás bukósisak rendőrség dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal szankció Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset gyalogos medence klór renault fluence debrecen korlátozás zsákutca Bodmér humor ing fiat panda panda raid KTI telefonálás másnaposság kerékpár büntetés bűncselekmény Ausztrália szigorítás biztosítás ittas vezetés vontatás furgon elektromos kerékpár elektromos moped elektromos repülő pötty mooncity porsche hungária útminőség kutatás kresz mini körforgalom haszonjármű parkoló juke elektromos motor drón lpö akasztó stop utánfutó zöld napelem forgalomlassítás fénysorompó levegőminőség Berlin rekord elektromos tricikli ékm közlekedési minisztérium lázár jános közlekedéspolitika autónevek mentőfolyosó BKK elektromos vontatóhajó togg közlekedési lámpa xpeng autópiac znojmo németország jelzőlámpa lipcse vasút múzeum éjszakai vezetés abszurdisztán sebességkorlátozás útszűkítés sanghaj wuhu parkolás ajánlott sebesség látnivaló dánia shell túlkorlátozás balesetmegelőzés közlekedésbiztonság Üllői út lakókocsi elektromosautó podcast behajtani tilos

Legutóbbi bejegyzések

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