Véleményeztük a budapesti közlekedésbiztonsági stratégiát

Kedves ÉKKE-tagok, szimpatizánsok, közhírré tétetik, hogy az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület elnökeként a minap megragadtam a BKK által nemrég társadalmi vitára bocsátott. a főváros közlekedését drasztikusan átalakítani készülő stratégiai anyag véleményezésének lehetőségét. Az alábbi levelet küldtem el a BKK-nak: 

Olvastam a felhívást az elkészült közlekedésbiztonsági stratégia véleményezési lehetőségéről és a közúti közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelése céljából létesült, elősorban autós szakújságírókat tömörítőt Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület (http://traffix.hu) elnökeként volna néhány felvetésem, kérdésem.

1, A dokumentum 13. oldalán olvasható: "A gyerekek védelméért a bölcsődék, óvodák, iskolák környezetében fokozott figyelmet kell fordítani a gyalogos forgalom biztonságára, ezért az ilyen helyszíneken a sebességcsökkentés megvalósítása rendkívül fontos. Az idősek védelme érdekében az egészségügyi intézmények a fontosak hasonló szempontból." Kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy milyen statisztikai elemzés támasztja alá az említett intézményeknél a sebességcsökkentés szükségességét és mihez képest értendő ez a sebességcsökkentés; ahol eleve 30 és 40-es korlátozás van, ott még további sebességcsökkentést szeretnének alkalmazni?

2, Az anyagban megjelenik a kerékpárosoktól tartott 1-1,5 méteres oldaltávolság egy illusztráción (25. ábra). Ezzel kapcsolatban több fórumon jeleztük már, hogy ez a számszerűsített érték ugyan nagyon jól hangzik, de gyakran fizikailag betarthatatlan, akár az autós legjobb szándéka mellett is, Budapesten már csak azért is, mert számos egyirányú utcában jöhet szemben is kerékpáros ott, ahol mindössze egy sávnyi hely van. ( https://www.traffix.hu/blog/posts/387 ) Javasoljuk az egy-másfél méter sulykolása helyett a lelassításra és minél nagyobb oldaltávolság tartására felhívást az ezzel kapcsolatos kommunikációban a hitelesség és a komolyan vehetőség érdekében.

3, A 33. oldalon meglepve olvasom, hogy a sebesség nem megfelelő alkalmazása mindössze a balesetek 18%-ának bekövetkeztének oka az Önök adatai szerint. Kérdésem, hogy ennek fényében nem túlhangsúlyozott-e az általános sebességcsökkentés jelentősége a stratégiában?

4, Tisztában vannak-e azzal, hogy Magyarországon az automatizált sebességellenőrzés és az esetek túlnyomó részében az eseti ellenőrzés 100 km/h alatti sebességnél gyakorlatilag 15 km/h toleranciával működik, sőt: az 50 km/h-s területeken rendőrség mérési hibahatárokra hivatkozva valójában 69 km/h-ra állítja a sebességmérő eszközeit? Terveznek-e kezdeményezéseket tenni annak érdekében, hogy a rendőrség ne csupán automatikusan kiszabott bírságokkal kezelhesse a többszöri extrém gyorshajtásokat is, hanem legyen jogi lehetőség a szabálysértő személyének megállapítására, a büntetőpont-rendszer alkalmazására vele szemben?

5, 38. oldal: a mobi-pontokkal kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a zöld felfestések és a zöld karikás táblák sajnos a KRESZ-ben amúgy is meglévő eszközök mellett felbukkanva növelik az átláthatatlanságot a jellemzően eleve túlszabályozott és a közlekedők jelzésfeldolgozási képességét gyakran meghaladóan túltáblázott, túlfestett környezetben. Javasoljuk ennek a projektnek a törlését és az alább budapesti, a KRESZ-en belül maradó példa követését a kerékpáros, rolleres parkolók kijelölésére (utolsó kép a posztban): https://www.traffix.hu/blog/posts/381

6, 50. oldal: a budai alsó rakpart sebességének 50 km/h-ra korlátozása a mai 70-es szakaszokon tapasztalataink szerint indokolatlan. A stratégia által említett gyalogátkelőhelyek forgalma minimális. A biztonságot ezen a területen a járművek feltartása helyett nyomógombos lámpás zebrákkal javasoljuk megoldani. Ugyanezt a megoldást javasoljuk más, nagy autóforgalmú, de minimális gyalogos keresztforgalmú utakra sebességcsökkentés helyett-

7, Visszatérő gondolat, hogy az út kapacitását nem csökkenti a sebesség korlátozása. Ez igaz, viszont a stratégia nem számol azzal, hogy csúcsidőn kívül a nagy forgalommal nem indokolható túlzott sebességkorlátozás növeli a járművek adott útszakaszon töltött idejét, városi környezetben jellemző sebességeknél pedig a belsőégésű motoros gépjárművek esetében a lassabb haladás jellemzően rontja a hatékonyságot, növeli az össz- és a fajlagos emissziót is.

