Legyünk praktikusak rögtön az összefoglaló legelején. A legnagyobb német autóklub, az ADAC összefoglalót ad a téli gumiabroncs-használati kötelezettségről. Németországban ilyen egyébként nincs, ehelyett a következők érvényesek: ha az útviszonyok téliesek, például fekete jég, csúszós hó, latyak vagy csúszós fagy, csak téli gumiabroncsokkal szabad közlekedni. De nincs egységes európai szabályozás, ezért utazás előtt mindig tájékozódni kell – a tranzitországokat is megvizsgálva.
Ausztriában a németországihoz hasonló szabályozás érvényes: téli útviszonyok esetén november 1-től április 15-ig téli gumiabroncsot vagy – a jelzésektől függően – hóláncot kell felszerelni. Aki nem tartja be, annak sok pénzt kell fizetnie – szélsőséges esetben akár 5000 eurós bírság is kiszabható. Olaszországban a dolgok már bonyolultabbak. Az egész országban nincsenek egységes előírások, mert minden tartomány maga döntheti el, hogyan kezeli a téli gumiabroncsok kötelező használatát. Az előírásokat az adott utakon táblákkal jelzik. Dél-Tirolban a téli gumiabroncsok kötelezőek a gépjárművek számára Bolzano város területén, valamint az A22-es Brenner autópályán Affi felé november 15-től április 15-ig, az időjárástól függetlenül. A többi dél-tiroli úton csak helyzeti kötelezettség van érvényben téli útviszonyok esetén. Az ADAC jogászai egyértelműen azt tanácsolják: mielőtt Olaszországba utazik, tájékozódjon a helyi előírásokról. Franciaországban a téli gumiabroncsok november 1. és március 31. között állandóan kötelezőek – de csak a hegyvidéki régiókban. A téli gumiabroncsok rövid időn belül más régiókban is kötelezővé tehetőek a táblák által. Aki téli felszerelés nélkül közlekedik, 135 eurós bírságra számíthat. Ezen kívül a továbbutazást is megtilthatják. Svájcban sincs általános téli gumiabroncs-kötelezettség. Azonban itt is kiszabhatók bírságok, ha a közlekedést akadályozzák a nem megfelelő gumiabroncsok miatt. Ha téli körülmények között nyári gumiabroncsokkal történik baleset, fennáll az egyetemleges felelősség kockázata. A hóláncot külön táblákkal lehet kötelezővé tenni.
Ezt már mi tesszük hozzá, Magyarországon semmilyen kötelezettség nem vonatkozik a téli cserére, mi mégis erősen javasoljuk azok használatát az ökölszabály szerint: amikor tartósan 7 Celsius-fok alá esik a hőmérséklet, cserélj télire!
Érdekes megvilágításban tárgyalja a villanyautós témát a német Zeit Online: az e-autók baleseti sérülése drágább, mint a belső égésű autóké. A Német Biztosítók Szövetsége (GDV) szerint ugyanis egy villanyautóval okozott baleset átlagosan 30-35 százalékkal kerül többe, mint egy belső égésű motorral hajtott járművel. A GDV 37 elektromos autó és hasonló, belső égésű motorral hajtott modellpárt hasonlított össze.
Christoph Lauterwasser, az Allianz Technológiai Központjának ügyvezető igazgatója szerint a magasabb javítási költségeknek több oka is van. Egyrészt az akkumulátorok sérülése drága. Másodszor: sokszor nagy a bizonytalanság a szervizben a sérült elektromos autók kezelésével kapcsolatban. Emiatt néha hosszú ideig tárolják őket, vagy nem feltétlenül indokolt extra óvintézkedések (pl. kábelátvágások) miatt lesznek végül totálkárosak – mondta. Emellett a műhelyekben hosszú állásidők és magas óradíjak jellemzők a villanyautók javítására, ami növeli a költségeket.
A ritkább károk miatt a magasabb javítási költségek egy részét a teljeskörű biztosítási ágazatban – azaz a saját maga által okozott károk esetében – kompenzálják. A tanulmány szerint a károk 15-20 százalékkal ritkábban fordulnak elő, mint a hasonló, belső égésű autók esetében.
Nagy-Britanniában is forró a hangulat az elektromos rollerek körül. A The Guardian cikke kormányzati adatokra hivatkozva írja, hogy 2022-ben Nagy-Britanniában 1402 e-rollerrel történt ütközés és 12 haláleset volt ennek következtében. Ezekben többségében a rolleresek voltak hibásak.
Korábban a „közlekedés jövőjének tartott” e-rollerek ma már arról ismertek, hogy ellepik a járdákat, vezetőik egy nem kis része pedig antiszociális viselkedést tanúsít a forgalomban. A National Accident Helpline által végzett felmérés szerint a britek 60 százaléka szerint ki kellene tiltani ezeket a járműveket közutakról. Ehelyett egyes feltételezések szerint a jövő hónapban új járműosztályba sorolják ezeket, mely valahol az autó és az e-bicikli között helyezkedik el. Ez pedig azt jelenti, hogy jogosítványra, biztosításra és adóra lesz szükség ahhoz, hogy az utakon közlekedhessenek velük.
A múlt hónapban Párizs búcsút intett be a bérelt elektromos rollereknek, Brüsszel várhatóan januárban 20 000-ről 8000-re csökkenti a városban bérelhető járművek számát. Négy év folyamatos növekedés után idén tavasszal először csökkent az e-rollert használók száma Európában, mégpedig 10 százalékkal.
fotó: ADAC/Nirian, Gotrax/Unsplash, Julian Stratenschulte/dpa