8, 5.4.3. pont: örömmel üdvözöljük a balesetek bekövetkeztének valódi okai is feltárni igyekvő kutatási projektek gondolatát! Ezzel kapcsolatban szeretném figyelmükbe egy Budapesthez képest ugyancsak kis területet, rendszert vizsgáló korábbi kutatásunkat, melynek eredménye az volt, hogy a súlyos balesetek megelőzésével kapcsolatban a hivatalos statisztika lehet semmitmondó és használhatatlan, de egy mélyebb elemzés könnyen feltárhat valós problémákat: link

9, A tranzitforgalommal kapcsolatosan hiányoljuk egy nagysebességű tranzitút-rendszer távlati tervét, akár alagutak építésével, leginkább az M1-M7 illetve a nyugati agglomerációs szektor és az M3 és a repülőtér, illetve fordítva: a keleti agglomeráció és a város nyugati peremén lévő munkahelyek, intézmények összekötésére. Az M0 ezeken a viszonylatokon sokszor vállalhatatlanul nagy kerülőt, makroszinten pedig egy csomó felesleges szennyezést jelent, különösen a nyugati agglomerációs lakosoknak (Budaörs-Ferihegy M0-n 50, a városon át 30 km).

---

Összességben a stratégiát átgondolt, megalapozott, az európai trendeknek megfelelő budapesti közlekedésszervezési koncepciónak látom, gratulálok a készítőknek!

Üdv:

Rácz Tamás

autós, közlekedési és tech szakújságíró,

közlekedésbiztonsági egyesületi elnök

---

Ha hülyeséget írtam, megköszönöm, ha ezt a tagságból bárki jelzi nekem, ha pedig valaki szintén kérdezne vagy hozzátenne a BKK stratégiai tervéhez, ezt március 10-ig megteheti a bevonas@bkk.hu emailcímen!

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka tréler reklám Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB rakomány hómaró biztosítás sofőr hülyenév röhej Drezda DDR zene halottaskocsi Waze Barkas hókotró tél Frankfurt 4-es metró téli felkészülés kuka FKF buszsáv traktor túlméretes szerelvény autóút üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca kamion rendőrség M0 királynő Trabant motorkerékpár kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye videó akadálymentesítés kereszteződés gyorshajtás útdíj kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd gyalogos közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő autómegosztó kerékbilincs MOL Limo trolibusz matrica 30-as tábla sorompó alagút hirdetés 1-es út közlekedés Franciaország BKV fedélzeti kamera zöld fénysorompó M1 rendszám m3-as autópálya dashcam vasúti átjáró büntetőfékezés mobiltelefon félsorompó ittas vezetés járda busz mentők volkswagen hülye kiírás környezetvédelem Hollandia villamos BMW Jaguar roller útburkolati jel Berlin skoda felicia pickup diy autópálya tűzoltóautó közlekedésbiztonság metró Volán büntetés körforgalom Toyota kresz tábla közbringa COVID-19 Urban Collëctif ICE autómatrica opel frontera balesetveszély sebességkorlátozás 30 Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa felesleges tábla Európa Lime németország Párizs dízel korlátozás 5g USA M30 M7-es autópálya mobilozás M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép Bubi forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség balesetmegelőzés 8126 suzuki felmérés varsó tömegközlekedés elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés francia gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet mercedes autóroncs Olaszország vezetéstámogatás elektromos autó talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút autópálya-pihenő kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 kerékpáros vw bogár vw bogár modell Honda hódmezővásárhely renault visual signature c evolution elektromos motor futár ctis kerékpárút autóipar fizető parkolás kia niro sportage Budaörs lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély baleset jog felelősség kár m1m7 BKK tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció parkolás szabálytalanság traffipax közlekedési morál hibás tábla utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Budapest múzeum kerékpár magyarország kresz hidrogénautó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia

Legutóbbi bejegyzések

Archívum